Kategorie

Audi RS Q8 jest jak Bond. Będziesz wstrząśnięty, a nie zmieszany!

Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8 stanowi dość nietuzinkowe połączenie elementów. Jest zdecydowanie zbyt duży, zdecydowanie za ciężki i... idealnie za mocny!

Audi RS Q8: luksusowy, ale niepozorny

Audi RS Q8 bez wątpienia prezentuje się luksusowo. Ale czy jest na wskroś sportowe? W jego przypadku sprawdza się zasada stosowana w hot-hatchach. To oznacza, że agresywny rodowód zdradzają wyłącznie szczegóły - o ile można o tym mówić w aucie wartym blisko 900 tysięcy złotych. Inżynierowie postawili na bardziej agresywny zderzak z przodu, dyfuzor i większą ilość końcówek układu wydechowego z tyłu oraz całkowity braku chromowań. Wersja testowa została obrana z jeszcze jednego dodatku. W miejscu standardowych, czarnych obręczy 23-calowych, pojawiły się srebrne o wielkości 22-cali. Powód? Auto miało założone opony zimowe.

Audi RS Q8

Audi RS Q8

Kuba Brzeziński

Wnętrze? Audi RS Q8 jest przede wszystkim olbrzymie i… wysokie. Podczas zajmowania miejsca w kabinie kierowca musi dość mocno zadrzeć nogę. Gdy jednak już wdrapie się na swój fotel, poczuje jak siedzisko ciasno zaciska się na jego ciele. Poza tym szeroka regulacja fotela daje możliwość znalezienie idealnej pozycji za kierownicą. Czy kabina jest przestronna? Bez wątpienia tak. Na tylnej kanapie jest więcej niż wystarczająca ilość miejsca, a bagażnik ma 605 litrów.

Zobacz również: Światła w samochodzie: jak się zmieniały?

Nadwozie Audi RS Q8 jest muskularne, a wnętrze przytulne i mocno zaawansowane. Prawdziwa magia zaczyna się jednak w momencie, w którym kierowca naciśnie srebrny przycisk z czerwoną obwódką. To wtedy pojawi się głośne warknięcie silnika, które zwiastuje tylko i wyłącznie… osiągi!

Audi RS Q8: osiągi... oszałamiają!

O technologii napędowej Audi RS Q8 można opowiadać godzinami. Pod długą i w miarę prostą maską SUV-a coupe spoczywa bowiem silnik V8. Tak, 8-cylindrowy benzyniak to wymierający gatunek na rynku. Czemu zatem Niemcy upierają się przy nim? Powodów jest kilka. Po pierwsze chodzi o układ mild-hybrid, pozwalający nieco ułaskawić normy emisji spalin. Po drugie wyjątkowy bulgot w czasie pracy i przyspieszania. Po trzecie kluczem do sukcesu są dwie turbosprężarki. A po czwarte nie bez znaczenia jest fakt, że napędzaniem 2,4-tonowe potwora zajmuje się 600 koni mechanicznych i 800 Nm momentu obrotowego. Siła trafia na asfalt za pośrednictwem napędu quattro i 8-biegowej skrzyni tiptronic.

Zobacz również: Audi Multitronic a Tiptronic. Jakie są różnice?

Audi RS Q8

Audi RS Q8

Kuba Brzeziński

Maksymalna moc jest dostępna dość wysoko - przy 6000 obr./min. Moment obrotowy ujawnia się jednak już przy 2250 obr./min. Skutek? Gdy kierowca wciska pedał gazu do oporu, przez ułamek sekundy dzieje się niewiele. Później dochodzi jednak do eksplozji - zupełnie jakby samochód najechał na minę. Sprint do pierwszej setki trwa zaledwie 3,8 sekundy. A przypominam, że mówimy o 2,4-tonowym SUV-ie! Reakcję samochodu na wciśnięcie gazu można dodatkowo przyspieszyć. Wystarczy w tym celu nacisnąć jeden z najważniejszych przycisków na kierownicy - z napisem RS Mode.

Audi RS Q8 zawsze ma właściwy zapas mocy - bez względu na fakt czy jedziesz 30, 120 czy 180 km/h. Do tego porusza serce kierowcy za sprawą jeszcze jednej rzeczy. Za każdym razem gdy zostawia się je na parkingu, wyraźnie słychać pracujący wentylator i stukający wydech. W ten sposób potwór chłodzi się - drobiazg, a może cieszyć! Czy Audi RS Q8 zawsze jest dzikim zabijaką? No właśnie nie. Wybór ustawienia automatycznego lub komfortowego sprawia, że SUV nadal jest szybki, ale w dużo bardziej łagodny i relaksujący sposób. W tym trybie wyraźnie tonuje też apetyt na paliwo np. w trasie.

Silnik 4.0 V8 Audi przy spokojnej jeździe wyłącza połowę cylindrów - tak żeby oszczędzić paliwo. Poza tym korzysta z technologii mild-hybrid i posiada 48-voltowy silnik elektryczny wspomagający pracę silnika spalinowego.

Audi RS Q8

Audi RS Q8

Kuba Brzeziński

Audi RS Q8: spalanie. Tylko czy ma jakieś znaczenie?

SUV o masie prawie 2,4 tony, 600 koni mechanicznych i doładowana V-ósemka. To nie brzmi oszczędnie! Tylko czy Audi rzeczywiście jest paliwowym potworem? Może takie być, ale nie musi. Jazda zero-jedynkowa sprawi, że spalanie RS Q8 będzie oscylować w mieście w granicy 20 litrów - i to pomimo zastosowania lekkiej hybrydy. Z drugiej strony w trasie spokojnie można zejść do wyniku na poziomie 12 - 13 litrów. Czy to dużo? Tak, bez wątpienia sporo. Jednak na tle samochodów popularnych. W segmencie aut sportowych wyniki nie wydają się przesadzone. Poza tym po usłyszeniu warkotu V-ósemki, normy (w tym emisji spalin) przestają mieć jakiekolwiek znaczenie. Liczy się droga i ogromna moc RS Q8.

Audi RS Q8: potężny, mocny i... pneumatyczny!

Audi RS Q8 posiada zawieszenie pneumatyczne. Jego zalety? Regulowane amortyzatory dobrze radzą sobie z tłumieniem nierówności w przeszło 2-tonowym potworze, a do tego przygotowały dla kierowcy serię opcji. W trybie off-road (tak, kto by z niego korzystał w RS-ie!) prześwit można podnieść o 50 mm, podczas gdy w trybie RS ten obniża się o 40 mm. Poza tym resorowanie aktywnie stabilizuje przechyły nadwozia, przez co auto pewnie wchodzi w zakręt, a opcji dostępne są ceramiczne hamulce, które zatrzymują kolosa dosłownie w miejscu. Układ kierowniczy? Jest precyzyjny i responsywny. RS nie lubi niestety jednego - kolein. Zachowuje się w nich dość nerwowo.

Zobacz również: Tarcze karbonowo-ceramiczne. Przydatny luksus?

Audi RS Q8

Audi RS Q8

Kuba Brzeziński

Ile kosztuje Audi RS Q8?

Audi RS Q8 bez wątpienia jest jednym z tych aut, które każdy z chęcią postawi w garażu marzeń. I słowo marzeń pojawia się tu nie bez przyczyny. SUV w wariancie RS nie jest modelem dla każdego. Szczególnie że wersja testowa została wyceniona na - uwaga! - ponad 870 tysięcy złotych. Skąd taka cena? Za Audi RS Q8 trzeba zapłacić dokładnie 625 tysięcy złotych. A choć kwota już jest astronomiczna, do niej doliczonych zostało kilka opcji o tzw. charakterze niezbędnym.

Przykład? Pakiet Dynamic RS Plus (przesunięcie blokady prędkości, aktywna stabilizacja przechyłu i centralny mechanizm różnicowy) wraz z tarczami ceramicznymi i 23-calowymi felgami aluminiowymi kosztuje… przeszło 105 tysięcy złotych. Za LED-owe Matrixy trzeba dopłacić prawie 10 tysięcy złotych, 11 tysięcy kosztuje alkantara na kierownicy, head-up i skórzane wykończenia na konsoli, podczas gdy nagłośnienie Bang & Olufsen w wersji zaawansowanej zostało wycenione na 31 tysięcy złotych.

Zobacz również: Jak rozszyfrować nowe oznaczenia silników w modelach Audi?

Audi RS Q8 - podsumowanie testu:

Niemcy dokonali niemożliwego. O ile zwykłe Q8 jest czymś na kształt podwyższonej A-ósemki w wersji coupe, o tyle RS Q8 to ciężkie i wielkie, ale mimo wszystko wyjątkowe auto sportowe. Świetnie się prowadzi, jeszcze lepiej przyspiesza i łamie prawa fizyki. A do tego jest potworem, którego dość łatwo obłaskawić. Ustawienie comfort sprawia, że choć nadal warczy V-ósemką, staje się relaksujące i przyjemne w prowadzeniu. To raz. A dwa fajnie, że w dobie szału na punkcie emisji spalin, na rynku nadal jest miejsce na model, który choć jest lekką hybrydą, ma w głębokim poszanowaniu niskie zapotrzebowanie na paliwo.

Audi RS Q8

Audi RS Q8

Kuba Brzeziński

Smutna konkluzja? Najsmutniejsza w Audi RS Q8 jest niestety… cena. Bo żeby móc posiąść absurdalną moc płynącą z serca ukrytego w 2,4-tonowym ciele, trzeba wydać prawdziwą fortunę. Fortunę, której nie zagwarantuje mi nawet fakt posiadania dwóch zdrowych nerek. Przez to RS Q8 jest elitarne. Zbyt elitarne na moją kieszeń.

Audi RS Q8 - dane techniczne:

  • Silnik: V8, podwójnie doładowany, benzynowy
  • Pojemność silnika: 3996 cm3
  • Maksymalna moc: 600 KM (przy 6000 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 800 Nm (przy 2250 - 4500 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 305 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 3,8 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna tiptronic, 8 biegów
  • Zbiornik paliwa: 85 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 16,0 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 14,0 litra
  • Długość: 5012 mm
  • Szerokość: 1998 mm
  • Wysokość: 1694 mm
  • Rozstaw osi: 2998 mm
  • Pojemność bagażnika: 605/1755 litrów
  • Cena: od 625 000 zł

Audi RS Q8 - cena i wyposażenie:

  • Cena: 873 470 zł
  • 23-calowe felgi aluminiowe,
  • reflektory LED HD Matrix,
  • pakiet optyczny czerń,
  • szyby boczne dźwiękoszczelne,
  • obręcz kierownicy obszyta alkantarą,
  • system nagłośnienia Bang & Olufsen,
  • asystent skrzyżowań,
  • asystent zmiany pasa ruchu,
  • limiter prędkości,
  • tarcze ceramiczne RS,
  • sportowy układ wydechowy,
  • pakiet Air Quality,
  • kluczyk komfortowy,
  • elektryczne wspomaganie domykania drzwi,
  • elektryczne otwieranie i zamykanie klapy bagażnika.

Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Audi RS Q8
Kuba Brzeziński
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    20 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.