Kategorie

Test Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir 85 KM: awangardowy maluch

Kamil Fraszkiewicz
Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir  Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz
Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz
Kamil Fraszkiewicz
Lancia Ypsilon III adresowana jest do osób ceniących styl i indywidualizm, a od auta oczekujących także wysokiej mobilności i funkcjonalności. Postanowiliśmy sprawdzić jak nowa Lancia spisuje się z najmocniejszym, dwucylindrowym silnikiem na rynku jakim jest TwinAir.

Lancia Ypsilon III: nadwozie

Lancia Ypsilon III generacji zadebiutowała na rynku w 2011 roku. Po raz pierwszy w historii tego modelu zastosowano w niej 5-drzwiowe nadwozie. Z racji klamek umieszczonych tuż przy oknach tylnych drzwi i mocno wznoszącej się ku górze linii szyb auto sprawia wrażenie samochodu 3-drzwiowego. Prezentowany model wyróżnia się także za sprawą dwubarwnej kolorystyki nadwozia, która podkreślając nietuzinkowy charakter pojazdu, nadaje mu oczekiwanego stylu i elegancji.

Zobacz też: Test Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: precyzja prowadzenia

Lancia Ypsilon III: wnętrze

Lancia Ypsilon III została zbudowana na płycie podłogowej identycznej jak w przypadku Fiata 500, Fiata Pandy III i Forda Ka. Rozstaw jej osi wynosi 2388 mm, a całkowita długość pojazdu to zaledwie 3842 cm.  W porównaniu do modnej 500-tki Lancia Ypsilon zyskała jednak większy ( o 5 l) bak paliwa i sporo więcej przestrzeni wewnątrz kabiny. Na przednich fotelach zmieszczą się nawet wysokie osoby, a z tyłu nie będą wadzić głową o sufit pasażerowie o wzroście do 180 cm. Tym ostatnim może jednak nieco brakować  swobody na wysokości kolan (jeśli z przodu usiądzie wysoka osoba). Bagażnik ma pojemność 245 litrów, co jak na gabaryty auta i przestronność kabiny jaką udało się uzyskać jest bardzo dobrym wynikiem.

Lancia Ypsilon III: deska rozdzielcza i materiały wykończeniowe

Dwubarwna deska rozdzielcza Lancii Ypsilon III wyróżnia się czytelnymi zegarami umieszczonymi w centralnej części kokpitu. Z początku ich położenie może dezorientować kierowcę goniącego wzrokiem po kabinie w poszukiwaniu np. aktualnej prędkości pojazdu, ale z czasem można się do tego pomysłu przyzwyczaić. Funkcjonalność kabiny zwiększa także lewarek skrzyni biegów umieszczony tuż pod ręką, duże przyciski i pokrętła na desce rozdzielczej oraz intuicyjna obsługa systemu audio (nieźle spisującego się w tak małym aucie). Tempomat (niedostępny w Fiacie 500) obsługiwany jest za pomocą dźwigni umieszczonej na kolumnie kierowniczej. Fotel kierowcy, wyposażony w podgrzewanie, jest wygodny na krótkich odcinkach w mieście lecz dłuższa jazda poza nim, za sprawą wyprostowanej pozycji, po prostu męczy. Brakuje też lepszego podparcia zarówno barków jak i ud. Materiały wykończeniowe są przeciętne, ale wyglądają dobrze, zwłaszcza w dwubarwnym zestawieniu. Szkoda, że wyciszenie kabiny jest słabe, zwłaszcza powyżej 110 km/h. Hałas przeszkadza w rozmowie.

Zobacz też: Test Fiat 500C 1.3 Multijet 16V 95KM: modna zabawka?

Lancia Ypsilon III: silnik 0.9 TwinAir 85 KM

Pod maską dwubarwnej Lancii Ypsilon pracował dwucylindrowy, turbodoładowany silnik 0.9 TwinAir o mocy 85 KM. Auto z tym silnikiem ma dwoistą naturę. W trybie ECO jednostka jest ospała, mało kulturalna (spore wibracje) i bardzo ekonomiczna (średnie spalanie w mieście 6,0 l, poza nim nawet 4,2 l/100 km). Po jego dezaktywacji Ypsilon gwałtownie zmienia swój charakter. Wciśnięciu gazu towarzyszy gwałtowne i wyraźnie odczuwalne przyspieszenie (0-100 kmh w 11,9 s), specyficzny acz rasowy warkot silnika oraz wzmożony apetyt motoru na paliwo (nawet 8,8 l/100 km w mieście). Zaskakuje witalność silnika powyżej 100 km/h. Mimo małej pojemności i niedużej mocy auto sprawnie przyspiesza do ok. 150 km/h. W przypadku tego silnika nie warto sugerować się suchymi danymi technicznymi. Auto jest bowiem nad wyraz żwawe i pełne wigoru już od 2000 obr./min.

Zobacz też: Porównanie silników TwinAir, TSI i EcoBoost

Lancia Ypsilon III: manualna skrzynia biegów

Z silnikiem nieźle współpracuje krótko zestopniowana, manualna skrzynia biegów. Precyzja wybierania poszczególnych biegów nie zawsze jest najwyższa, ale główną jej wadą jest brak szóstego biegu (w Punto TwinAir o nim nie zapomniano). Pomógł by on zredukować spalanie i zmniejszyć hałas w kabinie przy wyższych prędkościach.

Lancia Ypsilon III: układ kierowniczy i zawieszenie

Choć dosyć miękkie nastawy zawieszenia Lancii Ypsilon III, krótki rozstaw jej osi oraz mało bezpośredni układ kierowniczy nie zachęcają do szybkiej jazd po zakrętach, to mała Lancia potrafi pozytywnie zaskoczyć pod katem prowadzenia. W pierwszej fazie zakrętu nadwozie co prawda wyraźnie się przechyla, jednak po chwili ulega ono stabilizacji, a auto pewnie pokonuje łuk czy zakręt z prędkością nawet powyżej 130 km/h. Nie jest to auto typu GTI, ale w odpowiednich rękach potrafi zaskoczyć.

Lancia Ypsilon III: hamulce

W krytycznej sytuacji kierowca zawsze może liczyć na niezły układ hamulcowy, którego zdecydowanie użycie błyskawicznie uruchamia światła awaryjne. W przeciwieństwie do wielu aut tego segmentu (a nawet nieco większych) Lancia na każdej osi posiada tarcze hamulcowe. Z przodu mają one średnicę 257 mm, a z tyłu 203 mm. Pedał hamulca jest czuły, ale brakuje nieco większej siły hamowania zwłaszcza przy wyższych, autostradowych prędkościach.

Zobacz też: Rodzaje tarcz hamulcowych

Lancia Ypsilon III: codzienna eksploatacja

W codziennej, miejskiej jeździe Lancia Ypsilon przekonuje do siebie z kilku powodów. Jej filigranowe kształty z jednej strony nie nastręczają problemów z odnalezieniem miejsca parkingowego a z drugiej, stanowią modne uzupełnienie kobiecej kreacji. Co więcej płeć piękna doceni także system automatycznego parkowania równoległego, który w miejskiej przestrzeni spisuje się naprawdę dobrze. Świetna widoczność we wszystkich kierunkach, krótka maska i bardzo mała średnica zawracania (zaledwie 9,3 m) pozwalają zapanować nad autem w mieście nawet mało doświadczonym kierowcom.

Zobacz też: Fiat Panda III: kręty test na Sardynii

Lancia Ypsilon III: cena i wyposażenie

Lancia Ypsilon III nie należy do tanich aut. Najtańsza jej wersja z silnikiem TwinAir to wydatek min. 54 510 zł, a bogato wyposażona wersja Platinium  to co najmniej 60 510 zł. Egzemplarz testowy (wersja Platinium) oprócz standardowego dla tej odmiany pakietu rozwiązań obejmującego m.in. 4 poduszki powietrzne, automatyczną klimatyzację dwustrefową, pełną elektrykę szyb i lusterek czy skórzane wykończenie kierownicy i gałki zmiany biegów doposażony został jeszcze w kurtyny powietrzne, tempomat, półautomatyczny system parkowania czy dwubarwny kolor nadwozia. Cena tak skonfigurowanego egzemplarza oscyluje w granicy 70 tys. zł.

Lancia Ypsilon III: opinia

Lancia Ypsilon III zaskakuje niesztampowym projektem nadwozia, nad wyraz przestronnym wnętrzem oraz bardzo bogatym wyposażeniem. Silnik TwinAir jest co prawda mało kulturalny, ale we wprawnych rękach potrafi nadać autu niebywałą dynamikę. Aby spalanie turbodoładowanego silnika nie było nader duże warto jak najczęściej korzystać z trybu ECO, który pozwala wyraźnie ograniczyć zużycie paliwa. Do największych mankamentów auta zaliczyć trzeba kiepskie wygłuszenie kabiny oraz mało precyzyjny układ kierowniczy. Przydałyby się także nieco sztywniejsze sprężyny w zawieszeniu. Cena auta nie należy do zbyt atrakcyjnych, co zawęża grono potencjalnych klientów i podnosi jednocześnie unikatowość tego modelu. Jeśli więc poszukujemy dla siebie auta o wyjątkowej stylizacji, niedużych gabarytach i wysokiej funkcjonalności, które nie zginie w otchłani przeciętności, to Ypsilon na pewno wart jest rozważenia. Zwłaszcza, gdy pod jego maską pracuje wyjątkowo nowatorski i zaawansowany technicznie silnik TwinAir.

Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz

Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir: dane techniczne

Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir 85 KM S&S
Typ silnika benzynowy z turbosprężarką
Pojemność 875 cm3
Układ cylindrów/zawory R2/8V
Maksymalna moc silnika 85 KM/5500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 145 Nm/2000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów manualna, 5+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 3841/1675/1517 mm
Rozstaw osi 2388 mm
Masa własna 975 kg
Maksymalna ładowność 535 kg (wersja 5 os.)
Średnica zawracania 9,3 m
V-max 176 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s
Zużycie paliwa wg producenta* 5,0/3,8/4,2 l
Pojemność bagażnika 245 l
Cena od 54 110 (Black&Red)
Cena prezentowanej wersji -
*miasto/trasa/cykl mieszany

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir
Kamil Fraszkiewicz
Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir
Kamil Fraszkiewicz
Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir
Kamil Fraszkiewicz
Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir
Kamil Fraszkiewicz
Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir
Kamil Fraszkiewicz
Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir
Kamil Fraszkiewicz
Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir kokpit
Kamil Fraszkiewicz
Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir
Kamil Fraszkiewicz
Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    30 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.