Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: precyzja prowadzenia

Ford Fiesta to jedno z najlepiej prowadzących się aut w klasie. Czy 1-litrowy silnik EcoBoost jest wystarczająco mocny do tego auta?

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: nadwozie

Patrząc na nową wersję Forda Fiesty na usta cisną się słowa „Aston Martin”. Skojarzenia z tą marką, a zwłaszcza z modelem Cygnet, nie są bezpodstawne bowiem Aston Martin należy obecnie do Forda. Charakterystyczny wlot powietrza do silnika, ozdobiony chromowanymi belkami dodaje nieco animuszu małemu miejskiemu autu. Jak się bowiem okazuje w Fieście płyną sportowe geny, które ujawniają się już przy pierwszym kontakcie z autem.

Zobacz też: Test Ford Fiesta ST - rajdowa ośka!

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: wnętrze

Wnętrze Forda Fiesty pozytywnie zaskakuje z kilku powodów. Po pierwsze auto jest bardzo przestronne. Zarówno kierowca jak i pasażer, nawet jeśli są wysocy, nie powinni narzekać na brak miejsca zarówno nad głową jak i na wysokości barków. Poza tym oba przednie fotele są bardzo wygodne (prawidłowe podparcie ud), a w testowanej wersji Titanium posiadały dodatkowo skutecznie działające ogrzewanie. Z tyłu miejsca jest wystarczająco dużo dla dwóch osób o wzroście do 175 cm. Większym osobom zabraknie miejsca na wysokości kolan. Bagażnik przekonuje do siebie pojemnością i regularnymi kształtami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt deski rozdzielczej nowej Fiesty to rozwinięcie linii stylizacyjnej propagowanej obecnie przez Forda – jest zatem nowocześnie i przebogato. Liczba przycisków na kokpicie może z początku przytłaczać, ale z czasem można się do tego przyzwyczaić. Materiały wykończeniowe w wersji Titanium są niezłej jakości, choć spasowanie niektórych elementów można by poprawić. Rewelacyjne jest wygłuszenie kabiny. Nawet przy autostradowych (i większych) prędkościach można rozmawiać bez podnoszenia głosu. Żadnych irytujących dźwięków nie wydaje także zawieszenie Fiesty. To sprawia, że pasażerowie auta mają wrażenie podróżowania samochodem o co najmniej klasę wyższym. Wysokie noty zbiera także nieduża i poręczna kierownica. System audio mimo 8. głośników prezentuje się tylko przeciętnie.

Oprócz świetnej pozycji za niedużą kierownicą, kierowca Forda Fiesty doceni wzorową widoczność do przodu i na boki auta. Trochę gorzej wygląda obserwacja tego co znajduje w okolicach tylnych słupków samochodu.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: silnik

Pod maską prezentowanej Fiesty zagościł najlepszy silnik świata (jak reklamuje go Ford) czyli 1.0 EcoBoost w najsłabszej 100-konnej odmianie. Ten trzycylindrowy silnik to prawdziwy fenomen w motoryzacji. Mimo bardzo małej pojemności skokowej, dzięki turbosprężarce wspomaganej wydajną pracą podwójnego systemu zmiennych faz rozrządu Ti-VCT i bezpośredniemu wtryskowi paliwa, potrafi sprawnie napędzać auto od zaledwie 1700 obr./min. Co więcej dźwięk jego pracy jest  niebywale rasowy i zadziorny, przez co prowokuje kierowcę do ostrej jazdy. Na papierze osiągi nie porywają (0-100 km/hw 11,2 s) , ale w rzeczywistości auto zaskakuje werwą i ochotą do nabierania prędkości. To zasługa wysokiego momentu obrotowego (170 Nm) dostępnego w bardzo szerokim zakresie obrotów (1400-4000 obr./min). Rewelacja!

Zobacz też: Test Ford Fiesta ST - rajdowa ośka!

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: skrzynia biegów

Z silnikiem współpracuje 5-cio biegowa przekładnia manualna. Zaskakuje zestopniowanie jej poszczególnych przełożeń. Na 3-cim biegu auto osiąga 168 km/h! To sprawia, że do sprawnego wyprzedzania najlepiej wykorzystywać właśnie to przełożenie. Nie jest to jednak żaden problem, bo praca samej skrzyni jest wzorowa – biegi wskakują bardzo płynnie i precyzyjnie. Co więcej, dłuższe zestopniowanie przekładni i umiejętne operowanie jej biegami pozwala zredukować spalanie w mieście do ok.  6,9 litra na 100 km. Poza miastem wynik ten waha się w przedziale 5,6-6,1 w zależności od stylu jazdy. Pamiętać należy jednak o tym, że notoryczne korzystanie z wysokich obrotów silnika z turbodoładowaniem wyraźnie podnosi spalanie. Kluczem jest utrzymywanie silnika na poziomie 2-2,2 tys. obr./min ( w trakcie jednostajnej jazdy).

Zobacz też: Test Chevrolet Aveo sedan 1.3 D

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: zawieszenie

Sportowe zapędy rasowo warczącego silnika doskonale uzupełnia zawieszenie Forda Fiesty. Przekonuje wyjątkowa zwinność w zakrętach następujących błyskawicznie po sobie oraz stabilność pojazdu nawet przy bardzo dużych prędkościach. Amortyzatory przyjemnie tłumią nawet duże nierówności, a towarzyszący ich pracy dźwięk jest wyraźnie stłumiony. Dopiero naprawdę podziurawiona droga potrafi wprawić auto w lekkie podskakiwanie co jest spowodowane krótkim rozstawem osi i belką skrętną zastosowaną w tylnym zawieszeniu. Na tle klasowych rywali jest to jednak zjawisko znacznie lepiej ukryte. Trudno bowiem wskazać lepiej zachowujące się na drodze auto tym segmencie.

Ford Fiesta: cena i wyposażenie

Fiesta 5-d z silnikiem 1.0 EcoBoost o mocy 100 KM w bogatej wersji wyposażeniowej Titanium kosztuje 58 450 zł. Cena wydaje się wysoka, ale biorąc pod uwagę nowoczesny, mocny silnik i praktycznie wszelkie niezbędne udogodnienia jakie potrzebne mogą być kierowcy w trakcie jazdy, nie jest to kwota zaporowa. Fiesta dysponuje bowiem manualną klimatyzacją, sześcioma poduszkami powietrznymi, system ABS, ESP i TC, kołem kierownicy wykończonym w skórze, elektrycznie sterowanymi przednimi szybami itd. Szkoda tyko, że w prezentowanym egzemplarzu zabrakło tempomatu, który w innym Fordach sprawuje się perfekcyjnie. Na szczęście można go nabyć za dodatkowe 1000 zł (warto). Absolutnie obowiązkowym wydaje się zakup podgrzewanym przednich foteli i szyby.

Ford Fiesta: opinia

Ford Fiesta to auto na wskroś dojrzałe. Jazda nim do złudzenia przypomina to co znamy z aut o co najmniej klasę wyższych. Jego zwinność i pewność prowadzenia po prostu zachwyca. Silnik 1.0 EcoBoost zaskakuje wysoką elastycznością, świetnym rozwijaniem mocy i rasowym brzmieniem. Do tego jego spalanie w mieście można utrzymać na poziomie 6,9 l paliwa na 100 km. Trudno znaleźć poważne braki w tym aucie jeśli uwzględnimy segment i cenę pojazdu. Kabina jest  przestronna, bagażnik pakowny a wyposażenie bardzo rozsądne i funkcjonalne. Ciężko przyczepić się nawet do stylizacji tego modelu, bo także i tu Ford nie próżnował, przeprowadzając niedawno modernizację jego nadwozia. Jeśli zatem szukasz auta do miasta, ale lubisz także szybką i dynamiczną jazdę poza nim, koniecznie zwróć uwagę na Fiestę, zwłaszcza z silnikiem z serii EcoBoost. Sądzę, że się nie zawiedziesz.

Zobacz też: Test Renault Clio IV Grandtour 0.9 Tce - funkcjonalne piękno

Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz

Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost 5d: dane techniczne

Pojemność 999 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12V
Maksymalna moc 100 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 170 Nm/1400-4000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów 5+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 3969/1722/1495 mm
Rozstaw osi 2489 mm
Masa własna 1026 kg
Maksymalna ładowność 529 kg
Średnica zawracania 11,0 m
V-max 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s
Zużycie paliwa* 5,3/3,7/4,3 l
Pojemność bagażnika (złoż. kanapa) 290/(974)l
Cena od 51 450 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K. Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

    Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

    Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

    Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

    Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

    Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

    Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

    Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

    Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...

    UNESCO wypromuje rower jako środek transportu. Z inicjatywy Polski!

    Z inicjatywy Polski Rada Wykonawcza UNESCO przyjęła decyzję w sprawie promowania roweru jako uniwersalnego środka transportu - "Bicycle For All – Bicycle for sustainable and healthy lifestyles” ("Rower dla Wszystkich – Rower dla zrównoważonego i zdrowego stylu życia”).

    Ile kosztuje serwis klimatyzacji w 2023 roku?

    Klimatyzacja – to słowo, które na wiosnę zaczyna dominować w rozmowach kierowców. Część musi zrobić serwis klimy, a część zdiagnozować jej problemy. Ile to kosztuje? Sprawdźcie.

    Jeep Wrangler 4XE Sahara. Srebrny lakier i hybryda plug-in pod maską

    Jeep Wrangler swoim kształtem przywodzi na myśl końcówkę lat 80. XX wieku. I do twarzy mu z tym! Wersja aktualnie sprzedawana w Europie ma jednak hybrydę plug-in pod maską. Jak wygląda ten model? Sprawdźcie w naszej galerii.

    Test: Jeep Wrangler 4XE Sahara. Klasyczny wygląd i hybryda plug-in pod maską

    Wygląda jak Wrangler, ale nie jeździ jak Wrangler. Ma bowiem 381 koni mocy i osiąga 100 km/h w 6,4 sek. To zasługa hybrydy plug-in. Ta w Jeepie jest błogosławieństwem czy przekleństwem?

    Korytarz życia: przepisy, obowiązki i kary. Co musisz wiedzieć?

    Korytarz życia jest od grudnia roku 2019 obowiązkiem kierowców w Polsce. Tylko że jak pokazuje praktyka, z obowiązku tego kierujący nie zawsze się wywiązują... Przypomnijmy zatem, co warto widzieć w tym temacie.

    Astra kombi GSe w sprzedaży. Ma 225 koni i... tania nie jest

    W polskich salonach można już składać zamówienia na Opla Astrę Sports Tourer GSe. Przestronne kombi otrzymało nieco sportową stylizację i aż 225-konny napęd. Rodzinna Astra jest hybrydą plug-in.

    Ceny samochodów w Polsce. Wiemy, kto statystycznie wydaje najwięcej na auto!

    Osoby, które ukończyły 55 rok życia, decydują się na najdroższe auta, a utrzymująca się inflacja pogłębia różnicę w cenach wybieranych aut pomiędzy nimi i najmłodszym pokoleniem. Starsi klienci są też otwarci na bardziej nowoczesne rozwiązania.

    Używana Dacia Duster II. Awarie, wady, ceny, opinie

    Polacy go pokochali. Masowo kupują Dustery II jako nowe i używane. Czy w przypadku modeli z drugiej ręki jest się czego bać? Przyjrzymy się trwałości rumuńskiego SUV-a w dzisiejszym materiale.

    Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych i hybrydowych?

    Samochody elektryczne i hybrydowe mają swoje wymagania. Trakcyjnie te są związane nie tylko z tarciem, ale i większą masą. Dziś opowiemy zatem jak dobrać do nich odpowiednie opony.

    Europejczycy chcą elektryków. Tylko czy rynek sprosta zainteresowaniu?

    Wielkie ambicje, gorzej z możliwościami. Tak można podsumować rynek aut elektrycznych. Zapotrzebowanie na surowce niezbędne do ich produkcji wzrośnie do 2030 roku nawet 14-krotnie! Dziś nie jesteśmy w stanie zapewnić takich dostaw.

    Czy tu można wyprzedzić? Odpowiedź daje sygnalizator S-4

    Linia przerywana, a do tego dwa czerwone iksy i zielona strzałka. Czy kierujący widząc takie zestawienie znaków drogowych, może wyprzedzić inny pojazd? To bardzo dobre pytanie. Odpowiedź nie jest taka oczywista.