Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Renault Megane R.S. 1.8 TCe 280 KM

DS
Renault Megane R.S.
Renault Megane R.S.
DS
Renault konsekwentnie każdą generację Megane, wydaje w wersji RS. Na tyle ile to możliwe, systematycznie podnosząc moc silnika. Czy Megane R.S. o mocy 280 KM i 5,8 s. do 100 km/h odniesie sukces na naszym ryku? Sprawdziliśmy jego możliwości!

Historia Megane w IV generacjach

Kto by pomyślał, że Megane była następcą słynnego Renault 19. Pewnie nikt wtedy nie wiedział, że Megane zyska tylu fanów, a koncern wyprodukuje IV generacje tego modelu. I na pewno nie poprzestanie na tej wersji.

I model Megane zadebiutował w 1995 r. Model R.S. pojawił się po raz pierwszy przy okazji premiery II edycji Megane, czyli w 2002 r. Wówczas do wyboru były  3 wersje benzynowe: 2.0T R.S., 2.0T RS F1 R26 oraz 2.0T RS R26.R oraz jedna wersja diesla - 2.0dCi RS. Już wtedy Renault mógł poszczycić się silnikami o mocy 230 KM i przyspieszeniem do 100 km/h w 6 sekund!

Przełomem była premiera III generacji Megane. Wersja RS debiutowała w 2009 r. w Genewie. Wówczas dwulitrowy benzynowy silnik z turbosprężarką generował 250 KM oraz 340 Nm. Dwa lata później debiutowała limitowana wersja Trophy, która mogła pochwalić się silnikiem o mocy 265 KM.

Po raz pierwszy Megane w wersji RS w III generacji pojawił się wyłącznie jako model trzydrzwiowy, co nie przysporzyło mu zbyt wielu fanów.

Idąc za ciosem, w 2014 r. Renault postanowiło wydać kolejną limitowaną wersję – Megane RS Trophy 275. Oczywiście o mocy 275 KM. Do sprzedaży trafiło zaledwie 200 egzemplarzy. Modele to są dość rzadko dostępne, przez co trzymają dość wysoką cenę. Trudno też o zadbany i bezwypadkowy egzemplarz.

IV generacja pojawiła się w 2015 r. Na rynku pojawił się również Megane w wersji RS. I co istotne, moc silnika znów poszybowała w górę, chociaż tym razem dość symbolicznie, bo o 5 KM, ale względem najmocniejszej wersji Trophy… A więc nowy Megane RS ma pod maską silnik 1.8 l o mocy 280 KM i 390 Nm!

Renault Megane R.S. – wygląd zewnętrzny

III generacja „zwykłego” Megane dość skromnie odróżniała się od wersji R.S. Różnice nie były duże, bo zwykły laik mógł nie docenić sporego potencjału wersji R.S. W IV generacji bardzo odważnie poddano modyfikacjom wersję R.S. Nie sposób nie zauważyć różnicy pomiędzy „zwykłym Megane” a  wersją R.S. Zmianie uległy m.in. nadkola, które poszerzono o 6 cm. Przedni zderzak wyposażono w listwę aerodynamiczną F1, która ma za zadanie ukierunkować strumienie powietrza i zapewnić chłodzenie silnika. Dynamicznego charakteru dodaje grill o trójwymiarowym wzorze i strukturze plastra miodu. Megane RS (podobnie jak Clio R.S.) otrzymał rewelacyjne oświetlenie R.S. Vision. W dolnej część zderzaka umieszczono reflektory w kształcie flagi z charakterystyczną szachownicą. W każdej lampie jest aż 9 multifunkcyjnych diod, które służą zarówno jako światła drogowe, doświetlające zakręty lub światła przeciwmgielne. W górnej części standardowo znalazło się duże, charakterystyczne logo Renault z wyraźnym podpisem R.S.

Z boku auto otrzymało solidne przetłoczenia w dolnych partiach drzwi, napompowane nadkola z wylotami z przodu i dyskretnym oznaczeniem Renault Sport. Bardzo dobrze, że IV generacja odzyskała komplet 5 drzwi (III generacja modelu R.S. produkowana była tylko w wersji 3-drzwiowej).

Tył auta, również został solidnie zmodyfikowany  nawiązując w wielu aspektach do F1. Tylny zderzak został solidnie poszerzony, tak aby pomieścić dwie centralnie umiejscowione końcówki układu wydechowego oraz spory dyfuzor. Na górze szyby standardowo został zamieszczony spojler. W centralnej części klapy znalazło się logo Renault z podpisem Megane oraz tylną kamerą zamieszczoną w jego środku. Tylna klapa oczywiście sygnowana była oznaczeniem R.S.

Renault Megane R.S. – wnętrze

Wnętrze nowego modelu R.S. zostało zaprojektowana bardzo efektownie. W standardzie zrezygnowano z całkiem niezłych foteli RECARO (dostępne za dopłatą 6000 zł) a zastąpiono je własnym projektem, oznaczonym na zagłówkach skrótem R.S. Ich budowę docenimy bardzo szybko, wchodząc w ciasne zakręty. Trzymanie boczne jest doskonałe. Dostępne są w wersji materiałowej lub z alcantarą. Kierownica w testowanym modelu została wykonana została z alcantary i skóry licowej (dopłata 850 zł). Jedynym mankamentem są nieruchomo umiejscowione łopatki. Powinny być integralną częścią kierownicy i wraz z nią zmieniać swoje położenie.

Kierownica na górze posiada czerwone przeszycie, idealnie umiejscowione w samym jej środku, właśnie po to żeby w agresywnej jeździe nie zgubić prostego wyjścia z manewru. Z kolei na dole kierownicy znajdziemy oznaczenie R.S. na czerwonym tle. Przeszycia czarnej tapicerki czerwoną nitką znajdziemy m.in. na kierownicy, pasach, dźwigni zmiany biegów, drzwiach czy fotelach. W tunelu środkowym znalazło się miejsce na dwa duże kubki, sporą dźwignię hamulca ręcznego i regulowany podłokietnik. Wnętrze kabiny nagłośniła swoim zestawem firma BOSE, do którego trudno się przyczepić. Chyba jedynie tyle, że w tym aucie większość kierowców będzie chciało słuchać silnika, bo ten jest naprawdę genialny. W praktyce oczywiście wzmocniony przez system nagłośnienia, ale niezbyt przesadnie.

Renault Megane R.S. – prowadzenie

Szybkie i zwinne auto jest chyba marzeniem każdego mężczyzny. Jeżeli jednak ktoś nie jest zbytnio przekonany do frajdy z jazdy sportowym autem, to demonstracja możliwości jakie daje Megane R.S. z pewnością przekona go do polubienia sportowych aut.

Na pokładzie auta znajdziemy szereg systemów wspomagających i dbających o komfort i bezpieczeństwo kierowcy. Megane R.S. wyposażony jest w autorski system 4CONTROL z czterema kołami skrętnymi. Są jednak dwa mankamenty 4 skrętnych kół w wykonaniu Renault. Pierwszym jest mała pojemność bagażnika oraz baku. Drugim – nagrzewanie się wnętrza bagażnika. Jeżeli nie przeszkadzają nam ciepłe walizki po dłuższej podróży, to bardzo szybko docenimy 4CONTROL, ponieważ działa wyśmienicie i bardzo poprawia zwinność auta zarówno w codziennym użytkowaniu jak i pokonywaniu ciasnych zakrętów. Przy małych prędkościach system skręca tylne koła w przeciwnym kierunku co koła przednie. Czyni to auto bardzo zwinnym i zwrotnym. Przy prędkościach powyżej 60 km/h (w trybie Race powyżej 100 km/h) zarówno koła na przedniej jak i tylnej osi skręcają w tę samą stronę, co pozwala na bezpieczne pokonywanie zakrętów z dość szybką prędkością.

Renault Megane R.S. oferuje szereg systemów bezpieczeństwa. To między innymi system kontroli martwego pola, kontroli pasa ruchu czy wielofunkcyjnych świateł R.S Vision.

R.S. oferuje kilka trybów jazdy: Comfort, Normal, Sport oraz Race. Co istotne, każdy z parametrów odpowiednio zestraja szereg systemów, dzięki czemu każdy tryby znacząco się od siebie różnią. W trybie Comfort nie trudno o ostrożną i ekonomiczną (jak na auto sportowe) jazdę. Zaś tryb Race, przysporzy nas o szybsze bicie serca i dreszcze na plecach.

Zawieszenie Megane R.S. może pochwalić się hydraulicznymi odbojnikami, których zadaniem jest pochłanianie wstrząsów przez amortyzatory. Oprócz tego, auto posiada mechanizm różnicowy Torsena (zawieszenie CUP), który pozwoli na precyzyjną jazdę w zakrętach. Nikogo nie powinien dziwić fakt, że auto sportowe, jakim jest Megane R.S. zbyt wygodne nie jest. Pomimo tych rozwiązań zawieszenie jest twardo zestrojone. Przy podróży drogą o kiepskiej jakości, zmęczymy się bardzo szybko. Fotele, pomimo rewelacyjnego bocznego trzymania do długiej przejażdżki nie zachęcają. Są po prostu twarde.

Testowany model posiada automatyczną skrzynię biegów EDC. Nie sposób jej nic zarzucić. Biegi zmienia płynnie i jak na sportowe auto przystało – agresywnie, ale właśnie tak powinno być.

Renault Megane R.S. – podsumowanie

Z jakimi modelami przyjdzie konkurować Megane R.S. na specyficznym rynku hot-hatchy? Biorąc pod uwagę, to że cena R.S. nie jest zbytnio wygórowana, to w porównaniu z konkurencją wypada całkiem nieźle. Bezpośrednim rywalem jest Volkswagen Golf (GTI oraz R) Peugeot 208 GTI, Skoda Octavia RS czy Seat Cupra R. Cena Megane R.S. zaczyna się od 124 900 zł z manualną skrzynią biegów, oraz 131 900 zł z automatyczną EDC. Sporo kosztują dodatki. Na szczęście dużo z nich mamy już w standardzie. Pakiet zawieszenia CUP z mechanizmem Torsena (6500 zł), fotele przednie Recaro (6000 zł), tapicerka z alcantary (5300 zł), dwumateriałowe tarcze hamulcowe aluminiowo-żeliwne (4000 zł) zaś wyświetlacz przezierny (1500 zł).

Renault Megane R.S. jest autem uniwersalnym. Jest też (podobnie jak Octavia RS) pewnym kompromisem, pomiędzy funkcjonalnym samochodem dla rodziny, ale o sportowych możliwościach. Megane R.S. jest autem dobrym do miasta i jeszcze lepszym poza nim. Jeżeli przyjdzie nam podróżować w 2-3 godzinnych trasach, nie będziemy z niego zadowoleni. Jest po prostu niewygodny i nawet świetne osiągi oraz ryk silnika nie zrekompensuje nam bólu pleców. Jeżeli mieszkamy blisko toru i chcemy poznawać jego możliwości – bez wątpienia warto to auto kupić. Gdyby kluczowym parametrem była wyłącznie cena hot-hatcha na jaki kierowca ma się zdecydować, z pewnością Renault wygrałby z większością wymienionych aut należących do konkurencji.

Niestety auto dostarczone przez Renault do testów miało bardzo kiepskiej jakości opony letnie (pod koniec października większość testowanych aut miało opony zimowe). Z uwagi na ten aspekt, auto testowane było z dużą ostrożnością.

Renault Megane R.S. – dane techniczne

Silnik TCe 280
Liczba cylindrów/zaworów 4/16
Pojemność silnika 1798
Moc maksymalna 280 przy 6000
Maks mom. obrotowy        390 przy 2400      
Rozrząd łańcuch
Prędkość maksymalna 255 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,8 s.
Skrzynia biegów Manualna 6-biegowa lub automatyczna EDC
Napęd Przód
Hamulce przednie Tarcze wentylowane
Hamulce tylne Tarczowe pełne
Zbiornik paliwa 50 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
8,4 l / 6,0 l/ 6,9 l
Długość 4372 mm
Szerokość 1874 mm
Wysokość 1445 mm
Rozstaw osi 2669 mm
Masa 1430 kg
Pojemność bagażnika 294 l
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy polisa OC, AC obejmuje bagaż w samochodzie?
    Czy polisa OC, AC obejmuje bagaż w samochodzie? Niestety nie dla każdego kierowcy będziemy mieli dobre informacje...
    Taryfikator punktów karnych 2022. Aktualna tabela!
    Taryfikator punktów karnych 2022? Tak, mamy najnowszą tabelę z punktami karnymi. A wszystko za sprawą projektu rozporządzenia. Został opublikowany.
    Narzędzia do warsztatu na... Oscara. Oscara designu!
    Narzędzia do warsztatu samochodowego nie muszą być nudne czy brzydkie. Ten zestaw otrzymał właśnie nagrodę Red Dot za wzornictwo.
    Opony z butelki. Butelki wyłowionej z Bałtyku. Pomysł Continentala
    Opony z butelki? Continental już takie produkuje. Teraz będzie jednak używać butelek wyłowionych z Bałtyku. Musisz jednak pomóc. Wystarczy aplikacja.
    Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego. Realny problem?
    Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego, czyli dziś porozmawiamy o realnych obawach potencjalnych nabywców aut zasilanych prądem.
    Wspólne przejazdy samochodem. Carpooling w modzie w Polsce
    Wspólne przejazdy samochodem? Od lat już trwa nowa moda na podróżowanie w Polsce. A modą tą jest właśnie carpooling.
    Mercedes EQS SUV. Cena w Polsce od 590 800 zł
    Mercedes EQS SUV i cena? To zdecydowanie drażliwy temat. Cennik elektrycznego SUV-a na polskim rynku steruje bowiem od prawie 600 tys. zł.
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej? Dziś zastanowimy się nad tym czy jest możliwy, a jak tak to ile wynosi. Co mówią przepisy?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? A ile w Europie?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? Dokładnie 587. Jak jednak ta liczba wypada na tle innych krajów Europy? W Wielkiej Brytanii jest ich 10-krotnie więcej.
    Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia
    Przyczyny zużycia opon? Lista jest dość długa. Warto ją jednak poznać. W ten sposób kierujący może przedłużyć czas życia ogumienia w swoim aucie.
    Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
    Strefy czystego transportu w Polsce. Co oznaczają? Czemu kierowcy ich nie chcą? I które miasto utworzy pierwszą? Sprawdźmy.
    Mandaty w wakacje 2022. Mamy rekordzistę. To OPP z Lublina
    Mandaty w wakacje 2022 nie będą niskie? Tylko w lipcu przekonało się o tym prawie 114 tys. kierowców. Tyle złapały rejestratory systemu CANARD ITD.
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023. Nowe stawki!
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023 jest już znana. Po 1 stycznia kierowcy mogą się spodziewać... podwyżek. Sprawdźmy jak duże będą.
    Rozbieżne stawki podatku od podziemnych miejsc garażowych. MF nie planuje zmian
    Nadal wpływają skargi do RPO na odmienne stawki podatku od podziemnych stanowisk garażowych w budynkach wielorodzinnych. Podatek zależy od tego, czy jest to odrębna własność, czy tzw. pomieszczenie przynależne do lokalu mieszkalnego. Marcin Wiącek zwraca uwagę na ten problem minister finansów Magdalenie Rzeczkowskiej.
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze... jest możliwa!
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze? To możliwe. Podjeżdżasz na stację, tankujesz paliwo, naciskasz przycisk w telefonie i odjeżdżasz.
    Kara za brak OC 2023. Podwyżka i to dwukrotna!
    Kara za brak OC w roku 2023 wzrośnie i to... dwukrotnie. Tak, dwukrotnie. Czemu tak się stanie i jak wysokiego skoku opłaty można się spodziewać?
    Strajk egzaminatorów WORD. Bez egzaminów od 8 sierpnia
    Strajk egzaminatorów WORD? Tak, powracają oni do protestu od poniedziałku 8 sierpnia. To oznacza, że egzaminy na prawo jazdy nie będą się odbywać.
    Benzyna E10. Czym jest i czy jest szkodliwa dla silnika?
    Benzyna E10. Ma się ona stać jednym z rozwiązań problemów paliwowych. Czym jednak tak właściwie jest i czy silniki w autach ją wytrzymają?
    Polski Ład 2.0 od lipca – czy przewoźnicy na nim zyskają?
    Rozliczanie pracowników od nowego roku 2022 przysporzyło problemów niejednemu pracodawcy i księgowemu. Chociaż z założenia Polski Ład miał uprościć dotychczasowy system podatkowy i obniżyć ich wysokość, zmiana przepisów od stycznia jeszcze bardziej go skomplikowała.
    Wakacyjne podróże samochodem a ubezpieczenie
    Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla posiadacza każdego pojazdu mechanicznego. Istnieją jednak jeszcze dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne, m.in. AC, Assistance i NNW. Wakacje to wzmożony okres korzystania z auta w Polsce i za granicą, więc warto się nad nimi zastanowić. Co należy wiedzieć, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów nieprzewidzianego zdarzenia podczas podróży?
    Pierwsza obniżka cen na rynku samochodów używanych od dwóch lat
    AURES Holdings obniżył ceny 1700 aut używanych w sieci AAA AUTO, a łączna kwota aktualnych rabatów wynosi 2 mln złotych.
    Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym, 5 rad na urlop bez stresu
    Coraz więcej kierowców wybiera samochody elektryczne. W czasie dalszych podróży zmagają się oni z ograniczeniami związanymi z zasięgiem oraz czasem ładowania pojazdów. Ekspert z SEAT S.A. daje 5 cennych wskazówek, jak w pełni wykorzystać podróże w 100% elektryczne. Planowanie trasy, racjonalne korzystanie z klimatyzacji i utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 30% a 80% - to tylko niektóre z jego zaleceń.
    Polisa dla auta elektrycznego
    AC jest szczególnie ważne dla samochodów elektrycznych. Na co zwrócić uwagę?
    Jakie auta najchętniej wybierają przedsiębiorcy?
    Badania Automarket.pl wskazują, że 78 proc. przedsiębiorców poszukuje nowego auta, ale aktualna sytuacja powoduje, że skupiają się na rynku wtórnym – wg danych platformy ponad połowa przedsiębiorców decyduje się na pojazdy w wieku 4-5 lat, a tylko 12 proc. na roczne auta. Wg PZPM w czerwcu 2022 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych na REGON była o 15,2 proc. niższa niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy stanowią jednak 71 proc. rynku.
    Cena paliwa a pensja. Ile kilometrów można przejechać za średnią krajową w krajach UE
    Obywatel Luksemburga przejedzie za dzienny zarobek trzy razy więcej kilometrów niż Polak. Rosnące ceny benzyny ograniczają możliwości Europejczyków w kwestii podróżowania.