REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Renault Megane R.S. 1.8 TCe 280 KM

DS
Renault Megane R.S.
Renault Megane R.S.
DS

REKLAMA

REKLAMA

Renault konsekwentnie każdą generację Megane, wydaje w wersji RS. Na tyle ile to możliwe, systematycznie podnosząc moc silnika. Czy Megane R.S. o mocy 280 KM i 5,8 s. do 100 km/h odniesie sukces na naszym ryku? Sprawdziliśmy jego możliwości!

Historia Megane w IV generacjach

Kto by pomyślał, że Megane była następcą słynnego Renault 19. Pewnie nikt wtedy nie wiedział, że Megane zyska tylu fanów, a koncern wyprodukuje IV generacje tego modelu. I na pewno nie poprzestanie na tej wersji.

REKLAMA

I model Megane zadebiutował w 1995 r. Model R.S. pojawił się po raz pierwszy przy okazji premiery II edycji Megane, czyli w 2002 r. Wówczas do wyboru były  3 wersje benzynowe: 2.0T R.S., 2.0T RS F1 R26 oraz 2.0T RS R26.R oraz jedna wersja diesla - 2.0dCi RS. Już wtedy Renault mógł poszczycić się silnikami o mocy 230 KM i przyspieszeniem do 100 km/h w 6 sekund!

Przełomem była premiera III generacji Megane. Wersja RS debiutowała w 2009 r. w Genewie. Wówczas dwulitrowy benzynowy silnik z turbosprężarką generował 250 KM oraz 340 Nm. Dwa lata później debiutowała limitowana wersja Trophy, która mogła pochwalić się silnikiem o mocy 265 KM.

Po raz pierwszy Megane w wersji RS w III generacji pojawił się wyłącznie jako model trzydrzwiowy, co nie przysporzyło mu zbyt wielu fanów.

REKLAMA

Idąc za ciosem, w 2014 r. Renault postanowiło wydać kolejną limitowaną wersję – Megane RS Trophy 275. Oczywiście o mocy 275 KM. Do sprzedaży trafiło zaledwie 200 egzemplarzy. Modele to są dość rzadko dostępne, przez co trzymają dość wysoką cenę. Trudno też o zadbany i bezwypadkowy egzemplarz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

IV generacja pojawiła się w 2015 r. Na rynku pojawił się również Megane w wersji RS. I co istotne, moc silnika znów poszybowała w górę, chociaż tym razem dość symbolicznie, bo o 5 KM, ale względem najmocniejszej wersji Trophy… A więc nowy Megane RS ma pod maską silnik 1.8 l o mocy 280 KM i 390 Nm!

Renault Megane R.S. – wygląd zewnętrzny

REKLAMA

III generacja „zwykłego” Megane dość skromnie odróżniała się od wersji R.S. Różnice nie były duże, bo zwykły laik mógł nie docenić sporego potencjału wersji R.S. W IV generacji bardzo odważnie poddano modyfikacjom wersję R.S. Nie sposób nie zauważyć różnicy pomiędzy „zwykłym Megane” a  wersją R.S. Zmianie uległy m.in. nadkola, które poszerzono o 6 cm. Przedni zderzak wyposażono w listwę aerodynamiczną F1, która ma za zadanie ukierunkować strumienie powietrza i zapewnić chłodzenie silnika. Dynamicznego charakteru dodaje grill o trójwymiarowym wzorze i strukturze plastra miodu. Megane RS (podobnie jak Clio R.S.) otrzymał rewelacyjne oświetlenie R.S. Vision. W dolnej część zderzaka umieszczono reflektory w kształcie flagi z charakterystyczną szachownicą. W każdej lampie jest aż 9 multifunkcyjnych diod, które służą zarówno jako światła drogowe, doświetlające zakręty lub światła przeciwmgielne. W górnej części standardowo znalazło się duże, charakterystyczne logo Renault z wyraźnym podpisem R.S.

Z boku auto otrzymało solidne przetłoczenia w dolnych partiach drzwi, napompowane nadkola z wylotami z przodu i dyskretnym oznaczeniem Renault Sport. Bardzo dobrze, że IV generacja odzyskała komplet 5 drzwi (III generacja modelu R.S. produkowana była tylko w wersji 3-drzwiowej).

Tył auta, również został solidnie zmodyfikowany  nawiązując w wielu aspektach do F1. Tylny zderzak został solidnie poszerzony, tak aby pomieścić dwie centralnie umiejscowione końcówki układu wydechowego oraz spory dyfuzor. Na górze szyby standardowo został zamieszczony spojler. W centralnej części klapy znalazło się logo Renault z podpisem Megane oraz tylną kamerą zamieszczoną w jego środku. Tylna klapa oczywiście sygnowana była oznaczeniem R.S.

Renault Megane R.S. – wnętrze

Wnętrze nowego modelu R.S. zostało zaprojektowana bardzo efektownie. W standardzie zrezygnowano z całkiem niezłych foteli RECARO (dostępne za dopłatą 6000 zł) a zastąpiono je własnym projektem, oznaczonym na zagłówkach skrótem R.S. Ich budowę docenimy bardzo szybko, wchodząc w ciasne zakręty. Trzymanie boczne jest doskonałe. Dostępne są w wersji materiałowej lub z alcantarą. Kierownica w testowanym modelu została wykonana została z alcantary i skóry licowej (dopłata 850 zł). Jedynym mankamentem są nieruchomo umiejscowione łopatki. Powinny być integralną częścią kierownicy i wraz z nią zmieniać swoje położenie.

Kierownica na górze posiada czerwone przeszycie, idealnie umiejscowione w samym jej środku, właśnie po to żeby w agresywnej jeździe nie zgubić prostego wyjścia z manewru. Z kolei na dole kierownicy znajdziemy oznaczenie R.S. na czerwonym tle. Przeszycia czarnej tapicerki czerwoną nitką znajdziemy m.in. na kierownicy, pasach, dźwigni zmiany biegów, drzwiach czy fotelach. W tunelu środkowym znalazło się miejsce na dwa duże kubki, sporą dźwignię hamulca ręcznego i regulowany podłokietnik. Wnętrze kabiny nagłośniła swoim zestawem firma BOSE, do którego trudno się przyczepić. Chyba jedynie tyle, że w tym aucie większość kierowców będzie chciało słuchać silnika, bo ten jest naprawdę genialny. W praktyce oczywiście wzmocniony przez system nagłośnienia, ale niezbyt przesadnie.

Renault Megane R.S. – prowadzenie

Szybkie i zwinne auto jest chyba marzeniem każdego mężczyzny. Jeżeli jednak ktoś nie jest zbytnio przekonany do frajdy z jazdy sportowym autem, to demonstracja możliwości jakie daje Megane R.S. z pewnością przekona go do polubienia sportowych aut.

Na pokładzie auta znajdziemy szereg systemów wspomagających i dbających o komfort i bezpieczeństwo kierowcy. Megane R.S. wyposażony jest w autorski system 4CONTROL z czterema kołami skrętnymi. Są jednak dwa mankamenty 4 skrętnych kół w wykonaniu Renault. Pierwszym jest mała pojemność bagażnika oraz baku. Drugim – nagrzewanie się wnętrza bagażnika. Jeżeli nie przeszkadzają nam ciepłe walizki po dłuższej podróży, to bardzo szybko docenimy 4CONTROL, ponieważ działa wyśmienicie i bardzo poprawia zwinność auta zarówno w codziennym użytkowaniu jak i pokonywaniu ciasnych zakrętów. Przy małych prędkościach system skręca tylne koła w przeciwnym kierunku co koła przednie. Czyni to auto bardzo zwinnym i zwrotnym. Przy prędkościach powyżej 60 km/h (w trybie Race powyżej 100 km/h) zarówno koła na przedniej jak i tylnej osi skręcają w tę samą stronę, co pozwala na bezpieczne pokonywanie zakrętów z dość szybką prędkością.

Renault Megane R.S. oferuje szereg systemów bezpieczeństwa. To między innymi system kontroli martwego pola, kontroli pasa ruchu czy wielofunkcyjnych świateł R.S Vision.

R.S. oferuje kilka trybów jazdy: Comfort, Normal, Sport oraz Race. Co istotne, każdy z parametrów odpowiednio zestraja szereg systemów, dzięki czemu każdy tryby znacząco się od siebie różnią. W trybie Comfort nie trudno o ostrożną i ekonomiczną (jak na auto sportowe) jazdę. Zaś tryb Race, przysporzy nas o szybsze bicie serca i dreszcze na plecach.

Zawieszenie Megane R.S. może pochwalić się hydraulicznymi odbojnikami, których zadaniem jest pochłanianie wstrząsów przez amortyzatory. Oprócz tego, auto posiada mechanizm różnicowy Torsena (zawieszenie CUP), który pozwoli na precyzyjną jazdę w zakrętach. Nikogo nie powinien dziwić fakt, że auto sportowe, jakim jest Megane R.S. zbyt wygodne nie jest. Pomimo tych rozwiązań zawieszenie jest twardo zestrojone. Przy podróży drogą o kiepskiej jakości, zmęczymy się bardzo szybko. Fotele, pomimo rewelacyjnego bocznego trzymania do długiej przejażdżki nie zachęcają. Są po prostu twarde.

Testowany model posiada automatyczną skrzynię biegów EDC. Nie sposób jej nic zarzucić. Biegi zmienia płynnie i jak na sportowe auto przystało – agresywnie, ale właśnie tak powinno być.

Renault Megane R.S. – podsumowanie

Z jakimi modelami przyjdzie konkurować Megane R.S. na specyficznym rynku hot-hatchy? Biorąc pod uwagę, to że cena R.S. nie jest zbytnio wygórowana, to w porównaniu z konkurencją wypada całkiem nieźle. Bezpośrednim rywalem jest Volkswagen Golf (GTI oraz R) Peugeot 208 GTI, Skoda Octavia RS czy Seat Cupra R. Cena Megane R.S. zaczyna się od 124 900 zł z manualną skrzynią biegów, oraz 131 900 zł z automatyczną EDC. Sporo kosztują dodatki. Na szczęście dużo z nich mamy już w standardzie. Pakiet zawieszenia CUP z mechanizmem Torsena (6500 zł), fotele przednie Recaro (6000 zł), tapicerka z alcantary (5300 zł), dwumateriałowe tarcze hamulcowe aluminiowo-żeliwne (4000 zł) zaś wyświetlacz przezierny (1500 zł).

Renault Megane R.S. jest autem uniwersalnym. Jest też (podobnie jak Octavia RS) pewnym kompromisem, pomiędzy funkcjonalnym samochodem dla rodziny, ale o sportowych możliwościach. Megane R.S. jest autem dobrym do miasta i jeszcze lepszym poza nim. Jeżeli przyjdzie nam podróżować w 2-3 godzinnych trasach, nie będziemy z niego zadowoleni. Jest po prostu niewygodny i nawet świetne osiągi oraz ryk silnika nie zrekompensuje nam bólu pleców. Jeżeli mieszkamy blisko toru i chcemy poznawać jego możliwości – bez wątpienia warto to auto kupić. Gdyby kluczowym parametrem była wyłącznie cena hot-hatcha na jaki kierowca ma się zdecydować, z pewnością Renault wygrałby z większością wymienionych aut należących do konkurencji.

Niestety auto dostarczone przez Renault do testów miało bardzo kiepskiej jakości opony letnie (pod koniec października większość testowanych aut miało opony zimowe). Z uwagi na ten aspekt, auto testowane było z dużą ostrożnością.

Renault Megane R.S. – dane techniczne

Silnik TCe 280
Liczba cylindrów/zaworów 4/16
Pojemność silnika 1798
Moc maksymalna 280 przy 6000
Maks mom. obrotowy        390 przy 2400      
Rozrząd łańcuch
Prędkość maksymalna 255 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,8 s.
Skrzynia biegów Manualna 6-biegowa lub automatyczna EDC
Napęd Przód
Hamulce przednie Tarcze wentylowane
Hamulce tylne Tarczowe pełne
Zbiornik paliwa 50 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
8,4 l / 6,0 l/ 6,9 l
Długość 4372 mm
Szerokość 1874 mm
Wysokość 1445 mm
Rozstaw osi 2669 mm
Masa 1430 kg
Pojemność bagażnika 294 l
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    REKLAMA

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    REKLAMA

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    Czy za narkotyki też można stracić samochód od 14 marca 2024 r.?

    Za prowadzenie po alkoholu kierowca może stracić samochód lub zapłacić wysoką nawiązkę. Co jednak z prowadzeniem pod wpływem środka odurzającego? Czy w tym przypadku również działają przepisy kodeksu karnego dotyczące przepadku pojazdu lub jego równowartości?

    REKLAMA