REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nie pogubić się w natłoku znaków drogowych?

Jakubowski Ryszard
Przede wszystkim należy nauczyć się, a nie jest to trudne, odróżniania znaków które nas bezpośrednio dotyczą, od pozostałych Fot. Fotolia
Przede wszystkim należy nauczyć się, a nie jest to trudne, odróżniania znaków które nas bezpośrednio dotyczą, od pozostałych Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przy drogach i na drogach znajduje się wiele różnych znaków drogowych. W skrajnych przypadkach może być ich nawet kilkanaście na kilkusetmetrowym odcinku, wliczając w to zarówno znaki pionowe, jak i poziome, malowane na jezdni.

Prawo obliguje kierowcę do przestrzegania wszystkich przepisów, w teorii więc musimy zwracać uwagę na wszystkie znaki. Niektóre jednak warto potraktować bardziej priorytetowo niż inne i wyrobić sobie odruch szukania ich wzrokiem przy drodze.

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejszymi znakami, na które trzeba zwracać uwagę w pierwszej kolejności są:
- pionowe znaki pierwszeństwa i braku pierwszeństwa przejazdu (żółty romb z białą obwódką i odwrócony trójkąt, zółty z czerwoną obwódką).
- poziome znaki braku pierwszeństwa (pojedynczy odwrócony biały kwadrat namalowany na drodze, lub trójkątne "ząbki") i przejścia dla pieszych
- znaki ograniczenia prędkości (białe koło z czerwoną obwódką i czarną liczbą w środku)

Kłopoty z dostrzeżeniem i zrozumieniem wszystkich znaków mają w takich warunkach nawet doświadczeni kierowcy z kilkuletnim stażem za kierownicą. Czy jest sposób, aby podczas jazdy drogą „oklejoną” znakami odczytać je wszystkie i zastosować się do nich?

Przede wszystkim należy nauczyć się, a nie jest to trudne, odróżniania znaków które nas bezpośrednio dotyczą, od pozostałych. Po co kierowcy samochodu osobowego informacja, ze daną drogą nie mogą jeździć ciężarówki albo pojazdy z materiałami wybuchowymi? Po co wiedza, że dopuszczalny nacisk na oś pojazdu jadącego daną drogą nie może przekroczyć 6 ton, skoro jego pojazd waży z ładunkiem zaledwie 2 tony? Właśnie dlatego bardzo przydatna jest umiejętność szybkiego usuwania z pamięci takich znaków nie absorbowania sobie nimi uwagi.

Jadąc samochodem osobowym głównym znakiem zakazu, który nas dotyczy, to B-1, czyli białe koło z czerwona obwódką, a także B-3, gdzie namalowany jest samochód osobowy. Pozostałe dotyczą innych użytkowników drog, aut cięzarowych, zaprzęgów konnych, rowerów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Najczęstsze przyczyny wypadków drogowych w Polsce  

Drugą grupę mało użytecznych znaków stanowią znaki informacyjne. Nie przyda się ani informacja o parkingu, jeżeli nie zamierzamy się zatrzymać, ani tym bardziej komunikat o zbliżaniu się do stacji paliw, jeżeli mamy pełny zbiornik paliwa i dobrze napompowane opony.

Znaki poziome

Pewien instruktor jazdy miał zwyczaj pytać kursantów, jaki znak właśnie minął ich pojazd. Pewien kursant odpowiedział mu rezolutnie „To był znak który MNIE nie dotyczy, więc go nie zapamiętałem”. To była bardzo mądra odpowiedź. Należy natychmiast eliminować z pamięci znaki, które nas nie dotyczą. Dotyczy to wszystkich bez wyjątku znaków pionowych, natomiast nie dotyczy znaków poziomych. Dotyczą one wszystkich bez wyjątku kierowców, z wyjątkiem kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Pozostali użytkownicy powinni więc swoją uwagę podczas jazdy, skierowaną na znaki drogowe, podzielić na kilka grup w następujących proporcjach:
- 60% na znaki na jezdni w obrębie rond, skrzyżowań i rozjazdów;
- 20% na znaki nakazu i zakazu
- 20% na znaki informacyjne.
Na pozostałych odcinkach dróg podział ten może wyglądać następująco:
- 70% na znaki nakazu i zakazu
- 20% na znaki na jezdni
- 10% na znaki informacyjne.

Zobacz też: Młody kierowca szybciej niż 50 km/h nie pojedzie  

Podziały te są bardzo orientacyjne, ponieważ każda sytuacja na drodze jest inna Mają one przede wszystkim wskazać, jak ważne dla kierowcy są w danych okolicznościach poszczególne grupy znaków.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

REKLAMA

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

REKLAMA