Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana opon na zimowe - kompedium

Wymiana opon na zimowe - kompedium. fot. Newspress
Wymiana opon na zimowe - kompedium. fot. Newspress
O czym pamiętać wymieniając opony na zimowe? Istotny jest prawidłowy montaż ogumienia na feldze, co jeszcze?

Jedynie opony zimowe są w stanie zapewnić nam bezpieczeństwo na drodze podczas jazdy zimą, niezależnie od tego, czy ta pora roku jest mroźna, czy łagodna. Taki jest wniosek ekspertów sieci Premio Opony-Autoserwis, którzy coraz częściej odpowiadają na wątpliwości kierowców o to, czy warto zakładać opony zimowe skoro zimy w ostatnich latach są dosyć łagodne. Sieć Premio zebrała różne doświadczenia swych mechaników związane
z użytkowaniem opon zimowych przez kierowców odwiedzających te warsztaty.

Najpoważniejszy problem dostrzegany przez mechaników to lekceważenie kwestii opon zimowych przez część właścicieli aut. W Polsce, w przeciwieństwie do wielu krajów europejskich, nie ma obowiązku wymiany opon na zimowe. Ta swoboda wyboru ogumienia powoduje, że są kierowcy-ryzykanci, którzy zimą nadal jeżdżą na oponach letnich. Na szczęście z roku na rok rośnie liczba kierowców, którzy zmieniają opony na zimowe. Mechanicy Premio oceniają, że postępuje tak już ok. 90% kierujących. Oznacza to jednak, że co dziesiąty właściciel auta nadal stwarza zagrożenie dla siebie i innych, jeżdżąc zimą na oponach letnich.

Zobacz też: Opony zimowe – fakty i mity

Nie warto czekać

Sporo problemów stwarza także sam termin wymiany opon. „Wielu kierowców zwleka do pierwszego śniegu. Myślą, że w ten sposób zaoszczędzą, a to tylko pozory” – mówi Agata Bolek z serwisu Premio Atol w Trzebnicy. Co ciekawe, szybciej na wymianę opon decydują się panie, które - w ocenie mechaników Premio - są ostrożniejsze i rzadziej przeceniają swe umiejętności za kierownicą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Częstą nieprawidłowością wśród kierowców obu płci jest zaś utrzymywanie niewłaściwego ciśnienia w oponach – spotkało się z tym aż 2/3 serwisantów Premio. Kolejny błąd to użytkowanie opon „do oporu”, nawet przy zużyciu bieżnika poniżej dopuszczalnej normy 4 mm. Zdarzają się nawet tacy, którzy jeżdżą na oponach z drutami wystającymi z podstawowej konstrukcji produktu. Nie brakuje też właścicieli aut, którzy zakładają dwie nowe opony w zestawieniu z dwiema starymi, już zużytymi – co stanowi błąd mogący destabilizować tor jazdy pojazdu.

Mechanicy Premio spotykają też kierowców, którzy jeżdżą na nieprawidłowo założonych oponach kierunkowych. Aż 1/5 serwisantów spotkała się z przypadkami aut z oponami zimowymi w niewłaściwym rozmiarze. Lekkomyślność kierowców czasem idzie też w odwrotnym kierunku. Niektórzy z nich chcą wymieniać opony już w sierpniu albo wrześniu, bo akurat mają czas. Inni zgłaszają się o wymianę z powrotem na letnie, gdy temperatura zimą podniesie się delikatnie powyżej +5° C.

Zobacz też: Jakie są przyczyny drgań na kierownicy?

Jak prawidłowo montować opony zimowe?

Wymiana opon wbrew pozorom wcale nie jest prosta, zwłaszcza jeśli chcemy przeprowadzić ją samodzielnie. Jakimi zasadami warto się wtedy kierować? „Najlepszym rozwiązaniem jest montaż kompletu nowych opon. Jeśli chcemy wykorzystać opony z poprzedniego sezonu, trzeba pamiętać o ich rotacji. W przypadku wymiany tylko dwóch opon, co często zdarza się wśród kierowców, lepsze zakładajmy na tył lub na oś napędową. Dlaczego? Zmniejsza to ryzyko wystąpienia poślizgu nadsterownego, który jest zjawiskiem groźniejszym i trudniejszym do opanowania zimą. I najważniejsze: dokręcajmy koła” – radzi Marcin Tokarek z serwisu Premio Auto-Perfect w Piotrkowie Trybunalskim. Z jego doświadczeń wynika, że wielu kierowców zmienia opony samodzielnie zapominając, iż wizyta w warsztacie jest wskazana także po to, by wyważyć nowo zamontowane koła.

Warto w warsztacie skorzystać z pomocy profesjonalnego doradcy, zwłaszcza jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, czy posiadane opony nadają się jeszcze do użytku.

Co nas powinno zaniepokoić?

„Zużyty bieżnik, pęknięcia na boku opony, dziwne zachowanie na drodze, w tym brak trzymania i zbyt długa droga hamowania, nierówne zużycie ogumienia, guzy i wybrzuszenia. To wszystko świadczy o tym, że czas pomyśleć o zakupie nowego kompletu” – mówi Paweł Karpiński z serwisu Premio Auto Express w Łęcznej.

Według serwisantów Premio średni czas korzystania z kompletu opon zimowych przez klientów wynosi 3-4 lata i taki jest najbardziej optymalny. Chociaż nie brakuje też kierowców, którzy jeżdżą 5 lat, a nawet i dłużej. Trzeba jednak pamiętać, że wówczas należy regularnie sprawdzać stan opon w serwisie.   

Zobacz też: Jaką szerokość opon zimowych wybrać?

Opony zimowe – które wybrać?

Początek sezonu jesienno-zimowego to dla wielu kierowców czas decyzji o zakupie opon zimowych. Tylko czym się kierować, kiedy na rynku jest tak wiele marek i modeli? Zdaniem serwisantów Premio, przede wszystkim należy wziąć pod uwagę styl jazdy oraz to, czy opona nadaje się do danego samochodu. Co trzeci ekspert Premio wskazuje na parametry jezdne, a zwłaszcza przyczepność na mokrej nawierzchni. Istotne znaczenie ma też dostosowanie opon do miejsc, gdzie zamierzamy podróżować. Z kolei co piąty mechanik Premio uważa, że warto zaufać sprawdzonym markom, bo gwarantują one wysoką jakość produktu.

Auto gotowe do zimy

Wymiana opon na zimowe to jedno z kluczowych działań w przygotowania pojazdu do sezonu. Aby jednak nie dać się zaskoczyć zimie, warto też przy wymianie ogumienia zadbać o inne elementy auta, takie jak:

- układ hamulcowy i kierowniczy,

- zawieszenie,

- wymiana płynu chłodniczego w spryskiwaczach z letniego na zimowy,

- uzupełnienie braków w oświetleniu,

- sprawdzenie stanu akumulatora i piór wycieraczek,

- zaopatrzenie się w dodatkowe wyposażenie, takie jak odmrażacze do szyb i zamków oraz skrobaczki.

Zobacz też: Kiedy opona nadaje się do wymiany?

„Zima to czas, kiedy kierowcy są szczególnie narażeni na nieprzewidywalne zjawiska na drodze. Aby im sprostać i zapewnić sobie bezpieczeństwo, należy zadbać o odpowiednie przygotowanie auta. Wizyta w warsztacie w związku z wymianą opon jest świetną okazją, by sprawdzić i inne elementy, zapewniające nam bezpieczeństwo podczas jesienno-zimowych podróży”– mówi Tomasz Drzewiecki, Dyrektor
ds. Rozwoju Sprzedaży Detalicznej Goodyear dla Polski, Ukrainy oraz Czech i Słowacji.

Jego zdaniem, zapewnienie bezpieczeństwa sobie i innym uczestnikom ruchu drogowego powinno być dewizą każdego kierowcy, zwłaszcza zimą. Dlatego nie warto zastanawiać się na tym, czy zmieniać opony na zimowe, tylko kiedy najlepiej to zrobić. Oszczędzi to nasz czas, nerwy i pieniądze.

Premio to obecnie 132 punkty serwisowe typu fast-fit na terenie całej Polski, w których można serwisować opony, układy wydechowe i hamulcowe lub wymienić olej. Doświadczeni mechanicy Premio pomogą także sprawdzić i skorygować geometrię oraz przeprowadzić okresowe przeglądy aut.

Sieć Premio od początku swojego istnienia związana jest z Goodyearem. Dlatego w punktach serwisowych w Polsce oferowane są przede wszystkim opony należących do tego amerykańskiego koncernu marek ze wszystkich segmentów cenowych: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava czy polska Dębica. Można też kupić opony innych marek. Dewizą Premio jest wysoka jakość obsługi i krótki czas oczekiwania.

Źródło: Materiały prasowe Goodyear Dunlop Tires Polska Sp. z o. o.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K. Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

    Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

    Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

    Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

    Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

    Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

    Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

    Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

    Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...

    UNESCO wypromuje rower jako środek transportu. Z inicjatywy Polski!

    Z inicjatywy Polski Rada Wykonawcza UNESCO przyjęła decyzję w sprawie promowania roweru jako uniwersalnego środka transportu - "Bicycle For All – Bicycle for sustainable and healthy lifestyles” ("Rower dla Wszystkich – Rower dla zrównoważonego i zdrowego stylu życia”).

    Ile kosztuje serwis klimatyzacji w 2023 roku?

    Klimatyzacja – to słowo, które na wiosnę zaczyna dominować w rozmowach kierowców. Część musi zrobić serwis klimy, a część zdiagnozować jej problemy. Ile to kosztuje? Sprawdźcie.

    Jeep Wrangler 4XE Sahara. Srebrny lakier i hybryda plug-in pod maską

    Jeep Wrangler swoim kształtem przywodzi na myśl końcówkę lat 80. XX wieku. I do twarzy mu z tym! Wersja aktualnie sprzedawana w Europie ma jednak hybrydę plug-in pod maską. Jak wygląda ten model? Sprawdźcie w naszej galerii.

    Test: Jeep Wrangler 4XE Sahara. Klasyczny wygląd i hybryda plug-in pod maską

    Wygląda jak Wrangler, ale nie jeździ jak Wrangler. Ma bowiem 381 koni mocy i osiąga 100 km/h w 6,4 sek. To zasługa hybrydy plug-in. Ta w Jeepie jest błogosławieństwem czy przekleństwem?

    Korytarz życia: przepisy, obowiązki i kary. Co musisz wiedzieć?

    Korytarz życia jest od grudnia roku 2019 obowiązkiem kierowców w Polsce. Tylko że jak pokazuje praktyka, z obowiązku tego kierujący nie zawsze się wywiązują... Przypomnijmy zatem, co warto widzieć w tym temacie.

    Astra kombi GSe w sprzedaży. Ma 225 koni i... tania nie jest

    W polskich salonach można już składać zamówienia na Opla Astrę Sports Tourer GSe. Przestronne kombi otrzymało nieco sportową stylizację i aż 225-konny napęd. Rodzinna Astra jest hybrydą plug-in.

    Ceny samochodów w Polsce. Wiemy, kto statystycznie wydaje najwięcej na auto!

    Osoby, które ukończyły 55 rok życia, decydują się na najdroższe auta, a utrzymująca się inflacja pogłębia różnicę w cenach wybieranych aut pomiędzy nimi i najmłodszym pokoleniem. Starsi klienci są też otwarci na bardziej nowoczesne rozwiązania.

    Używana Dacia Duster II. Awarie, wady, ceny, opinie

    Polacy go pokochali. Masowo kupują Dustery II jako nowe i używane. Czy w przypadku modeli z drugiej ręki jest się czego bać? Przyjrzymy się trwałości rumuńskiego SUV-a w dzisiejszym materiale.

    Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych i hybrydowych?

    Samochody elektryczne i hybrydowe mają swoje wymagania. Trakcyjnie te są związane nie tylko z tarciem, ale i większą masą. Dziś opowiemy zatem jak dobrać do nich odpowiednie opony.