Kategorie

Mercedes A klasa W168: demontaż linek hamulca ręcznego oraz regulacja

Robert Kuśpiel
Mercedes A klasa W168 demontaż linek hamulca ręcznego oraz regulacja
Mercedes A klasa W168 demontaż linek hamulca ręcznego oraz regulacja
Usterka linki hamulca ręcznego wymaga jak najszybszej wymiany. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić linkę hamulca ręcznego w Mercedesie klasy A W168.

Wymiana linki hamulca ręcznego nie jest skomplikowana, jeśli znamy poszczególne kroki tej czynności. Większość kierowców woli jeździć bez sprawnego hamulca ręcznego niż podjąć się naprawy takiej usterki.

Na początku zaprezentujemy montaż i demontaż przedniego odcinka linki hamulca ręcznego. Pierwszy krok to wyłączenie zapłonu. Następnie spuszczamy dźwignię hamulca ręcznego i demontujemy tylną część środkowej konsoli.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana szczęk hamulca ręcznego

Reklama

Kolejny krok to uniesienie samochodu. Przede wszystkim auto musi stać na równym podłożu. Do podnoszenia używamy tradycyjnego lewarka. Postawiamy „kobyłki” i delikatnie opuszczamy samochód, aż się o nie oprze. Podkładamy kliny blokujące pod przednie koła i demontujemy dolną osłonę.

Teraz luzujemy nakrętkę blokującą i wykręcamy nastawnik z gwintowanej końcówki linki hamulca. Następnie odczepiamy z nastawnika tylną prawą część linki. Zdejmujemy zacisk ze sworznia elementu wyrównawczego i odłączamy tylną, lewą część linki od przedniego odcinka linki. W tym momencie odczepiamy przedni odcinek linki z zaczepu na dźwigni hamulca ręcznego.

Ściskamy i wyjmujemy z otworu w podłodze uchwyt z tworzywa sztucznego, na początku płaszcza ochronnego linki. Przedni odcinek linki wyjmujemy przez otwór w podłodze.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana klocków i tarcz hamulcowych

Reklama

Przechodzimy do montażu. Najpierw przeciągamy przedni odcinek linki przez otwór w podłodze i blokujemy ją w uchwycie. Zaczepiamy koniec linki w dźwigni hamulca ręcznego i sprawdzamy czy linka jest solidnie osadzona. Łączymy tylną lewą część linki razem ze sworzniem z przednim odcinkiem linki i zabezpieczamy połączenie za pomocą zacisku. Zacisk musi być założony na sworzeń i wciśnięty w wycięcie na elemencie wyrównawczym.

Zaczepiamy tylny prawy odcinek linki w nastawniku i przechodzimy do regulacji hamulca ręcznego. Opis znajduje się na końcu tego poradnika. Po wyregulowaniu zakładamy dolną osłonę i montujemy koła. Opuszczamy samochód, montujemy tylną część środkowej konsoli i udajemy się na jazdę próbną, sprawdzając działanie hamulca ręcznego.

Tylne odcinki linki

Najpierw spuszczamy dźwignię hamulca ręcznego i demontujemy tylną część środkowej konsoli. Kolejny krok to uniesienie samochodu. Przede wszystkim auto musi stać na równym podłożu. Do podnoszenia używamy tradycyjnego lewarka. Postawiamy „kobyłki” i delikatnie opuszczamy samochód, aż się o nie oprze. Podkładamy kliny blokujące pod przednie koła i demontujemy dolną osłonę.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana przegubu drążka kierowniczego

W przypadku hamulców bębnowych zachodzi konieczność demontażu szczęk hamulca bębnowego. Odpowiedni opis znajduje się w oddzielnym poradniku. W przypadku tylnego hamulca tarczowego należy wymontować zamki rozpieraczy w lewym i prawym hamulcu. Teraz odczepiamy linki z tylnych szczęk hamulca w lewym i prawym kole. Kolejny krok to wymontowanie dolnej osłony.

Odczepiamy tylne linki od przedniej w taki sam sposób, jak to miało miejsce w przypadku przedniego odcinka. Luzujemy nakrętkę blokującą i wykręcamy nastawnik z gwintowanej końcówki linki hamulca. Następnie odczepiamy z nastawnika tylną prawą część linki. Zdejmujemy zacisk ze sworznia elementu wyrównawczego i odłączamy tylną, lewą część linki od przedniego odcinka linki.

Demontujemy tylne odcinki linki z uchwytów po prawej i lewej stronie. W tym momencie wyjmujemy tylne odcinki linki z uchwytów w wahaczach podłużnych. W hamulcach bębnowych za pomocą śrubokręta odczepiamy linki z tarcz nośnych i wyjmujemy linki przez otwory w tarczach. W hamulcach tarczowych wykręcamy śruby i odłączamy linki od wsporników zacisków hamulcowych. Linki wyjmujemy poprzez otwory w blachach osłonowych hamulców.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: demontaż półosi napędowych

Przechodzimy do montażu. W hamulcach bębnowych przeciągamy linki przez otwory w tarczach nośnych hamulców i blokujemy je w tarczach. W hamulcach tarczowych przeciągamy linki przez otwory w blachach osłonowych wsporników zacisków hamulców i mocujemy je śrubami do wsporników. Instalujemy tylne linki w uchwyty na wahaczach wzdłużnych i w uchwyty w podwoziu.

Łączymy tylne odcinki razem z przednim i zaczepiamy linki w tylnych szczękach hamulcowych. W hamulcach tarczowych montujemy zamki rozpieraczy szczęk hamulcowych. Pozostaje nam zamontować szczęki hamulców bębnowych i wyregulowanie hamulca ręcznego.

Regulacja hamulca ręcznego

W przypadku kiedy regulujemy tylko i wyłącznie hamulec ręczny, nie pomijamy pierwszego kroku. Hamulec ręczny wymaga regulacji jeśli po jego zaciągnięciu na 3 ząbek nie jest w stanie utrzymać ciężaru auta. Można to sprawdzić w bardzo łatwy sposób. Udajemy się na górkę i ustawiamy samochód na hamulcu ręcznym – zaciągając na trzeci ząbek. Jeśli auto zacznie się poruszać to znak, że czeka nas regulacja hamulca ręcznego.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: demontaż przedniej i tylnej lampy

Ustawiamy samochód na równej powierzchni i przystępujemy do pracy. Na początku luzujemy śruby kół i unosimy tył samochodu. Podkładamy kliny pod przednie koła i ustawiamy „kobyłki”. Opuszczamy samochód do momentu, aż oprze się na podstawkach i odkręcamy do końca śruby kół i zdejmujemy koła. Teraz spuszczamy całkowicie dźwignię hamulca ręcznego

Hamulce tarczowe

Wsuwamy śrubokręt w gwintowany otwór i w przypadku koła prawego obracamy wieniec regulacji od przodu do tyłu. W przypadku koła lewego obracamy wieniec regulacji od tyłu do przodu. Wieniec musi być obrócony na tyle, żeby szczęki hamulca przylgnęły do bębna hamulca ręcznego tak, żeby nie można było obrócić koła.

Następnie obracamy pokrętło tak, żeby można było swobodnie obracać kołami. Oba wieńce cofamy o taką samą ilość wieńców. Zakładamy koła i opuszczamy samochód. Na koniec udajemy się na jazdę próbną.

Hamulce bębnowe

Kiedy mamy uniesiony samochód to nakręcamy nastawnik na gwintowaną końcówkę linki hamulca tak, żeby nie było możliwe obrócenie koła. Teraz wykręcamy nastawnik z końcówki linki tak, żeby tylne koła miały możliwość poruszenia się. Następnie zaciągamy kilkakrotnie dźwignię hamulca ręcznego i dokręcamy nakrętkę blokującą. Kontrolujemy czy przy wyłączonym hamulcu ręcznym tylne koła obracają się bez oporu. Jeśli są problemy, to należy ponownie wykonać regulację.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana belki nośnej przedniego zawieszenia

Montujemy dolną osłonę oraz koła. Opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie sprawdzamy czy bębny nie są zbyt mocno nagrzane. Jeśli tak jest, to należy ponownie przeprowadzić regulację, sprawdzając przed tym czy koła mogą się swobodnie obracać.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    30 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.