Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potencjał mobilnych rozwiązań w firmach serwisujących

Marcin Michalski
ShutterStock
Brak rzetelnych danych dotyczących poniesionych kosztów realizacji napraw, brak zapewnienia właściwego poziomu SLA (i uniknięcie kar z tym związanych) czy optymalizacji pracy ekip serwisowych – tak zaczynają się problemy firm serwisujących, których sukces w dużej mierze uzależniony jest od jakości obsługi klienta.

W trosce o to wiele spółek poszukuje skutecznego sposobu na optymalizację procesów oraz poprawę wydajności działających w terenie pracowników. Wzrost satysfakcji klienta i lepsze wyniki finansowe można osiągnąć dzięki inwestycji w rozwiązania mobilne.

Automatyzacja pracy serwisanta i dostęp do innowacyjnych narzędzi komunikacji to niemal natychmiastowe korzyści, płynące z zastosowania rozwiązań mobilnych w firmach zajmujących się naprawą i serwisowaniem różnego rodzaju urządzeń. Kolejnym dużym ułatwieniem jest uzyskanie dostępu do danych pozwalających na sprawne i skuteczne dokonanie przeglądu lub usunięcie awarii. Wszystko to niezależnie od miejsca pobytu. Świadomość zalet, jakie niesie za sobą wyposażenie pracowników w terminale mobilne, pozwoli wielu firmom oferującym usługi serwisowe oraz instalatorskie na szybszy rozwój swojej działalności.

Zdalne delegowanie zadań

Skuteczne funkcjonowanie serwisu rozpoczyna się już na etapie zlecania pracownikom zadań do realizacji. W sytuacji, gdy do firmy spływa duża liczba zleceń, tradycyjny system delegacji zadań zwykle zawodzi. Wyposażenie pracowników terenowych w terminale z łącznością bezprzewodową, daje możliwość delegowania zadań w oparciu o informacje dotyczące m. in. aktualnej lokalizacji serwisanta czy dostępności części zamiennych w jego samochodzie potrzebnych do realizacji zadań. Dzięki temu wydajność pracy wzrasta do maksimum, a czas który inżynier serwisu przeznacza na obowiązki do których został zatrudniony, np. potrzebny na przejazdy między siedzibą firmy a miejscem wykonywania zlecenia, zostaje ograniczony do minimum. 

Wdrożenie rozwiązań mobilnych pozwala również zoptymalizować planowanie pracy serwisantów, dzięki sprawnej, elektronicznej aktualizacji dziennego przydziału zadań. Funkcja ta eliminuje konieczność telefonowania, które nie daje pewności co do rzetelnego przekazania informacji, zajmuje czas i generuje zbędne koszty. W razie wystąpienia nieprzewidzianych trudności lub zmian w zleceniach, pracownik koordynujący pracę serwisu (lub pracownik helpdesk) generuje i przypisuje nowe zlecenie do inżyniera.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ten ostatni, świadcząc usługi w terenie, może natychmiast zareagować: przyjąć zlecenie do realizacji albo je odrzucić. Koordynator natychmiast dostaje informację o takim zdarzeniu, w razie odrzucenia zlecenia może je przypisać kolejnemu pracownikowi. Zwiększa to elastyczność przedsiębiorstwa, przyspiesza realizację zleceń a finalnie redukuje koszty operacyjne oraz wpływa na jakość obsługi i zadowolenie klienta. 


Jednym z trendów w usługach serwisowych w terenie jest zastosowanie możliwości technologii nawigacji satelitarnej GPS w połączeniu z Systemem Informacji Geograficznej (GIS). Większość współczesnych urządzeń przenośnych została wyposażona w pierwszą z technologii, dzięki czemu możliwe jest efektywniejsze wyznaczanie tras i delegowanie serwisantów do wykonania zadań na podstawie ich aktualnej lokalizacji. Zintegrowanie rozwiązania mobilnego z drugą technologią umożliwia sprawniejsze nawigowanie pracownika do miejsca trudnodostępnego, np. słupa elektrycznego znajdującego się w środku lasu. W rezultacie, czas inżyniera przeznaczony na dojazd jest znacznie redukowany, może go on poświęcić na realizację kolejnego zlecenia.

Stuprocentowa skuteczność 

Z doświadczenia wynika, że najczęstszą przyczyną niepowodzeń przy próbach realizacji zlecenia jest: brak możliwości wglądu do dokumentacji technicznej serwisowanych urządzeń, brak dostępu do informacji dotyczących historii ich napraw lub brak odpowiednich części zamiennych w magazynie podręcznym pracownika mobilnego. Wdrożenie rozwiązań mobilnych, zapewniających bieżący dostęp do ww. informacji, eliminuje te problemy. Instrukcje czy schematy urządzeń, historia napraw zawierająca: zdjęcia urządzenia, wymienione części, daty i opis wykonanej pracy a także sprawdzenie w aplikacji stanu magazynu podręcznego („na samochodzie”) są dostępne dla inżyniera w dowolnym momencie jego pracy.

Sprawne rozliczanie: zlecenia, czasu pracy i efektywności pracowników

Wielu firmom serwisującym zależy także na znaczącym skróceniu cyklu rozliczeniowego. Realizacja tego celu jest możliwa dzięki wyposażeniu pracowników terenowych w narzędzia do zarządzania zatwierdzeniami i płatnościami. Sama procedura jest bardzo prosta. Po zakończeniu pracy klient przegląda raport opisujący naprawę, zawierający dane dotyczące użytych części i czasu naprawy. Następne zatwierdza wykonanie pracy, składając swój podpis na ekranie urządzenia mobilnego.

Zlecenie jest automatycznie przesyłane do biura, gdzie następuje jego rozliczenie. Urządzenie daje również możliwość dokonania płatności na miejscu, poprzez stworzenie dokumentu KP, i wydrukowanie go na drukarce mobilnej. Klient podpisuje wydrukowany dokument, następnie inżynier może je zeskanować(poprzez zrobienie zdjęcia) i wysłać do koordynatora serwisu lub/i do systemu finansowo-księgowego firmy. 

Niezmiernie istotnym jest fakt, iż koordynator serwisu ma wgląd do informacji ile rzeczywiście kosztowała realizacja zlecenia: czas dojazdu do klienta, ilość przejechanych kilometrów do miejsca naprawy (integracja z GPS) oraz wspomnianych danych dotyczących użytych części i czasie pracy w lokalizacji klienta.

Sposób na zwiększenie wolumenu sprzedaży

Badania dotyczące konsumenckich usług domowych, przeprowadzone przez TSIA (Technology Services Industry Association) wykazały, że serwisanci świadczący usługi w terenie potrafią osiągać również imponujące wyniki w sprzedaży. Świadczy to o silnym powiązaniu między obszarami takimi jak sprzedaż, obsługa serwisowa i logistyka. Okazuje się, że w świetle prowadzonych badań, klienci są o wiele bardziej skłonni zgodzić się na zakup droższych wyrobów, a także na sprzedaż wiązaną dodatkowych produktów, usług i rozszerzonych gwarancji od techników kontaktujących się z nimi na miejscu, niż w przypadku ofert pochodzących z innych kanałów sprzedaży. Serwisanci udowodnili, że prezentowana przez nich praktyczna wiedza jest doskonałą gwarancją wiarygodności firmy i znacząco wpływa na poziom sprzedaży.

W związku z tym, wprowadzenie modułu sprzedaży do urządzeń przenośnych staje się sprawą fundamentalną. Możliwość korzystania z systemu CRM przez jednostki świadczące usługi w terenie pozwala obsłudze technicznej osiągnąć przewagę w dziedzinie sprzedaży, konfigurować zamówienia i sprzedawać dodatkowe produkty.

Integracja i przepływ informacji 

Rozwój firmy oraz zapewnienie kompleksowej obsługi klienta przez pracowników rożnych działów wiąże się z koniecznością integracji wykorzystywanych systemów informatycznych. Wykorzystanie potencjału systemów: dyspozytorskich, planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP), magazynowych oraz zarządzania relacjami z klientem (CRM), gwarantuje poprawę komunikacji wewnątrz firmy i wyposaża ją w narzędzia do natychmiastowego reagowania na problemy i pytania zgłaszane przez klientów.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K. Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

    Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

    Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

    Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

    Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

    Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

    Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

    Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

    Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...

    UNESCO wypromuje rower jako środek transportu. Z inicjatywy Polski!

    Z inicjatywy Polski Rada Wykonawcza UNESCO przyjęła decyzję w sprawie promowania roweru jako uniwersalnego środka transportu - "Bicycle For All – Bicycle for sustainable and healthy lifestyles” ("Rower dla Wszystkich – Rower dla zrównoważonego i zdrowego stylu życia”).

    Ile kosztuje serwis klimatyzacji w 2023 roku?

    Klimatyzacja – to słowo, które na wiosnę zaczyna dominować w rozmowach kierowców. Część musi zrobić serwis klimy, a część zdiagnozować jej problemy. Ile to kosztuje? Sprawdźcie.

    Jeep Wrangler 4XE Sahara. Srebrny lakier i hybryda plug-in pod maską

    Jeep Wrangler swoim kształtem przywodzi na myśl końcówkę lat 80. XX wieku. I do twarzy mu z tym! Wersja aktualnie sprzedawana w Europie ma jednak hybrydę plug-in pod maską. Jak wygląda ten model? Sprawdźcie w naszej galerii.