Kategorie

Potencjał mobilnych rozwiązań w firmach serwisujących

Marcin Michalski
ShutterStock
Brak rzetelnych danych dotyczących poniesionych kosztów realizacji napraw, brak zapewnienia właściwego poziomu SLA (i uniknięcie kar z tym związanych) czy optymalizacji pracy ekip serwisowych – tak zaczynają się problemy firm serwisujących, których sukces w dużej mierze uzależniony jest od jakości obsługi klienta.

W trosce o to wiele spółek poszukuje skutecznego sposobu na optymalizację procesów oraz poprawę wydajności działających w terenie pracowników. Wzrost satysfakcji klienta i lepsze wyniki finansowe można osiągnąć dzięki inwestycji w rozwiązania mobilne.

Automatyzacja pracy serwisanta i dostęp do innowacyjnych narzędzi komunikacji to niemal natychmiastowe korzyści, płynące z zastosowania rozwiązań mobilnych w firmach zajmujących się naprawą i serwisowaniem różnego rodzaju urządzeń. Kolejnym dużym ułatwieniem jest uzyskanie dostępu do danych pozwalających na sprawne i skuteczne dokonanie przeglądu lub usunięcie awarii. Wszystko to niezależnie od miejsca pobytu. Świadomość zalet, jakie niesie za sobą wyposażenie pracowników w terminale mobilne, pozwoli wielu firmom oferującym usługi serwisowe oraz instalatorskie na szybszy rozwój swojej działalności.

Zdalne delegowanie zadań

Reklama

Skuteczne funkcjonowanie serwisu rozpoczyna się już na etapie zlecania pracownikom zadań do realizacji. W sytuacji, gdy do firmy spływa duża liczba zleceń, tradycyjny system delegacji zadań zwykle zawodzi. Wyposażenie pracowników terenowych w terminale z łącznością bezprzewodową, daje możliwość delegowania zadań w oparciu o informacje dotyczące m. in. aktualnej lokalizacji serwisanta czy dostępności części zamiennych w jego samochodzie potrzebnych do realizacji zadań. Dzięki temu wydajność pracy wzrasta do maksimum, a czas który inżynier serwisu przeznacza na obowiązki do których został zatrudniony, np. potrzebny na przejazdy między siedzibą firmy a miejscem wykonywania zlecenia, zostaje ograniczony do minimum. 

Wdrożenie rozwiązań mobilnych pozwala również zoptymalizować planowanie pracy serwisantów, dzięki sprawnej, elektronicznej aktualizacji dziennego przydziału zadań. Funkcja ta eliminuje konieczność telefonowania, które nie daje pewności co do rzetelnego przekazania informacji, zajmuje czas i generuje zbędne koszty. W razie wystąpienia nieprzewidzianych trudności lub zmian w zleceniach, pracownik koordynujący pracę serwisu (lub pracownik helpdesk) generuje i przypisuje nowe zlecenie do inżyniera.

Ten ostatni, świadcząc usługi w terenie, może natychmiast zareagować: przyjąć zlecenie do realizacji albo je odrzucić. Koordynator natychmiast dostaje informację o takim zdarzeniu, w razie odrzucenia zlecenia może je przypisać kolejnemu pracownikowi. Zwiększa to elastyczność przedsiębiorstwa, przyspiesza realizację zleceń a finalnie redukuje koszty operacyjne oraz wpływa na jakość obsługi i zadowolenie klienta. 


Jednym z trendów w usługach serwisowych w terenie jest zastosowanie możliwości technologii nawigacji satelitarnej GPS w połączeniu z Systemem Informacji Geograficznej (GIS). Większość współczesnych urządzeń przenośnych została wyposażona w pierwszą z technologii, dzięki czemu możliwe jest efektywniejsze wyznaczanie tras i delegowanie serwisantów do wykonania zadań na podstawie ich aktualnej lokalizacji. Zintegrowanie rozwiązania mobilnego z drugą technologią umożliwia sprawniejsze nawigowanie pracownika do miejsca trudnodostępnego, np. słupa elektrycznego znajdującego się w środku lasu. W rezultacie, czas inżyniera przeznaczony na dojazd jest znacznie redukowany, może go on poświęcić na realizację kolejnego zlecenia.

Stuprocentowa skuteczność 

Z doświadczenia wynika, że najczęstszą przyczyną niepowodzeń przy próbach realizacji zlecenia jest: brak możliwości wglądu do dokumentacji technicznej serwisowanych urządzeń, brak dostępu do informacji dotyczących historii ich napraw lub brak odpowiednich części zamiennych w magazynie podręcznym pracownika mobilnego. Wdrożenie rozwiązań mobilnych, zapewniających bieżący dostęp do ww. informacji, eliminuje te problemy. Instrukcje czy schematy urządzeń, historia napraw zawierająca: zdjęcia urządzenia, wymienione części, daty i opis wykonanej pracy a także sprawdzenie w aplikacji stanu magazynu podręcznego („na samochodzie”) są dostępne dla inżyniera w dowolnym momencie jego pracy.

Sprawne rozliczanie: zlecenia, czasu pracy i efektywności pracowników

Reklama

Wielu firmom serwisującym zależy także na znaczącym skróceniu cyklu rozliczeniowego. Realizacja tego celu jest możliwa dzięki wyposażeniu pracowników terenowych w narzędzia do zarządzania zatwierdzeniami i płatnościami. Sama procedura jest bardzo prosta. Po zakończeniu pracy klient przegląda raport opisujący naprawę, zawierający dane dotyczące użytych części i czasu naprawy. Następne zatwierdza wykonanie pracy, składając swój podpis na ekranie urządzenia mobilnego.

Zlecenie jest automatycznie przesyłane do biura, gdzie następuje jego rozliczenie. Urządzenie daje również możliwość dokonania płatności na miejscu, poprzez stworzenie dokumentu KP, i wydrukowanie go na drukarce mobilnej. Klient podpisuje wydrukowany dokument, następnie inżynier może je zeskanować(poprzez zrobienie zdjęcia) i wysłać do koordynatora serwisu lub/i do systemu finansowo-księgowego firmy. 

Niezmiernie istotnym jest fakt, iż koordynator serwisu ma wgląd do informacji ile rzeczywiście kosztowała realizacja zlecenia: czas dojazdu do klienta, ilość przejechanych kilometrów do miejsca naprawy (integracja z GPS) oraz wspomnianych danych dotyczących użytych części i czasie pracy w lokalizacji klienta.

Sposób na zwiększenie wolumenu sprzedaży

Badania dotyczące konsumenckich usług domowych, przeprowadzone przez TSIA (Technology Services Industry Association) wykazały, że serwisanci świadczący usługi w terenie potrafią osiągać również imponujące wyniki w sprzedaży. Świadczy to o silnym powiązaniu między obszarami takimi jak sprzedaż, obsługa serwisowa i logistyka. Okazuje się, że w świetle prowadzonych badań, klienci są o wiele bardziej skłonni zgodzić się na zakup droższych wyrobów, a także na sprzedaż wiązaną dodatkowych produktów, usług i rozszerzonych gwarancji od techników kontaktujących się z nimi na miejscu, niż w przypadku ofert pochodzących z innych kanałów sprzedaży. Serwisanci udowodnili, że prezentowana przez nich praktyczna wiedza jest doskonałą gwarancją wiarygodności firmy i znacząco wpływa na poziom sprzedaży.

W związku z tym, wprowadzenie modułu sprzedaży do urządzeń przenośnych staje się sprawą fundamentalną. Możliwość korzystania z systemu CRM przez jednostki świadczące usługi w terenie pozwala obsłudze technicznej osiągnąć przewagę w dziedzinie sprzedaży, konfigurować zamówienia i sprzedawać dodatkowe produkty.

Integracja i przepływ informacji 

Rozwój firmy oraz zapewnienie kompleksowej obsługi klienta przez pracowników rożnych działów wiąże się z koniecznością integracji wykorzystywanych systemów informatycznych. Wykorzystanie potencjału systemów: dyspozytorskich, planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP), magazynowych oraz zarządzania relacjami z klientem (CRM), gwarantuje poprawę komunikacji wewnątrz firmy i wyposaża ją w narzędzia do natychmiastowego reagowania na problemy i pytania zgłaszane przez klientów.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    26 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?

    Toyota Yaris Cross: start produkcji crossovera we Francji

    Toyota Yaris Cross to nowy crossover japońskiej marki. Auto powstało z myślą o Europie i w Europie będzie produkowane. Co wiadomo o modelu?

    Czy odpowiednie znaki drogowe to krok do redukcji CO2?

    Rozszerzony katalog znaków drogowych ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów niskoemisyjnych? Nie, to nie jest projekt Szwajcarów, Holendrów, Niemców czy Szwedów, ale rodzima inicjatywa, która zagwarantuje elektromobilności stałe miejsce w krajowym prawie drogowym.