REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie porty morskie - wyniki za 2012 r. i prognoza

REKLAMA

REKLAMA

W 2012 r. przeładowano w największych polskich portach o 2,2% więcej ładunków w stosunku do roku 2011. Których towarów przeładowano w polskich portach najwięcej i jakie są prognozy na przyszłość?

Polskie porty morskie wzrost przeładunków w 2012 r.

REKLAMA

Przeładunki całkowite w portach w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu osiągnęły poziom 63 974 tys. ton. Oznacza to, że w 2012 roku przeładowano o 2,2% więcej ładunków w porównaniu do roku ubiegłego. Do wzrostu tej wartości, przyczynił się jedynie port w Gdańsku, gdyż w pozostałych portach zanotowano spadki liczby przeładunków. Największe obroty, na poziomie 26 898 tys. ton, zanotował port w Gdańsku, następnie porty Szczecin i Świnoujście – 21 267 tys. ton, najmniejsze port w Gdyni – 15 809 tys. ton.
Wzrost przeładunków zanotowano w przypadku rudy (+54,9%), zboża (+20,3%), drobnicy (8%) i drewna (8,8%). Spadły natomiast przeładunki paliw płynnych (-0,2%), węgla (-4,4%) oraz innych ładunków masowych (-11%).

Polskie porty morskie - jakie towary przeładowują?

Trzy główne porty morskie przeładowały łącznie 1 657 tys. TEU (+22,1%), 342 tys. samochodów osobowych (+8,6%) oraz 448 tys. jednostek frachtowych (2,0%). Natomiast w ruchu promowym obsłużono 1 113,7 tys. pasażerów (+2,9%) oraz prawie 127 tys. pasażerów wycieczkowców, co spowodowało wzrost o 37,1%.
Pod względem struktury przeładunków w 2012 roku, umocniła się pozycja drobnicy w ogólnej strukturze obrotów polskich portów. Udział tej grupy wzrósł do 44,1%. W tej grupie ładunkowej Gdynia zachowała pozycję lidera, przeładowując 9,92 mln ton. Drugą w kolejności grupą ładunkową były paliwa płynne. W ubiegłym roku porty polskie przeładowały ponad 12,36 mln ton tego rodzaju ładunków. Niezmiennym liderem w tej grupie jest Gdańsk.

Polskie porty morskie - prognoza

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rok 2012 rozpoczęto od pierwszych działań zmierzających do realizacji dwóch dużych inwestycji w porcie Gdańsk, budowę bazy przeznaczonej do magazynowania i przeładunku ropy naftowej i produktów PERN oraz rozbudowa terminalu kontenerowego DCT. Łącznie koszt inwestycji szacuje się na 1,8 mld złotych.
W pierwszej połowie 2013 roku porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu przeładowały łącznie 32 853 tys. ton, co było wynikiem o 16,7% lepszym niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W drugim półroczu trend wzrostowy utrzyma się w przypadku kontenerów i może wynieść nawet 20%. Takie tempo, za sprawą DCT, najprawdopodobniej utrzyma port w Gdańsku. Wzrost przewidują również porty Szczecin i Świnoujście.

Źródło: Materiały prasowe Actia Forum

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

REKLAMA

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

REKLAMA

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

REKLAMA