REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cysterna na drodze - czyli jak przygotować ładunek niebezpieczny do transportu

Tadeusz Leszczyński
Jak przygotować przewóz towarów niebezpiecznych
Jak przygotować przewóz towarów niebezpiecznych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy umowy europejskiej ADR bardzo dokładnie opisują warunki bezpiecznego transportu drogowego towarów niebezpiecznych i nie pozostawiają możliwości dowolnej ich interpretacji.

W większości są to przepisy techniczne oparte o doświadczenie najwyższej klasy specjalistów światowych z różnych dziedzin nauki. Przepisy te również wykorzystują doświadczenia z zaistniałych awarii i wypadków. Wreszcie przepisy ADR łączą umiejętnie wymogi bezpieczeństwa z ekonomiką transportu wskazując granice, których przekraczać nie wolno. Temu celowi służą różne wyłączenia uwzględniające przewóz niewielkich ilości towarów niebezpiecznych.

REKLAMA

Już sama objętość przepisów ADR świadczy, że ich poznanie i wdrożenie do praktyki konkretnego przedsiębiorstwa nie jest łatwe. Dlatego powołano doradców ds. bezpieczeństwa w przewozie towarów niebezpiecznych, którzy po ukończeniu specjalnych kursów szkoleniowych zdają egzamin kompetencyjny przez państwową komisja i po uzyskaniu pozytywnej oceny otrzymują Certyfikat doradcy ważny na 5 lat stając się specjalistami w dziedzinie bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych.


REKLAMA

Proces szkolenia i egzaminowania doradcy jest precyzyjnie opisany w przepisach ADR. W zasadzie każdy doradca DGSA jest osobą o wysokich kwalifikacjach i jest dobrze przygotowany do pełnienia swych podstawowych obowiązków jakimi jest wspieranie działań zapobiegających zagrożeniom dla osób, mienia i środowiska związanych z przewozem towarów niebezpiecznych.

Doradca DGSA jest jedną z niewielu funkcji, które są prawnie wymagane i każdy przedsiębiorca zajmujący się pakowaniem, załadunkiem, napełnianiem lub rozładunkiem towarów niebezpiecznych ma obowiązek wyznaczyć jednego lub więcej doradców. W ustawie o przewozie towarów niebezpiecznych z 2011 roku obowiązek ten doprecyzowano do sytuacji, gdy przedsiębiorca nadał towar niebezpieczny w ilości wymagającej oznakowania pojazdu pomarańczową tablica ostrzegawczą.


Doradca DGSA

Od tego momentu przedsiębiorca musi wyznaczyć doradcę DGSA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy prawne precyzują obowiązki doradcy. Głównym zadaniem doradcy jest , przy zachowaniu odpowiedzialności przedsiębiorcy, dążenie, przy zastosowaniu wszystkich dostępnych środków i działań, do ułatwienia prowadzenia działalności polegającej na przewozie towarów niebezpiecznych zgodnie z odpowiednimi wymaganiami i w możliwie najbezpieczniejszy sposób. Działania doradcy prowadzone są w granicach określonych prawem i zakresem działalności przedsiębiorstwa.

W odniesieniu do działalności przedsiębiorstwa, doradca powinien w szczególności:

  • śledzić zgodność tej działalności z wymaganiami dotyczącymi przewozu towarów niebezpiecznych,
  • doradzać przedsiębiorcy w zakresie wymagań dotyczących przewozu t.n.,
  • zbierać informacje o obrocie i przygotować roczne sprawozdanie z działalności przedsiębiorstwa w zakresie przewozu t.n.,

Obowiązki doradcy obejmują również śledzenie praktyk i procedur stosowanych w przedsiębiorstwie związanych z przewozem towarów niebezpiecznych, a przede wszystkim:

  • procedur dotyczących identyfikacji towarów niebezpiecznych (klasyfikowania, doboru opakowań, oznakowania),
  • praktyk wymagań specjalnych związanych z przewozem w przypadku stosowania, doboru i zakupu środków transportu,
  • procedur służących sprawdzeniu wyposażenia używanego w związku z przewozem, załadunkiem i rozładunkiem t.n.,
  • wprowadzania procedur ratowniczych,
  • prowadzenia dochodzeń celem ustalenia okoliczności, przyczyn i działań zapobiegawczych wypadków i awarii z udziałem towarów niebezpiecznych,
  • uwzględniania przepisów i wymagań przy doborze podwykonawców lub partnerów,
  • sprawdzeniu, czy wszyscy pracownicy zaangażowani w przewóz, załadunek lub rozładunek otrzymali szczegółowe procedury postępowania i instrukcje,
  • wprowadzeniu procedur kontrolnych dotyczących sprawdzenia czy środek transportu jest wyposażony w wymagane dokumenty i sprzęt kontrolny.

REKLAMA

Jak wynika z powyższego wykazu obowiązków doradcy, przedsiębiorca, który poważnie traktuje bezpieczeństwo w przewozie towarów niebezpiecznych może w pełni zdać się na doradcę, który właściwie usytuowany w przedsiębiorstwie - będzie gwarantem tego bezpieczeństwa. 

Będzie on zarówno kontrolerem, czy przewóz odbywa się w sposób bezpieczny przy spełnieniu wszystkich wymagań technicznych, organizacyjnych przez pracowników posiadających pełną wiedzę o warunkach transportu. Doradca tez jest gwarantem stosowania procedur zgodnych z wymogami ADR, a w przypadku ich braku – powinien takie procedury opracować i wdrożyć. 

Szkolenie kierowców

Wreszcie doradca jest odpowiedzialny za przeszkolenie pracowników niepodlegających szkoleniom specjalistycznym (szkoleniom specjalistycznym podlegają np. kierowcy). Mimo, że odpowiedzialność prawna za zapewnienie bezpieczeństwa w przewozie towarów niebezpiecznych spoczywa na przedsiębiorcy, to w przypadku wyznaczenia doradcy, na nim spoczywa również odpowiedzialność karna w przypadku niewłaściwego spełniania lub zaniechania obowiązków doradcy DGSA opisanych w przepisach ADR.

Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że powołanie doradcy nie dotyczy wyłącznie firm transportowych. Obowiązek taki spoczywa na każdym uczestniku transportu np. nadawców czyli producentów materiałów niebezpiecznych, hurtowniach, magazynach, załadowcach czyli przedsiębiorstwach logistycznych itd.

Tadeusz Leszczyński Schenker
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

REKLAMA

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

REKLAMA

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA