REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w Incoterms a odpowiedzialność w transporcie

Ewa Krysztofiuk
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsza edycja Incoterms – Incoterms® 2010 obowiązuje od 01 stycznia 2011 r. Wprowadzone zmiany w stosunku do poprzednio obowiązującej wersji mają duże znaczenie praktyczne.

Incoterms określają podział kosztów, ryzyka i obowiązków pomiędzy sprzedającym towar a kupującym, związanych z dostawą tego towaru. Ważne jest to, iż strony powinny określić w zawieranej umowie, która formuła Incoterms ma mieć zastosowanie do danej dostawy towarów.

REKLAMA

Incoterms® 2010 – zmiany w stosunku do Incoterms 2000

Najistotniejsze zmiany w nowych Incoterms w stosunku do poprzednio obowiązujących polegają na:

1. Zmiany w zakresie nazewnictwa/wskazania w kontrakcie.

  • poprzednie wskazanie: Incoterms 2000 – wskazanie w kontrakcie: CIF (…named port/place of destination) Incoterms 2000
  • obecne wskazanie: Incoterms 2010 – wskazanie w kontrakcie: CIF ( insert named port/place of destination) Incoterms® 2010

2. Zmiana liczby formuł Incoterms, nowe formuły, inne zmiany w zakresie treści i wykładni.

  • wyeliminowano “linię nadburcia statku” (ship’s rail) jako linie podziału ryzyka dla formuł FOB, CFR, CIF (w FOB także jako linie podziału kosztów). Nowe regulacje przewidują jako obowiązek sprzedającego dostarczenie towaru na statek – w tym miejscu następuje dostawa i przejście ryzyka pomiędzy sprzedającym a kupującym,
  • dla formuł CIP, CIF – zasadą jest wybranie punktu dostawy który jest jednocześnie punktem przejścia ryzyka, w przypadku gdy strony nie wybrały punktu dostawy, punkt ten wybiera sprzedający – wówczas domyślnie przyjmuje się, że ryzyko przechodzi na kupującego z chwila wydania pierwszemu przewoźnikowi,
  • zrezygnowano z uszeregowania formuł Incoterms zgodnie ze wzrastającą odpowiedzialnością sprzedającego,
  • formalnie zrezygnowano z grupowego przydzielenia formuł według klucza literowego (E,F,C,D), pozostało jednak samo oznaczenie literowe,
  • Incoterms 2000 zawierała 13 formuł, Incoterms® 2010 zamienia 4 z formuł Incoterms 2000 na 2 nowe formuły (ostatecznie liczba formuł Incoterms®2010 wynosi 11),
  • dla wcześniejszych formuł z grup E, F, C – pozostawiono zasadniczo dawne brzmienie tych formuł, nie uległa również zmianie ich wykładnia,
  • wykreślone zostały formuły Incoterms 2000: DEQ, DAF, DES, DDU
  • wprowadzono nowe formuły: DAT, DAP:

Nowe formuły w Incoterms® 2010

DAT (Delivered at Terminal) – dostarczone do terminalu (sprzedający odpowiada za dowiezienie towaru do określonego terminalu i jego rozładunek).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprzedający nie ponosi również kosztów związanych z odprawą celną transportową jak również nie zajmuje się kwestiami dokumentacji.

Pod pojęciem terminalu rozumie się min. nabrzeże, terminal kontenerowy w porcie przeznaczenia a także drogowy, kolejowy, lotniczy terminal cargo w miejscu przeznaczenia. Terminal powinien być precyzyjnie określony (np. wskazanie konkretnego magazynu na terminalu).
DAT zastępuje dotychczas stosowaną DEQ (jako terminal należy wskazać określone nadbrzeże w porcie).

Obowiązki sprzedającego:

  • zawarcie umowy przewozu do określonego terminalu oraz poniesienie kosztów i ryzyka przewozu do tego terminalu,
  • wyładunek,
  • czynności celne eksportowe i związane z transportem towarów przez państwa przez które transport poprzedzający dostawę się odbywał,
  • dostarczenie kupującemu (na koszt sprzedającego) dokumentu dostawy umożliwiający kupującemu odbiór towaru z terminalu,
  • zapewnienie pomocy kupującemu na jego żądanie, koszt i ryzyko, w uzyskaniu informacji i dokumentacji dla odprawy w zakresie bezpieczeństwa których kupujący potrzebuje dla importu towarów i/lub transportu do ostatecznego miejsca przeznaczenia – podobna pomoc na tych samych zasadach zapewnia kupujący dla eksportu towarów/transportu do ostatecznego miejsca przeznaczenia.

W przypadku nie określenia przez strony określonego punktu w miejscu przeznaczenia (terminalu w porcie) nie został określony – wyboru dokonuje sprzedający.

Obowiązki kupującego:

  • ponoszenie kosztów/ryzyka od momentu dostarczenia i wyładunku towarów w terminalu,
  •   dokonanie wszelkich formalności celnych oraz opłat/podatków w imporcie.

DAP (Delivered at Place) – dostarczone do miejsca (sprzedający odpowiada za dostarczenie towaru do określonego miejsca, natomiast jego rozładunek pozostaje w gestii kupującego). Sprzedający nie ponosi również kosztów związanych z odprawą celną transportową jak również nie zajmuje się kwestiami dokumentacji.

Obowiązki sprzedającego:

  • zawarcie umowy przewozu do określonego miejsca oraz poniesienie kosztów i ryzyka przewozu do tego miejsca,
  • sprzedający pozostawia towar do dyspozycji kupującego na środku transportu (towar gotowy do wyładunku)
  • sprzedający nie ponosi kosztów wyładunku – w przypadku jednak gdy umowa łącząca go z przewoźnikiem/spedytorem obejmuje również koszty wyładunku nie może żądać ich zwrotu od kupującego (chyba że strony inaczej ustaliły)
  • sprzedający dokonuje czynności celnych eksportowych i związanych z transportem towarów przez państwa przez które transport poprzedzający dostawę się odbywał,
  • DAP zastępuje dotychczas stosowane DAF, DES i DDU, np.

DES Incoterms 2000 – DAP (port przeznaczenia) Incoterms® 2010,
DAF Incoterms 2000 – DAP (określone miejsce na granicy) Incoterms® 2010,
DDU Incoterms 2000 – DAP (miejsce/punkt przeznaczenia) Incoterms® 2010,

Obowiązki kupującego:

  • ponoszenie kosztów/ryzyka od momentu dostarczenia i wyładunku towarów w miejscu przeznaczenia,
  •   dokonanie wszelkich formalności celnych oraz opłat/podatków w imporcie,

Zarówno formuła DAT jak i DAP odnoszą się do wszystkich środków transportu, w szczególności nadają się do przesyłek kontenerowych. Kwestie celne zostały pominięte w tych formułach celowo ponieważ Incoterms® 2010 odnoszą się zarówno do handlu międzynarodowego jak i krajowego.

Kto odpowiada za ubezpieczenie towaru w czasie transportu?

W wszystkich formułach poza CIP, CIF określono że ani sprzedający nie ma obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia wobec kupującego ani kupujący wobec sprzedającego. W formułach CIP i CIF określony jest obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia i pokrycia kosztów tego ubezpieczenia przez sprzedającego. Umowa ubezpieczenia powinna być zawarta z ubezpieczycielem legitymującym się dobrą reputacją, umożliwiającą kupującemu bezpośrednie dochodzenie roszczeń od ubezpieczyciela.

Nowe obowiązki w zakresie odprawy celnej

W związku z wprowadzeniem nowych zapisów dotyczących bezpieczeństwa – do obowiązku dostarczenia dokumentacji celnej doszedł obowiązek dostarczenia dokumentacji dotyczącej bezpieczeństwa (tzw. safety and security data).

REKLAMA

Securing and Supply Chain (USA) – nałożenie na importera/eksportera obowiązków w zakresie przekazywania szczegółowych informacji o towarach w celu zapewnienia bezpieczeństwa ładunków I łańcuchów towarów (min. reguła „24 godzin", zgodnie z którą przewoźnik jest zobowiązany do przesłania manifestu w formie elektronicznej 24 godziny przed przybyciem kontenerów).

We wszelkich formułach Incoterms® 2010 sprzedający powinien zapewnić pomoc kupującemu na jego żądanie i koszt w uzyskaniu informacji i dokumentacji dla odprawy w zakresie bezpieczeństwa jeśli kupujący potrzebuje tych informacji/dokumentacji dla importu towarów lub transportu do ostatecznego miejsca przeznaczenia. Dla formuły EXW – informacje te powinny również zostać dostarczone dla exportu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA