Kategorie

Licencje transportowe po 4 grudnia

Marek Pomian Biesiekierski
ShutterStock
W dniu 4 grudnia 2011 zaczną obowiązywać nowe unijne przepisy dotyczące wykonywania zawodu przewoźnika drogowego. Co to oznacza dla polskich firm transportowych? Jakie zasady będą regulować transport międzynarodowy ? O tym w artykule Marka Pomian Biesiekierskiego, dyrektora operacyjnego PEKAES SA.

21 października 2009 roku Parlament Europejski uchwalił dwa rozporządzenia, które mają znaczący wpływ na przyszłość transportu drogowego. Jedno to Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 1071/2009 ustanawiające wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i drugie uchylające dyrektywę Rady 96/26/WE Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 1072/2009 dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych.

Rynek transportowy po 4 grudnia 2011

Reklama

Rozporządzenia te wchodzą w życie 4 grudnia 2011 roku. Zapis Rozporządzenia 1071/2009/WE nie ma zastosowania do wykonujących przewóz rzeczy nie przekraczający 3,5 tony, ale państwa członkowskie mogą obniżyć ten limit. Nie stosuje się go również do wykonujących przewóz na potrzeby własne osób, pojazdów wolnobieżnych nie przekraczających 40 km/h oraz do wykonujących przewozy krajowe, które mają jedynie nikły wpływ na rynek transportowy z uwagi na rodzaj przewożonych rzeczy lub niewielką odległość.

Wszyscy przewoźnicy, niezależnie od obszaru, na którym wykonują przewozy, będą musieli uzyskać jednakowe zezwolenie na wykonywanie przewozów drogowych. Dodatkowo przedsiębiorcy wykonujący międzynarodowy transport drogowy, oprócz zezwolenia, będą zobowiązani uzyskać licencję wspólnotową.

Niestety nie wiadomo, kto będzie wydawał zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, oraz kto będzie odpowiedzialny za wydawanie nowych licencji wspólnotowych. Również zasady i tryb wymiany dotychczasowych uprawnień na nowe dokumenty nie został jeszcze określony.

Warunki wykonywania zawodu przewoźnika drogowego określa artykuł 3 Rozporządzenia. Przedsiębiorca wykonujący zawód przewoźnika drogowego musi spełnić następujące wymogi:
posiadać rzeczywistą i stałą siedzibę w jednym z państw członkowskich (art.5), cieszyć się dobrą reputacją (art.6 i art.19), posiadać odpowiednią zdolność finansową (art.7 i art.20) oraz posiadać wymagane kompetencje zawodowe (art.8 i art.21). Wszystkie te warunki muszą być spełnione nieprzerwanie. W przeciwnym razie może to skutkować wydaniem decyzji o zawieszeniu lub cofnięciu zezwolenia. 

Zarządca transportowy

Zarządzający transportem to osoba fizyczna zatrudniona przez przedsiębiorcę lub przedsiębiorca (jeżeli jest osobą fizyczną) lub inna osoba fizyczna wyznaczona przez przedsiębiorcę na podstawie umowy, zarządzająca w sposób rzeczywisty i ciągły operacjami transportowymi przedsiębiorcy. Warunkiem koniecznym do wykonywania przez przedsiębiorcę zawodu przewoźnika drogowego jest wyznaczenie co najmniej jednej osoby fizycznej zarządzającej transportem.

Zarządzający transportem musi spełnić następujące warunki: 

  • dobra reputacja, 
  • kompetencje zawodowe, 
  • w sposób rzeczywisty i ciągły zarządza operacjami transportowymi przedsiębiorstwa, 
  • posiada rzeczywisty związek z przedsiębiorstwem, 
  • ma miejsce zamieszkania na terenie Wspólnoty

Zadania osoby występującej w charakterze zarządzającego muszą być sprecyzowane w umowie i obejmują w szczególności: 

  • utrzymanie i konserwację pojazdów,
  • sprawdzanie umów i dokumentów przewozowych, 
  • podstawową księgowość, 
  • przydzielanie ładunków lub usług kierowcom i pojazdom, 
  • sprawdzanie procedur związanych z bezpieczeństwem.

Zarządzający może kierować operacjami transportowymi, ale nie więcej niż w 4 różnych przedsiębiorstwach realizowanymi za pomocą połączonej floty nie większej niż 50 pojazdów.

Siedziba przedsiębiorcy

Reklama

Aby spełniać warunki związane z posiadaniem siedziby przedsiębiorca musi posiadać siedzibę położoną w państwie członkowskim wraz z lokalami, w której prowadzi główną działalność, a w szczególności przechowuje dokumenty księgowe, dokumenty potwierdzające dane dotyczące czasu pracy kierowców, akta pracownicze i wszelkie inne dokumenty, do których dostęp musi posiadać właściwy organ, aby móc sprawdzić, czy spełnione zostały warunki przewidziane w rozporządzeniu.

Powinien dysponować co najmniej jednym środkiem transportowym, którego jest właścicielem lub posiadaczem. Przewoźnik będzie musiał prowadzić bazę eksploatacyjną, w której przedsiębiorca prowadzi działalność związaną z pojazdami przy użyciu niezbędnego i odpowiedniego sprzętu technicznego i administracyjnego oraz urządzeń technicznych w sposób ciągły i rzeczywisty. Zasady prowadzenia bazy eksploatacyjnej określa państwo członkowskie. 

Dobra reputacja

W omawianym rozporządzeniu zostały zaostrzone warunki spełnienia dobrej reputacji. Jednym z warunków jest brak nałożenia sankcji za poważne naruszenie przepisów wspólnotowych, w tym za naruszenie: 

  • czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku kierowców, czasu pracy oraz instalacji i używania urządzeń kontrolnych,
  • maksymalnej masy i wymiarów pojazdów użytkowych w ruchu międzynarodowym, kwalifikacji wstępnej i ustawicznego kształcenia kierowców, 
  • badań technicznych pojazdów, dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy lub osób, 
  • bezpieczeństwa w drogowym przewozie towarów niebezpiecznych, 
  • instalacji i używania ograniczników prędkości, 
  • praw jazdy, 
  • dostępu do zawodu, 
  • transportu zwierząt.

Naruszenie jednego z wyżej wymienionych punktów powoduje wydanie decyzji o wstrzymaniu lub cofnięciu zezwolenia.

Zdolność finansowa 

Przedsiębiorca transportu drogowego musi posiadać minimalną zdolność finansową konieczną do zapewnienia właściwego rozpoczęcia działalności i należytego zarządzania. Musi być w stanie w każdym momencie roku finansowego spełnić swoje zobowiązania finansowe.

Zdolność finansową należy wykazać poprzez roczne sprawozdanie finansowe poświadczone przez audytora lub osobę upoważnioną. Sprawozdanie ma wykazać, że przedsiębiorca dysponuje kapitałem i rezerwami o wartości równej co najmniej 9.000 EUR w przypadku posiadania tylko jednego pojazdu oraz 5.000 EUR za każdy następny pojazd. W drodze odstępstwa, właściwy organ może zgodzić się lub wymagać, aby przedsiębiorca wykazał swoją zdolność finansową za pomocą zabezpieczeń w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczenia (np. odpowiedzialności zawodowej).

Kompetencje zawodowe 

Przedsiębiorca musi posiadać wiedzę w zakresie transportu krajowego i międzynarodowego sprawdzoną podczas egzaminu pisemnego, który może być uzupełniony egzaminem ustnym, jeżeli tak zdecyduje państwo członkowskie. Państwa członkowskie mogą wymagać, aby posiadacze certyfikatów kompetencji zawodowych ważnych wyłącznie w odniesieniu do krajowego transportu drogowego zdawali egzaminy lub część egzaminów.

Rozporządzenie 1072/2009/WE dotyczy międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy w przejazdach na terytorium Wspólnoty. Licencje wspólnotowe i uwierzytelnione wypisy z licencji wspólnotowej wydane przed dniem stosowania ww. rozporządzenia obowiązują do dnia ich wygaśnięcia.

Oba rozporządzenia zostawiają wiele elementów do decyzji państwa członkowskiego, które może złagodzić albo zaostrzyć ich wymagania. Na konferencjach i spotkaniach przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury informują o pracach nad propozycją ustawy, niestety oficjalnego potwierdzenia nie ma. Czas wakacji i wybory do Sejmu RP mogą oznaczać, że polskie przepisy wykonawcze będą robione na ostatnią chwilę, a to może prowadzić do nie uwzględnienia wniosków składanych przez przewoźników.

Oba rozporządzenia mają niebagatelny wpływ na działalność polskich przedsiębiorców realizujących usługi transportu drogowego w ruchu krajowym i międzynarodowym, stąd tak duża potrzeba konsultacji i dialogu.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    5 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?