Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi spedycyjne. Rozliczanie VAT zależnie od miejsca świadczenia

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
ShutterStock
Jakie będą zasady rozliczania VAT, gdy polski przedsiębiorca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (usługi spedycyjne), w dwóch przypadkach: 1) działalność jest zarejestrowana w Hiszpanii, 2) działalność jest zarejestrowana w Polsce, lecz wykonywana w Hiszpanii.

Z punktu widzenia VAT miejsce (państwo) rejestracji działalności gospodarczej jest bez znaczenia. Istotne jest natomiast to, gdzie znajduje się:

1) stałe miejsce zamieszkania (w przypadku osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej – miejsce siedziby) oraz

2) stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Pytanie dotyczy „polskiego przedsiębiorcy”, a więc prawdopodobnie osoby fizycznej mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Przedsiębiorca ten świadczy usługi spedycyjne, czyli usługi, których miejsce świadczenia ustala się na zasadach ogólnych określonych przepisami:

1) art. 28b ustawy o VAT – w przypadku ich świadczenia na rzecz podatników oraz

2) art. 28c ustawy o VAT – w przypadku ich świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami.

W tej sytuacji opodatkowaniu VAT w Polsce podlegają usługi świadczone przez tego przedsiębiorcę:

1) na rzecz podatników (w uproszczeniu – firm) posiadających na terytorium Polski siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania (art. 28b ust. 1 ustawy o VAT), z wyłączeniem usług świadczonych dla zagranicznych stałych miejsc prowadzenia działalności takich podatników (ze względu na brzmienie art. 28b ust. 2 ustawy o VAT),

2) na rzecz znajdujących się na terytorium Polski stałych miejsc prowadzenia działalności podatników mających siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania poza terytorium Polski (art. 28b ust. 2 ustawy o VAT),

3) na rzecz podmiotów niebędących podatnikami (w uproszczeniu – na rzecz konsumentów) – z wyjątkiem przypadku gdy usługi spedycyjne są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności przedsiębiorcy znajdującego się za granicą, np. w Hiszpanii, ponieważ wtedy będą one opodatkowane w miejscu stałego prowadzenia działalności (art. 28c ust. 1 i 2 ustawy o VAT).

Usługi spedycyjne, których miejscem świadczenia jest Polska, są co do zasady opodatkowane według stawki podstawowej 23 proc. Wyjątkiem są usługi spedycji międzynarodowej dotyczące usług transportu międzynarodowego, które są opodatkowane stawką 0 proc. – art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.

Jeżeli przedsiębiorca, o którym mowa, będzie świadczył wymienione usługi, będzie obowiązany do zarejestrowania się w Polsce jako podatnik VAT (chyba że będzie korzystał ze zwolnienia od podatku – art. 113 ustawy o VAT). Będzie też zobowiązany do rozliczania polskiego VAT w tym zakresie (na zasadach ogólnie obowiązujących przy świadczeniu usług spedycyjnych).

PRZYKŁAD

Osoba fizyczna mająca stałe miejsce zamieszkania we Wrocławiu zarejestrowała w Hiszpanii działalność gospodarczą. Osoba ta będzie świadczyć usługi spedycyjne między innymi na rzecz polskich firm. Świadczenie tych usług będzie opodatkowane VAT w Polsce (zakładając, że osoba fizyczna, o której mowa, nie chce lub nie może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego), a do rozliczania podatku z tytułu ich świadczenia obowiązana będzie osoba fizyczna, o której mowa, nie zaś polscy nabywcy usług świadczonych przez tę osobę. Osoba ta będzie również obowiązana zarejestrować się jako czynny podatnik w Polsce (nadal zakładając, że nie chce lub nie może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego).

W pozostałym zakresie usługi spedycyjne świadczone przez przedsiębiorcę, o którym mowa, nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce. W niektórych przypadkach może to oznaczać opodatkowanie w Hiszpanii usług spedycyjnych świadczonych przez przedsiębiorcę. O tym, czy polski przedsiębiorca będzie z tego tytułu obowiązany rozliczać hiszpański VAT, decyduje brzmienie przepisów hiszpańskich. Będzie tak w szczególności w przypadku:

1) świadczenia usług spedycyjnych dla podatników posiadających na terytorium Hiszpanii siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania,

2) świadczenia usług spedycyjnych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami (w uproszczeniu – na rzecz konsumentów), jeżeli stałe miejsce prowadzenia działalności usługodawcy znajduje się na terytorium Hiszpanii.

Świadczenie usług w tym zakresie należy dokumentować, co do zasady, hiszpańskimi fakturami VAT. Jeżeli brak hiszpańskiej rejestracji VAT uniemożliwia wystawianie takich faktur, usługi spedycyjne należy dokumentować polskimi fakturami uproszczonymi, o których mowa w § 25 rozporządzenia o fakturach, tj. fakturami bez stawki (lub ze stawką „NP”, czyli „nie podlega”) i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Należy jednak podkreślić, że samo zarejestrowanie działalności gospodarczej na terytorium Hiszpanii nie oznacza, że podatnik posiada w tym państwie stałe miejsce prowadzenia działalności w myśl przepisów VAT. Jak wyjaśnił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 11 października 2010 r. (nr IPPP3/443–680/10-2/SM): „stałe miejsce prowadzenia działalności oznacza miejsce, które charakteryzuje się pewnym minimum stałości wynikającej zarówno ze stałej obecności osób, jak i zaplecza technicznego koniecznych do wykonywania danej usługi. Na tej podstawie można więc domniemywać, że przez stałe miejsce prowadzenia działalności należy rozumieć miejsce, w którym podmiot ma swój personel oraz strukturę cechującą się odpowiednią stałością”.

W wielu przypadkach świadczone usługi spedycyjne będą jednak opodatkowane w jeszcze innym państwie niż Polska i Hiszpania. Dotyczy to sytuacji świadczenia usług spedycyjnych na rzecz podatników posiadających siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania poza terytorium Hiszpanii i Polski (pod warunkiem że nie nabywają oni usług spedycyjnych przez stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium jednego z tych dwóch państw). W przypadkach gdy miejsce świadczenia usług spedycyjnych na rzecz innych podatników będzie przypadało w innym kraju niż Polska czy Hiszpania, do rozliczania VAT będą obowiązani nabywcy tych usług. Polski przedsiębiorca nie będzie więc obowiązany do rozliczenia VAT w tych krajach.

Reasumując, zasady rozliczania VAT w obu wskazanych przypadkach zależą od tego, kto będzie nabywał usługi spedycyjne świadczone przez podatnika.

Podstawa prawna:

art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 28b, 28c, art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1, art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 3, art. 96 ust. 1 i art. 113 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej? Dziś zastanowimy się nad tym czy jest możliwy, a jak tak to ile wynosi. Co mówią przepisy?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? A ile w Europie?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? Dokładnie 587. Jak jednak ta liczba wypada na tle innych krajów Europy? W Wielkiej Brytanii jest ich 10-krotnie więcej.
    Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia
    Przyczyny zużycia opon? Lista jest dość długa. Warto ją jednak poznać. W ten sposób kierujący może przedłużyć czas życia ogumienia w swoim aucie.
    Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
    Strefy czystego transportu w Polsce. Co oznaczają? Czemu kierowcy ich nie chcą? I które miasto utworzy pierwszą? Sprawdźmy.
    Mandaty w wakacje 2022. Mamy rekordzistę. To OPP z Lublina
    Mandaty w wakacje 2022 nie będą niskie? Tylko w lipcu przekonało się o tym prawie 114 tys. kierowców. Tyle złapały rejestratory systemu CANARD ITD.
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023. Nowe stawki!
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023 jest już znana. Po 1 stycznia kierowcy mogą się spodziewać... podwyżek. Sprawdźmy jak duże będą.
    Rozbieżne stawki podatku od podziemnych miejsc garażowych. MF nie planuje zmian
    Nadal wpływają skargi do RPO na odmienne stawki podatku od podziemnych stanowisk garażowych w budynkach wielorodzinnych. Podatek zależy od tego, czy jest to odrębna własność, czy tzw. pomieszczenie przynależne do lokalu mieszkalnego. Marcin Wiącek zwraca uwagę na ten problem minister finansów Magdalenie Rzeczkowskiej.
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze... jest możliwa!
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze? To możliwe. Podjeżdżasz na stację, tankujesz paliwo, naciskasz przycisk w telefonie i odjeżdżasz.
    Kara za brak OC 2023. Podwyżka i to dwukrotna!
    Kara za brak OC w roku 2023 wzrośnie i to... dwukrotnie. Tak, dwukrotnie. Czemu tak się stanie i jak wysokiego skoku opłaty można się spodziewać?
    Strajk egzaminatorów WORD. Bez egzaminów od 8 sierpnia
    Strajk egzaminatorów WORD? Tak, powracają oni do protestu od poniedziałku 8 sierpnia. To oznacza, że egzaminy na prawo jazdy nie będą się odbywać.
    Benzyna E10. Czym jest i czy jest szkodliwa dla silnika?
    Benzyna E10. Ma się ona stać jednym z rozwiązań problemów paliwowych. Czym jednak tak właściwie jest i czy silniki w autach ją wytrzymają?
    Polski Ład 2.0 od lipca – czy przewoźnicy na nim zyskają?
    Rozliczanie pracowników od nowego roku 2022 przysporzyło problemów niejednemu pracodawcy i księgowemu. Chociaż z założenia Polski Ład miał uprościć dotychczasowy system podatkowy i obniżyć ich wysokość, zmiana przepisów od stycznia jeszcze bardziej go skomplikowała.
    Wakacyjne podróże samochodem a ubezpieczenie
    Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla posiadacza każdego pojazdu mechanicznego. Istnieją jednak jeszcze dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne, m.in. AC, Assistance i NNW. Wakacje to wzmożony okres korzystania z auta w Polsce i za granicą, więc warto się nad nimi zastanowić. Co należy wiedzieć, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów nieprzewidzianego zdarzenia podczas podróży?
    Pierwsza obniżka cen na rynku samochodów używanych od dwóch lat
    AURES Holdings obniżył ceny 1700 aut używanych w sieci AAA AUTO, a łączna kwota aktualnych rabatów wynosi 2 mln złotych.
    Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym, 5 rad na urlop bez stresu
    Coraz więcej kierowców wybiera samochody elektryczne. W czasie dalszych podróży zmagają się oni z ograniczeniami związanymi z zasięgiem oraz czasem ładowania pojazdów. Ekspert z SEAT S.A. daje 5 cennych wskazówek, jak w pełni wykorzystać podróże w 100% elektryczne. Planowanie trasy, racjonalne korzystanie z klimatyzacji i utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 30% a 80% - to tylko niektóre z jego zaleceń.
    Polisa dla auta elektrycznego
    AC jest szczególnie ważne dla samochodów elektrycznych. Na co zwrócić uwagę?
    Jakie auta najchętniej wybierają przedsiębiorcy?
    Badania Automarket.pl wskazują, że 78 proc. przedsiębiorców poszukuje nowego auta, ale aktualna sytuacja powoduje, że skupiają się na rynku wtórnym – wg danych platformy ponad połowa przedsiębiorców decyduje się na pojazdy w wieku 4-5 lat, a tylko 12 proc. na roczne auta. Wg PZPM w czerwcu 2022 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych na REGON była o 15,2 proc. niższa niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy stanowią jednak 71 proc. rynku.
    Cena paliwa a pensja. Ile kilometrów można przejechać za średnią krajową w krajach UE
    Obywatel Luksemburga przejedzie za dzienny zarobek trzy razy więcej kilometrów niż Polak. Rosnące ceny benzyny ograniczają możliwości Europejczyków w kwestii podróżowania.
    Rośnie liczba wypadków na autostradach
    Autostrady są najbardziej niebezpieczne w okresie letnim. Liczba wypadków na nich rośnie z każdym rokiem.
    Polska coraz niżej w światowym rankingu jakości dróg
    Polska zajęła 26 miejsce w Europie i 43 na świecie w rankingu jakości infrastruktury drogowej. Spośród europejskich krajów wyprzedziliśmy tylko Bułgarię, Turcję, Rumunię i Chorwację. Lepiej jakość dróg została oceniona w Słowacji, Węgrzech, Litwie czy Czechach.
    Audiobooki zmniejszają ryzyko zaśnięcia za kółkiem w trasie
    Polacy nie mają czasu na czytanie książek, ale rokrocznie tracą po kilkadziesiąt godzin na stanie w korkach. Yanosik Autoplac wraz z Audioteką chcąc zwiększyć poziom czytania wśród polskich kierowców, rozpoczynają dużą kampanię udostępniania bezpłatnych audiobooków zmotoryzowanym Polakom, którzy mogą ich słuchać w trasie na wakacje, w korkach, w drodze do pracy, a nawet w trakcie jazdy do sklepu czy na zakupach.
    Jazda po drogach wewnętrznych bez OC i odszkodowania?
    Podczas wakacji boczne drogi kuszą nie tylko miłośników spacerów na łonie natury. Część takich dróg ma charakter prywatny - są to drogi wewnętrzne. Bywają one nieoznaczone i zaniedbane, co niestety sprzyja wypadkom. Warto zatem dowiedzieć się, czy w razie szkód związanych ze złym stanem drogi można kierować roszczenia względem jej właściciela. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają również, czy na polnej (wewnętrznej) drodze będzie działało obowiązkowe OC. W tym kontekście warto omówić ciekawy wyrok, który niedawno zapadł przed Sądem Okręgowym w Katowicach.
    W którym mieście jeździ się najlepiej? Będziecie zdziwieni...
    W którym mieście jeździ się najlepiej? To pytanie, które zostało postawione przed kolejną edycją polskiego rankingu. Odpowiedź? Ta może zdziwić!
    Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!
    Ile kosztuje OC 2022? Czasami polisę dla auta można kupić za 160 zł. Tyle że do takich cen przyczepił się KNF. Wniosek? Będzie drożej. I to niedługo.
    Auto zastępcze na czas naprawy? Tak! Tylko aut może brakować...
    Auto zastępcze na czas naprawy staje się rynkowym standardem. I choć kierowcy chętnie korzystają z tej opcji, firmy realizujące wynajmy mają problem.