REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy polskie magazyny zainwestują w automatyzację?

Jeśli polskie magazyny chcąc być konkurencyjne na globalnym rynku, muszą w kolejnych latach zainwestować w automatyzację i robotyzację procesów. Niestety, na tle krajów Europy Zachodniej polska branża magazynowa wciąż nie wypada najlepiej.
Jeśli polskie magazyny chcąc być konkurencyjne na globalnym rynku, muszą w kolejnych latach zainwestować w automatyzację i robotyzację procesów. Niestety, na tle krajów Europy Zachodniej polska branża magazynowa wciąż nie wypada najlepiej.
Promag

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli polskie magazyny chcą być konkurencyjne na globalnym rynku, muszą w kolejnych latach zainwestować w automatyzację i robotyzację procesów. Niestety, na tle krajów Europy Zachodniej polska branża magazynowa wciąż nie wypada najlepiej.

REKLAMA

Realizowane są co prawda mniej lub bardziej spektakularne inwestycje, jednak głównie za sprawą dużych globalnych firm z kapitałem zagranicznym (producenci oraz centra dystrybucyjne sieci handlowych) – m.in. z uwagi na dostęp do środków finansowych. Poza tym są one organizowane na wzór spółek działających na zachodzie – posiadają więc odpowiednie wzorce funkcjonowania i są bardziej świadome wymiernych korzyści z automatyzacji.

REKLAMA

 - Nie należy oczekiwać, by polskie firmy nadrobiły w ciągu kilku najbliższych lat wszystkie zaległości, ale z roku na rok sytuacja powinna być coraz lepsza. Rośnie bowiem zainteresowanie nowoczesnymi rozwiązaniami, liczba nowych inwestycji, a menadżerowie coraz wyraźniej dostrzegają, że ich wdrożenie jest nie tylko konieczne by uzyskać wymaganą popytem wydajność procesów, ale też pozwala znacząco obniżyć koszty w dłuższym okresie, co jednoznacznie wiąże się z zwiększaniem konkurencyjności produktów i usług. Dotyczy to nie tylko największych przedsiębiorstw dysponujących ogromnymi powierzchniami magazynowymi, ale także tych mniejszych, od kilku do kilkunastu tysięcy miejsc paletowych – mówi Karolina Tokarz, Wiceprezes Zarządu i Dyrektor ds. Handlu i Marketingu w PROMAG S.A.

Zobacz też: Sposób na sprawne zarządzanie magazynem  

Większa wydajność, niższe koszty i mniej błędów

REKLAMA

Wśród głównych barier utrudniających polskim firmom inwestycje w automatykę magazynową wymienić należy przede wszystkim przekonanie o dużych nakładach początkowych i niepewność czasu zwrotu oraz kosztów ostatecznych całej inwestycji. Do tego dochodzi brak wystarczającej wiedzy na temat możliwych i właściwych do zastosowania rozwiązań i brak doświadczenia w tym zakresie. A to utrudnia podejmowanie decyzji.

- Nowoczesne rozwiązania automatyki magazynowej pozwalają poprawić wydajność procesów, a tym samym obniżyć koszty jednostkowe produktu. Maszyna może pracować praktycznie 24 godziny na dobę i jest w stanie wykonać zdecydowanie więcej operacji niż człowiek, co sprzyja obniżeniu kosztów pracy, a jednocześnie pozwala poprawić jakość dostaw i przyspieszyć czas ich realizacji – mówi Karolina Tokarz. - Dzięki automatyzacji możemy też wyeliminować niemal do zera ewentualne błędy w kompletacji produktów. To także wymierne oszczędności eksploatacyjne, czego przykładem są chociażby regały z układnicami, które nie potrzebują ani światła, ani ciepła i mogą pracować w nieoświetlonym i nieogrzewanym magazynie. Jednym słowem automatyzacja, to przede wszystkim zwiększenie konkurencyjności na rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak opodatkować VAT usługi składowania towarów?

Automatyzacja w magazynie nie musi być droga                                                                   

Polskie przedsiębiorstwa powinny mieć świadomość, że automatyzacja i robotyzacja procesów intralogistycznych, to proces nieuchronny i nieodwracalny. Im wcześniej uda się więc stworzyć firmom odpowiednie warunki do tego typu inwestycji i uświadomić korzyści jakie za nimi stoją, tym więcej skorzystają zarówno one same, jak i cała polska gospodarka. W dalszym ciągu pokutuje jednak niesłuszne przekonanie, że automatyzacja jest po prostu droga, a nawet zbyt droga, by mogła być opłacalna. Na pewno jest tak, że wymaga ona od każdej firmy niemałych początkowych nakładów finansowych. Jednak w dłuższej perspektywie jest to jedyna droga by obniżyć koszty funkcjonowania, a tym samym zapewnić sobie dalszy rozwój. Poza tym z biegiem lat nowoczesne rozwiązania intralogistyczne sukcesywnie tanieją i są już teraz dostępne dla coraz szerszej grupy klientów. To ogromna szansa dla średnich polskich przedsiębiorstw, w których na dobrą sprawę brakuje jakichkolwiek rozwiązań z zakresu automatyki magazynowej, a całą pracę wykonuje człowiek.

– Aby proces automatyzacji przyniósł poprawę efektywności, ale z drugiej strony wymierne oszczędności w możliwie krótkim czasie, należy w pierwszej kolejności realizować projekty dopasowane do potrzeb danej firmy, jej specyfiki, skali działania i możliwości. Ważne by były to rozwiązania elastyczne, które można będzie rozwijać w kolejnych latach – dodaje Karolina Tokarz - Inwestycja w automatyzację to przecież nie tylko budowa zupełnie nowej, całkowicie zautomatyzowanej powierzchni magazynowej, ale również ciągłe unowocześnianie zasobów, którymi już dysponujemy. I w tym kierunku powinny podążać polskie przedsiębiorstwa w kolejnych latach.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA