REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić grubość lakieru w aucie? Ekspert radzi

Piotr Mieszkowski
Radzimy, jak zbadać, czy lakier jest oryginalny, czy samochód nie był bity.
Radzimy, jak zbadać, czy lakier jest oryginalny, czy samochód nie był bity.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy chcemy kupić samochód najbardziej obawiamy się, by nie kupić auta po wypadku. Aby tego uniknąć szczególną uwagę należy zwrócić na lakier. Jak sprawdzić, w jakim stanie się on znajduje? Oto kilka podpowiedzi.

REKLAMA

Przede wszystkim na oglądanie samochodu powinniśmy umówić się w dzień, aby auto móc bardzo dokładnie obejrzeć, najlepiej w słońcu. Należy zwrócić uwagę, czy są różnice w odcieniach lakieru między poszczególnymi elementami nadwozia, np. czy odcień drzwi lub maski nie różni się od reszty. Naszą czujność powinny wzbudzić nawet bardzo nieznaczne różnice. Przyjrzeć należy się również wszelkim odpryskom, czy pod nimi nie widać np. dwóch warstw lakieru. Jeśli lakier był ponownie nakładany można zauważyć np. nierówności na rogach elementów.

REKLAMA

Czasem jednak „na oko” trudno jest ocenić czy auto ma na sobie szpachlę i dodatkowy lakier, czy nie. W takiej sytuacji, aby to dokładnie sprawdzić, warto mieć przy sobie miernik grubości lakieru. Dzięki niemu można dokładnie sprawdzić czy w poszczególnych częściach auta nie ma różnic w grubości lakieru. Jeśli samochód jest bezwypadkowy, grubość lakieru na całej powierzchni karoserii powinna być taka sama (fabryczna powłoka to zazwyczaj 100-200 mikrometrów). Oczywiście nie każda różnica oznacza, że auto jest po wypadku, czasem może to być po prostu wynik polakierowania jakiegoś elementu, który został tylko zarysowany.

Zobacz również: Jak ustrzec się przed kupnem kradzionego auta? Ekspert radzi

REKLAMA

Mierniki grubości lakieru mają różne kształty i wielkości. Można kupić je bez problemu np. przez Internet. Na rynku dostępne są mierniki magnetyczne i elektroniczne. Ich ceny wahają się od kilkudziesięciu złotych do nawet kilku tysięcy złotych. Najprostsze mierniki magnetyczne (można kupić je już za ok. 30 zł) są podobne do długopisu. Nie mają elektronicznej skali, która pozwalałaby zmierzyć dokładnie grubość lakieru. Mają natomiast z jednej strony wysuwaną skalę z małym magnesem.

Zasada działania mierników magnetycznych jest taka, że magnes przyciągany jest przez stalową blachę. Jeśli auto nie było szpachlowane ani lakierowane, po przyłożeniu miernika do blachy samochodu i stopniowym jego odciąganiu skala z magnesem wysunie się. Jeśli dany element był lakierowany, a więc warstwa lakieru jest gruba, skala wysunie się mniej, a magnes będzie można szybciej odciągnąć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Badanie w ASO przed zakupem – podpowiadamy za co warto dopłacić?

Mierniki elektroniczne są bardziej profesjonalne od magnetycznych, ale i sporo droższe (kosztują od kilkuset do nawet 3000 zł). Dzięki nim można jednak sprawdzić grubość lakieru w mikrometrach. Dokonując pomiaru warto pamiętać, aby sprawdzić jakość lakieru na poszczególnych elementach nie tylko na zewnątrz, ale i wewnątrz, a więc np. w bagażniku od strony lamp, czy pod dywanikami.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

REKLAMA

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

Ceny paliw na stacjach w maju 2024: po promocji gwałtowne podwyżki, kiedy benzyna po 7 zł za litr

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

REKLAMA

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

REKLAMA