Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Filtr kabinowy. Koronawirus SARS-CoV-2 zostanie zatrzymany?

Filtr kabinowy. Koronawirus SARS-CoV-2 zostanie zatrzymany?
Filtr kabinowy. Koronawirus SARS-CoV-2 zostanie zatrzymany?
Kamil Fraszkiewicz
Koronawirus staje się realnym zagrożeniem w Polsce. Jak się przed nim chronić? Coraz częściej wśród kierowców padają pytania o filtr kabinowy. Czy osadnik może skutecznie chronić prowadzącego i pasażerów przed wirusami? W pewnym stopniu bez wątpienia tak!

Układ wentylacji kabiny podbiera powietrze z zewnątrz, a następnie nagrzewa je lub chłodzi i dostarcza do kabiny pasażerskiej. Zanim jednak zostanie ono wtłoczone do wnętrza, w pierwszej kolejności jest filtrowane w specjalnym osadniku przeciwpyłkowym. Jakie jest jego zadanie? Zatrzymuje on rozmaite drobinki. I słowo drobinki oznacza tu naprawdę niewielkie cząstki. Nawet najprostsze filtry kabinowe papierowe (składające się z dwóch warstw) są w stanie zatrzymać cząsteczki o wielkości na poziomie 1 mikrometra. Dla porównania grzyby i pleśni mają od 1 do 50 mikronów, pyłki od 10 do 110 mikronów, a ludzki włos od 50 do 150 mikronów.

Filtr kabinowy węglowy - prawie 100 proc. zanieczyszczeń

O ile filtr papierowy składa się z dwóch warstw, o tyle filtr kabinowy węglowy ma dodatkową trzecią powłokę. Zawarty w niej węgiel aktywny wyłapuje m.in. gazy szkodliwe dla zdrowia (ozon, dwutlenki siarki i tlenki węgla), neutralizuje zapachy powietrza zasysanego do kabiny oraz wyłapuje bakterie i wirusy. Jak podkreślają specjaliści, filtry dobrej jakości są w stanie wycedzić z powietrza zasysanego do kabiny pasażerskiej nawet 99,8 proc. wszystkich zanieczyszczeń. A to w kontekście koronawirusa prawidłowość dość kluczowa.

Czy jednak filtr kabinowy jest w stanie uchronić przed zarażeniem koronawirusem? Z pewnością nie daje 100-proc. pewności. Tak, bez wątpienia stanowi dla wirusów dodatkową i dość trudną barierę do przebrnięcia. Warto jednak pamiętać o tym, że zarazki pojawiające się w kabinie pasażerskiej wcale nie muszą pochodzić z systemu wentylacji. Mogą być np. wniesione przez osoby podróżujące. Czy dla ostrożności warto mimo wszystko wymienić filtr przeciwpyłkowy na nowy? To z pewnością nie zaszkodzi. Szczególnie że stary osadnik jest pewnie po zimie już dość solidnie zabrudzony.

Układ wentylacji w aucie zasysa około 540,000 litrów powietrza na godzinę. Taka ilość jest czyszczona przez jeden filtr. Jak radzi sobie z tym zadaniem? Jeden gram węgla aktywnego odpowiada 500 metrom kwadratowym powierzchni.

Filtr kabinowy - wymieniać przez koronawirusa?

O wymianie filtra kabinowego w kontekście koronawirusa warto pomyśleć z jeszcze jednego powodu. Osadnik jest bowiem jednym z tańszych elementów do wymiany w pojeździe. Nowy kosztuje często zaledwie kilkanaście złotych. I co więcej, bez żadnych problemów można go wymienić samemu. Osadniki przeciwpyłkowe są bowiem lokalizowane w aucie zaraz za schowkiem na rękawiczki lub na podszybiu. Jak uzyskać do nich dostęp? Wystarczy śrubokręt. No i w obecnej sytuacji najlepiej gumowe rękawiczki oraz maska ochronna. Poza tym należy pamiętać o dezynfekcji rąk po wykonaniu zabiegu lub dokładnym ich umyciu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie jeszcze środki ostrożności można podjąć? Kierowca i pasażerowie przed wsiadaniem do kabiny pasażerskiej mogą dezynfekować ręce przy pomocy specjalnych żeli. Poza tym zabiegiem wartym rozważenia jest profesjonalne odkażenie środkami do dezynfekcji, a następnie poddane ozonowaniu kabiny pasażerskiej. Zabieg warto jednak stosować głównie w przypadku, w którym autem często podróżują różni pasażerowie - dotyczy to np. samochodów służbowych użytkowanych przez wielu użytkowników, ewentualnie wynajmowanych na minuty.

Ceny filtrów kabinowych - popularne modele:

  • Filtr przeciwpyłkowy - Volkswagen Golf VI:
    • papierowy - od 17 zł
    • węglowy - od 25 zł
  • Filtr przeciwpyłkowy - Dacia Duster I:
    • papierowy - od 11 zł
    • węglowy - od 21 zł
  • Filtr przeciwpyłkowy - Audi A4 B7:
    • papierowy - od 16 zł
    • węglowy - od 21 zł
  • Filtr przeciwpyłkowy - BMW serii 3 E90:
    • papierowy - od 38 zł
    • węglowy - od 41 zł
  • Filtr przeciwpyłkowy - Opel Astra H:
    • papierowy - od 19 zł
    • węglowy - od 22 zł

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K. Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

    Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

    Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

    Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

    Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

    Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

    Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

    Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

    Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...

    UNESCO wypromuje rower jako środek transportu. Z inicjatywy Polski!

    Z inicjatywy Polski Rada Wykonawcza UNESCO przyjęła decyzję w sprawie promowania roweru jako uniwersalnego środka transportu - "Bicycle For All – Bicycle for sustainable and healthy lifestyles” ("Rower dla Wszystkich – Rower dla zrównoważonego i zdrowego stylu życia”).

    Ile kosztuje serwis klimatyzacji w 2023 roku?

    Klimatyzacja – to słowo, które na wiosnę zaczyna dominować w rozmowach kierowców. Część musi zrobić serwis klimy, a część zdiagnozować jej problemy. Ile to kosztuje? Sprawdźcie.

    Jeep Wrangler 4XE Sahara. Srebrny lakier i hybryda plug-in pod maską

    Jeep Wrangler swoim kształtem przywodzi na myśl końcówkę lat 80. XX wieku. I do twarzy mu z tym! Wersja aktualnie sprzedawana w Europie ma jednak hybrydę plug-in pod maską. Jak wygląda ten model? Sprawdźcie w naszej galerii.

    Test: Jeep Wrangler 4XE Sahara. Klasyczny wygląd i hybryda plug-in pod maską

    Wygląda jak Wrangler, ale nie jeździ jak Wrangler. Ma bowiem 381 koni mocy i osiąga 100 km/h w 6,4 sek. To zasługa hybrydy plug-in. Ta w Jeepie jest błogosławieństwem czy przekleństwem?

    Korytarz życia: przepisy, obowiązki i kary. Co musisz wiedzieć?

    Korytarz życia jest od grudnia roku 2019 obowiązkiem kierowców w Polsce. Tylko że jak pokazuje praktyka, z obowiązku tego kierujący nie zawsze się wywiązują... Przypomnijmy zatem, co warto widzieć w tym temacie.

    Astra kombi GSe w sprzedaży. Ma 225 koni i... tania nie jest

    W polskich salonach można już składać zamówienia na Opla Astrę Sports Tourer GSe. Przestronne kombi otrzymało nieco sportową stylizację i aż 225-konny napęd. Rodzinna Astra jest hybrydą plug-in.

    Ceny samochodów w Polsce. Wiemy, kto statystycznie wydaje najwięcej na auto!

    Osoby, które ukończyły 55 rok życia, decydują się na najdroższe auta, a utrzymująca się inflacja pogłębia różnicę w cenach wybieranych aut pomiędzy nimi i najmłodszym pokoleniem. Starsi klienci są też otwarci na bardziej nowoczesne rozwiązania.

    Używana Dacia Duster II. Awarie, wady, ceny, opinie

    Polacy go pokochali. Masowo kupują Dustery II jako nowe i używane. Czy w przypadku modeli z drugiej ręki jest się czego bać? Przyjrzymy się trwałości rumuńskiego SUV-a w dzisiejszym materiale.

    Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych i hybrydowych?

    Samochody elektryczne i hybrydowe mają swoje wymagania. Trakcyjnie te są związane nie tylko z tarciem, ale i większą masą. Dziś opowiemy zatem jak dobrać do nich odpowiednie opony.

    Europejczycy chcą elektryków. Tylko czy rynek sprosta zainteresowaniu?

    Wielkie ambicje, gorzej z możliwościami. Tak można podsumować rynek aut elektrycznych. Zapotrzebowanie na surowce niezbędne do ich produkcji wzrośnie do 2030 roku nawet 14-krotnie! Dziś nie jesteśmy w stanie zapewnić takich dostaw.

    Czy tu można wyprzedzić? Odpowiedź daje sygnalizator S-4

    Linia przerywana, a do tego dwa czerwone iksy i zielona strzałka. Czy kierujący widząc takie zestawienie znaków drogowych, może wyprzedzić inny pojazd? To bardzo dobre pytanie. Odpowiedź nie jest taka oczywista.