| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ wydechowy > Jak dbać o filtr cząstek stałych?

Jak dbać o filtr cząstek stałych?

Filtr cząstek stałych staje się powoli standardem w pojazdach. Montuje się go nie tylko w autach z silnikami wysokoprężnymi, ale także od 2017 roku w niektórych samochodach z jednostkami benzynowymi. Podpowiadamy, jak dbać o filtr cząstek stałych.

Zwiększaj moc silnika z głową

Już za kilkaset złotych łatwo możemy podnieść moc silnika nawet o kilkadziesiąt koni mechanicznych. Popularny chip tuning powinien być jednak wykonany w profesjonalnym warsztacie, w którym mechanicy zastosują indywidualny program do naszego pojazdu i odpowiednio wystroją mapy silnika, pamiętając jednocześnie o wymaganej trwałości jednostki napędowej. Niedoświadczony tuner może błędne skorygować dawkowanie wtryskiwanego paliwa – rośnie wtedy temperatura spalin i ich emisji. To musi negatywnie się odbić na żywotności naszego filtra cząstek stałych.

Pamiętaj o zmianie filtru powietrza 

Kosztuje zaledwie 20 zł. Zapchany i niewymieniany regularnie, niewystarczająco przepuszcza powietrze. Prowadzi to do pogorszenia warunków pracy filtra DPF.

Zwracaj uwagę na jakość paliwa i używanego oleju

Gorszej jakości olej napędowy podwyższa zawartość siarki, co szybko kończy się zapchaniem DPF-u. Jeszcze gorzej jest z mokrym filtrem (FAP) - przy tankowaniu auta z tym filtrem cząstek stałych, zalecamy tankować zawsze do pełna. Unikaj jakichkolwiek dodatków do paliw, ponieważ mogą spowodować skrócenie żywotności filtra. Zaleca się używanie oleju silnikowego o niskiej zawartości popiołów (low SAPS).

Wyjeżdżaj na trasy szybkiego ruchu

Nie ma nic gorszego dla filtra niż ciągła jazda miejska, tym bardziej na krótkich dystansach. Warto chociaż raz w tygodniu przejechać się po trasie szybkiego ruchu z wyższą prędkością – wystarczy kilkanaście kilometrów. Nie zaszkodzi wkręcenie silnika na wyższe obroty i „przewietrzenie” go.

Wciskanie gazu na niskich obrotach

Głębokie wciskanie gazu na niskich obrotach szkodzi wszystkich silnikom, szczególnie wyposażonych w turbosprężarkę. Takie zachowanie sprawia, że niespalone do końca paliwo tworzy więcej sadzy, która potrafi zapchać filtr cząstek stałych

Przykładowe ceny nowych filtrów cząstek stałych:

Alfa Romeo 159 1.9 JTD (120 KM) – 2900 zł

Opel Astra  J 1.7 CDTi (125 KM) – 4300 zł

Volvo C30 D5 (163 KM) – 2500 zł

Nissan Qashqai 2.0 Dci (150 KM) – 2200 zł

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Artur Tim

Doradca podatkowy, doradca restrukturyzacyjny (licencja syndyka), agent celny, prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »