| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ wydechowy > Jak dbać o filtr cząstek stałych?

Jak dbać o filtr cząstek stałych?

Filtr cząstek stałych staje się powoli standardem w pojazdach. Montuje się go nie tylko w autach z silnikami wysokoprężnymi, ale także od 2017 roku w niektórych samochodach z jednostkami benzynowymi. Podpowiadamy, jak dbać o filtr cząstek stałych.

Zwiększaj moc silnika z głową

Już za kilkaset złotych łatwo możemy podnieść moc silnika nawet o kilkadziesiąt koni mechanicznych. Popularny chip tuning powinien być jednak wykonany w profesjonalnym warsztacie, w którym mechanicy zastosują indywidualny program do naszego pojazdu i odpowiednio wystroją mapy silnika, pamiętając jednocześnie o wymaganej trwałości jednostki napędowej. Niedoświadczony tuner może błędne skorygować dawkowanie wtryskiwanego paliwa – rośnie wtedy temperatura spalin i ich emisji. To musi negatywnie się odbić na żywotności naszego filtra cząstek stałych.

Pamiętaj o zmianie filtru powietrza 

Kosztuje zaledwie 20 zł. Zapchany i niewymieniany regularnie, niewystarczająco przepuszcza powietrze. Prowadzi to do pogorszenia warunków pracy filtra DPF.

Zwracaj uwagę na jakość paliwa i używanego oleju

Gorszej jakości olej napędowy podwyższa zawartość siarki, co szybko kończy się zapchaniem DPF-u. Jeszcze gorzej jest z mokrym filtrem (FAP) - przy tankowaniu auta z tym filtrem cząstek stałych, zalecamy tankować zawsze do pełna. Unikaj jakichkolwiek dodatków do paliw, ponieważ mogą spowodować skrócenie żywotności filtra. Zaleca się używanie oleju silnikowego o niskiej zawartości popiołów (low SAPS).

Wyjeżdżaj na trasy szybkiego ruchu

Nie ma nic gorszego dla filtra niż ciągła jazda miejska, tym bardziej na krótkich dystansach. Warto chociaż raz w tygodniu przejechać się po trasie szybkiego ruchu z wyższą prędkością – wystarczy kilkanaście kilometrów. Nie zaszkodzi wkręcenie silnika na wyższe obroty i „przewietrzenie” go.

Wciskanie gazu na niskich obrotach

Głębokie wciskanie gazu na niskich obrotach szkodzi wszystkich silnikom, szczególnie wyposażonych w turbosprężarkę. Takie zachowanie sprawia, że niespalone do końca paliwo tworzy więcej sadzy, która potrafi zapchać filtr cząstek stałych

Przykładowe ceny nowych filtrów cząstek stałych:

Alfa Romeo 159 1.9 JTD (120 KM) – 2900 zł

Opel Astra  J 1.7 CDTi (125 KM) – 4300 zł

Volvo C30 D5 (163 KM) – 2500 zł

Nissan Qashqai 2.0 Dci (150 KM) – 2200 zł

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Majtkowski

Analityk Expandera

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »