REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: przegląd i regulacja hamulca ręcznego

Robert Kuśpiel
Nie wielu kierowców pamięta o serwisie hamulca ręcznego
Nie wielu kierowców pamięta o serwisie hamulca ręcznego

REKLAMA

REKLAMA

Hamulec ręczny również wymaga regularnego przeglądu. W poradniku tym pokażemy jak wyregulować hamulec ręczny w Oplu Omega B. Dodatkową czynnością będzie wymiana szczęk hamulca ręcznego.

Niewielu kierowców pamięta o serwisie hamulca ręcznego. Większość uważa, że jak da się zaciągnąć dźwignię to nie ma problemu. Jednak skuteczność tego hamulca może być bardzo mała. Kiedy wyczuwamy, że hamulec ręczny nie trzyma pomimo poprawnej regulacji to oznacza konieczność wymiany szczęk hamulca ręcznego. Ich graniczne zużycie to 0.5mm powyżej główek nitów.

REKLAMA

Pierwszy krok to wymontowanie tarczy hamulcowej. Unosimy samochód i zdejmujemy koło. Wybijamy prowadniki z zacisku i demontujemy klocki hamulcowe. Następnie odkręcamy zacisk od wahacza skośnego i podwieszamy go do nadwozia za pomocą drutu. Przekręcamy tarczę, żeby otwór w tarczy ustawił się w pozycji regulatora ustawienia szczęk. Wkładamy śrubokręt i obracamy nakrętkę do wyczuwalnego oporu. Teraz odkręcamy nakrętkę ustalającą tarczy hamulcowej i zdejmujemy tarcze.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż zderzaków

REKLAMA

Kolejnym krokiem jest odłączenie od dźwigni sprężyny ściągającej. Znajduje się ona z tyłu osłony. Najpierw zdejmujemy górną a potem dolną sprężynę ściągającą szczęki. Wykonujemy to za pomocą szczypiec. Samochody wyprodukowane od października 1997 roku mają zmienione prowadniki szczęk hamulca awaryjnego. We wcześniejszych wersjach można było regulować i wymieniać prowadniki za pomocą śrubokręta.

W przypadku nowych prowadników nie zostało zastosowane żadne nacięcie. W serwisach stosowane jest do tego specjalne narzędzie. Nie ma problemów z samodzielnym wykonaniem takiego przyrządu. Wystarczy znaleźć odpowiednią rurkę i dokonać nacięcia na jej końcu za pomocą piłki do metalu. Teraz obracamy prowadniki za pomocą śrubokręta lub specjalnego przyrządu i demontujemy je.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym momencie możemy wymontować szczęki hamulca razem z regulatorem i dźwignią hamulca ręcznego. Czyścimy dokładnie wszystkie części spirytusem i oglądamy wszystkie elementy. Jeżeli będziemy wymieniać prowadniki szczęk hamulca to należy odkręcić śruby mocujące blaszanej osłony a następnie odciągamy ją do przodu. Nowe prowadniki wkładamy od tyłu.

REKLAMA

Przechodzimy do montażu. Na początku dokręcamy śruby blaszanej osłony tarczy hamulcowej jeśli była wcześniej demontowana. Następnie nakładamy cienką warstwę smaru na wszystkie elementy współpracujące. Zalecamy specjalny smar dostępny w serwisach autoryzowanych lub sklepach motoryzacyjnych. Musi być przeznaczony do układów hamulcowych.

Teraz skręcamy do końca regulator ustawienia szczęk. Należy tak nim obracać, żeby jego długość zmniejszała się. Następnie montujemy jedną szczękę na prowadniku. Jednocześnie należy podtrzymywać go z drugiej strony. Instalujemy na swoje miejsce dźwignię hamulca ręcznego, mocujemy drugą szczękę i zabezpieczamy ją za pomocą prowadnika. Montujemy dolną sprężynę ściągającą i wkładamy między szczęki regulator ustawiania szczęk.

Kolejny krok to montaż górnej sprężyny ściągającej. Teraz rozkręcamy regulator do momentu aż tarcza hamulcowa da się zamontować. Mocujemy do dźwigni hamulca linkę hamulca oraz sprężynę ściągającą. Dokręcamy tarczę hamulcową i przechodzimy do regulacji hamulca ręcznego.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana alternatora

Podczas każdej pracy przy hamulcu ręcznym należy pamiętać o jego regulacji. Oczywiście warto wykonać ją również podczas przeglądu okresowego. Zanim zaczniemy regulację zalecamy zaciągnąć delikatnie hamulec ręczny i przejechać autem około 200 metrów. Do wykonania tej pracy będzie nam potrzebny lewarek wraz z podstawkami. Unosimy cały tył samochodu i podpieramy go na „kobyłkach”.

Zdejmujemy koła i spuszczamy hamulec ręczny po czym zaciągamy go ponownie na trzeci ząbek. Przy takim ustawieniu powinno rozpocząć się początkowe hamowanie. Zdejmujemy tylne koła i odkręcamy nakrętkę regulacyjną (zabezpieczającą) na końcówce przy zaczepie linek hamulca ręcznego. Teraz obracamy tarczę w ten sposób, żeby otwór w tarczy był w linii pionowej ponad regulatorem ustawiania szczęk.

Wkładamy śrubokręt i obracamy nakrętkę regulatora w ten sposób, żeby szczęki zbliżyły się do tarczy hamulca. Sama tarcza nie powinna się wówczas obracać. Bardzo ważny jest sposób obracania nakrętki regulatora. W przypadku prawego koła obracamy ją do góry, w przypadku lewego do dołu. Teraz odkręcamy nakrętkę do momentu aż tarcza będzie mogła swobodnie się obracać.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana przednich tarcz i klocków

W kolejnym kroku przykręcamy nakrętkę samozabezpieczającą na gwintowanej końcówce do momentu aż szczęki zaczną hamować koła. Rozkład siły na koła powinien być taki sam. Pozostaje nam sprawdzić działanie hamulca ręcznego. Jeżeli zaciągniemy go na trzecią zapadkę to koła powinny dać się obrócić. Na siódmej, koła powinny być całkowicie zablokowane.

Jeżeli ustawienie jest prawidłowe i nie mamy żadnych zastrzeżeń co do działania to zakładamy koła i udajemy się na jazdę próbną. Najlepiej na małą górkę w celu sprawdzenia sprawności hamowania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

REKLAMA

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

REKLAMA

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

REKLAMA