Kategorie

Co dają światła do jazdy dziennej i jak z nich korzystać?

Automatyczne światła do jazdy dziennej są obowiązkowe w autach wyprodukowanych po 7 stycznia 2011 roku fot. Toyota
Automatyczne światła do jazdy dziennej są obowiązkowe w autach wyprodukowanych po 7 stycznia 2011 roku fot. Toyota
Automatyczne światła do jazdy dziennej są od 2011 roku elementem obowiązkowego wyposażenia nowych aut sprzedawanych w Unii Europejskiej. Co daje montaż świateł dziennych i w jakich warunkach można z nich korzystać?

Obowiązek, ale tylko dla nowych

Zacznijmy od rzeczy najważniejszej: światła do jazdy dziennej, automatycznie załączające się po przekręceniu kluczyka w stacyjce, są wymagane tylko jeśli auto zostało wyprodukowane i sprzedane na terenie UE, a zatem i Polski po 7 stycznia 2011 roku. Właściciele starszych aut nie mają obowiązku ich montowania. W ich przypadku cały czas obowiązuje zasada: nie chcesz – nie montujesz, co oczywiście nie zwalnia z obowiązku jazdy na światłach mijania przez cały rok.

Zobacz również: Czy warto montować podświetlenie spryskiwaczy i anten?

Reklama

Jeśli natomiast ktoś chce mieć taką „nowinkę”? Nikt nie zabrania wyposażania auta i korzystania ze świateł dziennych w dowolnym samochodzie. Warunki są dwa: reflektory muszą być homologowane i mogą być używane zgodnie z przeznaczeniem.

Lampy homologowane posiadają dokument i numer potwierdzający spełnianie norm bezpieczeństwa. W przypadku lamp do jazdy dziennej na ich obudowie musi znajdować się oznaczenie „RL”. To potwierdza, że dany reflektor został skonstruowany waśnie w tym celu.

Z lamp do jazdy dziennej możemy korzystać od świtu do zmierzchu, ale tylko przy normalnej przejrzystości powietrza. Mgła, deszcz, śnieg, tunele – w tych sytuacjach musimy włączyć światła mijania.

Co dają światła do jazdy dziennej?

Reklama

Reflektory dzienne, to bardzo specyficzny rodzaj światła. W przeciwieństwie do świateł mijania, które specjalnie są ustawiane tak, żeby nie oślepiać mijanych kierowców, te mają być widoczne głównie dla innych uczestników ruchu. Światła dzienne bynajmniej nie oświetlają drogi, one mają spowodować, że nasze auto jest lepiej widoczne dla kierowców nadjeżdżających z przeciwka.

To ostatnie zdanie zdradza kolejną właściwość „świateł dziennych”. Montuje się je wyłącznie z przodu. Gdy są włączone nie muszą palić się tylne światła pozycyjne, przy tym zaznaczamy - nie muszą, ale mogą. A teraz dochodzimy do sedna sprawy. Światła dzienne to wyłącznie dwa reflektory, w których źródłem światła są najczęściej diody LED. W sumie konsumują co najwyżej kilkanaście wat mocy co powoduje, że są one dość oszczędne.

Zobacz również: Jakie są plusy i minusy ksenonów?

Spadek poboru prądu, a zatem mniejsze obciążenie i wolniejsze zużycie układów odpowiadających za ładowanie to rzecz najbardziej oczywista, choć różnica nie jest dla zwykłego użytkownika zauważalna. Druga sprawa to trwałość diod, które mogą służyć bezawaryjnie nawet przez ponad 10 lat użytkowania auta. Na koniec to co najbardziej przemawia do wyobraźni, czyli spadek zużycia paliwa.

Światła do jazdy dziennej faktycznie mają mniejszy apetyt na paliwo, niż światła mijania. Włączanie całą dobę tych ostatnich może powodować wzrost spalania o 1,5 do maksymalnie 3 procent w skali roku. Światła do jazdy dziennej są w tym względzie 30 razy bardziej oszczędne.

W Polsce obowiązuje nakaz jazdy na światłach mijania lub do jazdy dziennej cały rok. Światła pozycyjne nie zastępują świateł do jazdy dziennej!

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    29 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?