REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są plusy i minusy reflektorów ksenonowych?

Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Lampy ksenonowe mają zalety. Największą ich wadą jest cena, która z jednej strony odstrasza potencjalnych nabywców, a z drugiej nakręca rynek podróbek, które z jakością ksenonów nie mają wiele wspólnego.

Ksenony to specjalne reflektory, zaopatrzone w system samopoziomowania i oczyszczania, w których za emisję światła odpowiada żarówka ksenonowa. W żarówce nie ma typowego wolframowego drucika. Świeci w niej łuk elektryczny rozpięty między dwiema elektrodami. Całość zaś znajduje się w atmosferze gazów szlachetnych, wśród których poczesną rolę spełnia ksenon. Stąd też nazwa tego typu reflektorów.

REKLAMA

Zobacz również: Podświetlanie spryskiwaczy i anten - porady

Zalety reflektorów ksenonowych

Ksenony świecą ponad dwa razy mocniej, niż światła halogenowe. Przy tym temperatura ich barwy jest zbliżona do naturalnego dla nas światła słonecznego (temperatura barwy halogenu to 3200 Kelvinów, światła ksenonowego 4,300 Kelvinów a światła słonecznego w bezchmurny dzień 5,300 Kelvinów). Dzięki temu – i lepszemu kontrastowi barw w świetle ksenonów - lepiej i szybciej rozpoznajemy np. pieszego na poboczu czy rowerzysty.

Ksenony zużywają także przynajmniej o połowę mniej prądu, niż halogeny a ich żywotność jest dziesięciokrotnie większa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy ksenony mają wady?

REKLAMA

Mają, oprócz już wspomnianej ceny, która sięga kilku tysięcy złotych – najczęściej jako opcja w nowym aucie. Bo nie do każdego auta można kupić takie reflektory, choć ich liczba rośnie. Po prostu dla każdego modelu trzeba oddzielnie opracować odpowiednie lampy. Gotowe zestawy dla niektórych starszych modeli też są bardzo drogie.

W są też koszty eksploatacji. Choć żarówki ksenonowe mają bardzo długą żywotność, to też ulegają awariom, a reflektory też się tłuką. Koszt jednej żarówki może sięgnąć od kilkuset do tysiąca złotych. Awariom mogą też ulegać np. przetwornice prądu – żarówka potrzebuje bardzo wysokiego napięcia prądu do wytworzenia łuku, jego utrzymanie pochłania już minimalną ilość energii. Również kupno i wymiana żarówki nie są tak banalnie proste jak w przypadku popularnych halogenów.

Źle ustawione ksenony potrafią oślepiać kierowców jadących z naprzeciwka, więc niekoniecznie są lubiane przez innych kierowców. Jednak za oślepianie mogą być w znacznej mierze odpowiedzialne amatorskie systemy montowania żarówek ksenonowych.

Jak nie montować ksenonów?

Reflektor ksenonowy jest specjalną konstrukcją. Musi spełniać wymogi prawne, m.in. dawać wyraźną granicę światła i cienia i nie oślepiać innych kierowców. Według europejskich przepisów musi być wyposażony w system samopoziomowania, który zapobiega świeceniu po oczach pozostałych użytkowników drogi gdy auto ma obciążony tył oraz system oczyszczania. Ten drugi to silny spryskiwacz, mający za zadanie oczyszczać reflektor, by światło nie rozpraszało się na wszystkie strony przez zebrany na nim brud.

Zobacz również: Czy dodatkowe oświetlenie samochodu jest zgodne z prawem?

Tymczasem łatwo jest kupić samą żarówkę ksenonową i wmontować ją w standardowy reflektor. Tego robić nie wolno, każda żarówka ma atest pozwalający na jej montaż w odpowiednich kloszach. Zwykłe nie są do tego przystosowane i w połączeniu z ksenonową żarówką potrafią świecić nawet 100 razy za mocno, oślepiając wszystko i wszystkich w zasięgu. Przypomnijmy – nie kupuj żarówek ksenonowych do zwykłych reflektorów!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

REKLAMA

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

REKLAMA

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA