Kategorie

Ford Focus MK2 i C-MAX: pomiar ciśnienia sprężania

Robert Kuśpiel
Chcąc sprawdzić jak bardzo są zużyte elementy silnika należy zmierzyć ciśnienie sprężania Fot. Ford
Chcąc sprawdzić jak bardzo są zużyte elementy silnika należy zmierzyć ciśnienie sprężania Fot. Ford
Pomiar ciśnienia sprężania pozwoli nam na realną ocenę stanu technicznego silnika naszego Forda. Poniżej znajduje się opis jak zmierzyć ciśnienie sprężania w modelu Focus MK2 i C-MAX.

Nie ma konkretnego przebiegu, przy którym należy wykonywać pomiar ciśnienia sprężania. Jeżeli zauważymy, że nasze auto straciło wyraźnie na dynamice to znak, że trzeba wykonać dokładny przegląd a na końcu pomiar ciśnienia sprężania. W przypadku kiedy mamy pewność, że wszystkie podzespoły (np. turbosprężarka) pracują prawidłowo to możemy podejrzewać usterkę silnika. Najczęściej spotyka się zużyte tłoki, nadpalone zawory, uszkodzenie uszczelki pod głowicą, zużyte wtryskiwacze.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu

Chcąc sprawdzić jak bardzo są zużyte te elementy należy zmierzyć ciśnienie sprężania. Cała operacja nie jest skomplikowana i bez problemów wykonamy ją we własnym zakresie. Ciśnienie sprężania nie jest takie same dla wszystkich wersji silnikowych. Poniżej znajduje się zestawienie wszystkich wersji silnikowych wraz z nominalnym ciśnieniem sprężania.

W pierwszej kolumnie znajduje się pojemność oraz moc w KM, druga kolumna przedstawia wartość nominalną w MPa, ostatnia to wartość minimalna.

Silniki benzynowe

  • 1.4 80KM       1.5 – 1.7          1.3
  • 1.6 100KM     1.5 – 1.7          1.3
  • 1.6 120KM     1.5 – 1.7          1.3
  • 1.8 120KM     1.5 – 1.7          1.3
  • 1.8 125KM     1.5 – 1.7          1.3
  • 2.0 145KM     1.5 – 1.7          1.3

Silniki Diesla

  • 1.6 90KM       2.5 – 3.0          2.1
  • 1.6 109KM     2.5 – 3.0          2.1
  • 1.8 115KM     2.8 – 3.4          2.4
  • 2.0 110KM     2.5 – 3.0          2.1
  • 2.0 136KM     2.5 – 3.0          2.1

W czasie sprawdzania ciśnienia sprężania należy kontrolować dokładnie dwie wartości. Przede wszystkim musi się mieścić w podanym powyżej zakresie wartości. Dodatkowo różnica na poszczególnych cylindrach nie powinna być większa niż 0.2 MPa dla silników benzynowych oraz 0.5 dla silników Diesla. Osiąganie jak najwyższych wartości na poszczególnym cylindrze nie jest tak istotne jak te dwa aspekty.

Zobacz też: Jak i po co przeliczać jednostki mocy?

Do przeprowadzenia tej operacji będzie nam potrzebny miernik do kontroli ciśnienia sprężania. W przypadku silników wysokoprężnych taki ciśnieniomierz powinien mieć znacznie większy zakres. Zalecamy stosować przyrządy, które mają wkręcaną końcówkę. Do wykonania tej czynności będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby.

Zaczniemy od silników benzynowych

Na początku rozgrzewamy silnik do roboczej temperatury pracy. Teraz otwieramy przednią maskę i lokalizujemy skrzynkę bezpieczników i przekaźników. Wyjmujemy przekaźnik od pompy paliwa. Znajduje się on po środku skrzynki, pomiędzy bezpiecznikami. Uruchamiamy silnik i czekamy aż zatrzyma się z powodu braku paliwa w obwodzie. W silniku 1.4 i 1.6 musimy odpiąć kostkę elektryczną, która znajduje się w zespole cewek zapłonowych.

Zobacz też: Jak wybrać olej silnikowy?

Na początku musimy zdemontować świece zapłonowe. Pełny opis wymontowania w tych modelach znajduje się w odrębnym poradniku. Osoba będąca w samochodzie zaciąga hamulec ręczny i ustawia dźwignię zmiany biegów na luz. Wkręcamy lub dociskamy końcówkę przyrządu pomiarowego do otworu po świecy 1 cylindra. Druga osoba zaczyna obracać rozrusznikiem na około 7 sekund. Odczytujemy wartość ciśnienia i notujemy. Z pozostałymi cylindrami postępujemy w ten sam sposób. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Na koniec porównujemy wszystkie wartości i podejmujemy decyzję odnośnie dalszego „losu” naszego silnika. Focus MK2 i C-MAX to stosunkowo młode auta i w razie potrzeby nie powinno być problemów z kupnem używanego silnika.

A w silnikach Diesla...

Pomiar ciśnienia sprężania w silniku Diesla jest znacznie trudniejszy. Dla osób, które nigdy nie miały do czynienia z tego typu czynnościami może okazać się to zbyt trudne. Jeżeli nie czujemy się na siłach to nie zalecamy podejmować się tej pracy. W silnikach wysokoprężnych będzie wymagany szereg dodatkowych czynności.

Na początku musimy nagrzać dobrze silnik. Najlepiej udać się w krótką trasę. Po powrocie zaczynamy od demontażu chłodnicy, osłony podszybia i osłony silnika. Wyjmujemy z gniazd elektrycznych złącza wtryskiwaczy o odpinamy wtyk elektryczny od przekaźnika świec żarowych. Na przewodzie od recyrkulacji spalin powinny znajdować się trzy nakrętki, które również należy wykręcić. Następnie demontujemy przewód i wyjmujemy go z auta.

Teraz odpinamy cztery przewody od świec żarowych i wykręcamy świece. Dokładny opis znajduje się w oddzielnym poradniku. W przypadku świec żarowych należy wykonywać tą czynność bardzo ostrożnie. Osoba będąca w samochodzie zaciąga hamulec ręczny i ustawia dźwignię zmiany biegów na luz. Wkręcamy lub dociskamy końcówkę przyrządu pomiarowego do otworu po świecy 1 cylindra. Druga osoba zaczyna obracać rozrusznikiem na około 7 sekund. Odczytujemy wartość ciśnienia i notujemy. Z pozostałymi cylindrami postępujemy w ten sam sposób. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Felga aluminiowa na zimę? Czy to dobry czy zły pomysł?

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Podobnie jak w przypadku silnika benzynowego należy porównać uzyskane wyniki i ocenić stan silnika.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    16 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.

    Audi Q5 Sportback. Sportowa sylwetka i sprawdzony SUV.

    Audi Q5 Sportback trafił do naszej redakcji. Tak, SUV coupe ma dach przypominający... Garbusa. We wnętrzu to jednak cały czas sprawdzona Q-piątka.

    Pieszy sprawca wypadku, odszkodowanie - co warto wiedzieć?

    Pieszy sprawca wypadku, odszkodowanie, czyli dziś opowiemy o tym, co się dzieje w sytuacji, w której to pieszy ponosi winę za zdarzenie.

    Elektryfikacja aut: Hyundai kończy ze spalinowcami

    Elektryfikacja aut postępuje. Pojawiła się kolejna marka, która już dziś zapowiedziała skupienie się wyłącznie na silnikach elektrycznych. To Hyundai.

    System autonomicznego parkowania. Ford ma pomysł!

    System autonomicznego parkowania to przyszłość? Ford jest zdania, że nawet jeżeli tak, to niedaleka. Marka już dziś szerzej mówi o swoim pomyśle.

    Jazda w słuchawkach na rowerze. Czy to wykroczenie?

    Jazda w słuchawkach na rowerze: czy jest zgodna z prawem, czy grozi za nią mandat i czy jest tak właściwie bezpieczna? Sprawdzimy to.