Kategorie

Opel Omega B/B FL: wymiana żarówek

Robert Kuśpiel
Opel Omega B/B FL wymiana żarówek Fot. Opel
Opel Omega B/B FL wymiana żarówek Fot. Opel
Wymiana żarówek może wydawać się bardzo łatwa. Problemy pojawiają się kiedy musimy wymienić przepaloną żarówkę podczas nocnej podróży. W poradniku tym przeprowadzimy wymianę wszystkich żarówek zewnętrznych i wewnętrznych w Oplu Omega B i B FL.

Do Omegi jak i każdego innego samochodu zalecamy kupić zestaw zapasowych żarówek. Nie jest to duży wydatek a mamy pewność, że znajdują się w nim wszystkie odpowiednie żarówki do naszego auta.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana świec żarowych

Przednie lampy

Tutaj mamy dwa warianty lamp. Omega była wyposażona w tradycyjne lampy jak i lampy ksenonowe. Na początku przedstawimy wymianę świateł mijania a następnie drogowych (długich) i na końcu postojowych. Zaczniemy od tradycyjnych lamp wyposażonych w żarówkę typu H1. Pierwszy krok to otworzenie maski. W zależności od posiadanej wersji musimy zdemontować plastikową pokrywę. Czynność tą wykonujemy w celu ułatwienia sobie dostępu do tylnej części reflektora.

Przekręcamy zamek pokrywy za pomocą blaszki. Zdejmujemy pokrywę i przystępujemy do wymiany żarówki. W przypadku lewego reflektora może okazać się, że będziemy musieli wymontować akumulator. Wszystko uzależnione jest od tego czy mamy dostatecznie zwinne ręce. Teraz zdejmujemy gumową osłonę i odpinamy złącze od żarówki. Następnie musimy odblokować sprężystą obejmę.

Zobacz też: Jakie są plusy i minusy reflektorów ksenonowych?

W tym celu dociskamy ją do reflektora i zwalniamy z zaczepów. Odchylamy ją na zewnątrz i przesuwamy do dołu. W tym momencie możemy wyjąć żarówkę z reflektora.

Z lampami ksenonowymi czeka nas trochę więcej pracy. Różnica jest również w cenie. Za dwa żarniki ksenonowe możemy kupić kilka dobrych żarówek.

Zaczynamy od odłączenia klem akumulatora. Następnie musimy odłączyć akumulator i wyjąć go całkowicie z auta. Teraz przechodzimy do demontażu filtra powietrza. Musimy go całkowicie wyjąć (górna i dolna obudowa)

Po wymontowaniu tych elementów powinniśmy zobaczyć metalową osłonę żarnika ksenonu. Kształtem przypomina puszkę, do której podłączony jest kabel. Puszka ta przykręcona jest za pomocą 3 śrub typu Torx 15. Niestety, są one tak umiejscowione, że trzeba trochę pokombinować, żeby je wykręcić. Dobrym rozwiązaniem jest również odpięcie wtyczek od kierunkowskazów i od silniczka odpowiedzialnego za regulację ksenonów. W ten sposób ułatwimy sobie demontaż.

Zobacz też: Czy opłaca się montować czujniki, kamery parkowania – co to daje? Czy systemy fabryczne są lepsze?

Zdejmujemy pokrywę puszki i mamy już dostęp do wtyczki żarnika. Przekręcamy wtyczkę przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Sprawdzamy stan wtyczki, czy nie widać śladów korozji. W tym samym kierunku obracamy pierścień trzymający żarnik. Wyjmujemy żarnik i montujemy nowy tak jak wskazują wycięcia na dnie odbłyśnika. Żarniki wymieniamy parami. Należy pamiętać, żeby nie dotykać palcami szklanej bańki żarnika.

Przechodzimy do świateł drogowych (długich). Tutaj w zależności od rocznika były montowane dwa typy żarówek – H1 i H7. Wymiana jest bardzo łatwa. Chwytamy za złącze i dociskamy żarówkę do dołu. Wyjmujemy ją z obudowy. Wymieniamy na nową i instalujemy ją w odwrotnej kolejności. Na końcu zakładamy osłonę i montujemy akumulator jeśli był wcześniej wymontowany.

Na końcu pozostają nam światła postojowe. Tutaj również może być wymagany demontaż akumulatora. Wszystko zależy od tego czy zmieścimy rękę w przestrzeń, która jest dostępna. Na początku wyjmujemy gumową osłonę żarówki światła drogowego. Następnie wyciągamy oprawkę razem z żarówką światła postojowego. Teraz wyjmujemy żarówkę z oprawki i wkładamy nową. Instalujemy oprawkę z żarówką do reflektora i montujemy akumulator na swoje miejsce jeśli był wcześniej wymontowany.

Zobacz też: Uciekający prąd w samochodzie: gdzie szukać?

Kierunkowskazy przednie

W przypadku kierunkowskazów przednich również może wystąpić konieczność wymontowania akumulatora. Podobnie jak w poprzednich żarówkach liczą się zwinne ręce. Teraz dociskamy i obracamy oprawkę żarówki przeciwnie do ruchów wskazówek zegara. Wyjmujemy oprawkę i wciskamy delikatnie żarówkę i również obracamy w lewo. Wkładamy nową żarówkę i obracamy ją w oprawce zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Instalujemy ją w reflektorze. Montujemy akumulator jeśli był wcześniej wymontowany i zakładamy gumową osłonę.

Światła przeciwmgielne przednie

Na początku przedstawimy zasadę postępowania dla aut wyprodukowanych do września 1999 roku. Pierwszy krok to odkręcenie kratki znajdującej się bezpośrednio przy halogenie. Następnie odkręcamy śrubkę mocującą lampę przeciwmgielną. Teraz obracamy osłonę z tyłu lampy i odpinamy złącze elektryczne. Żarówka zamocowana jest za pomocą sprężystej klamry. Odczepiamy ją z zaczepu i odchylamy. W tym momencie możemy wyjąć żarówkę.

Zobacz też: Prosty komputer diagnostyczny – czy to zadziała? Czy mogę sobie takiego kupić?

Instalujemy nową żarówkę w taki sposób, żeby weszła idealnie w wycięcia reflektora. Zapinamy drucianą sprężynę i podpinamy złącze elektryczne. Zakładamy pokrywę ochronną i montujemy całą lampę na swoje miejsce. Na końcu przykręcamy plastikową kratkę, która umiejscowiona jest obok halogenu.

Tylna lampa - sedan

W lewej lampie należy wcisnąć 2 przyciski a następnie odchylić do dołu osłonę koła zapasowego, które wyjmujemy z bagażnika samochodu. W przypadku prawej lampy wystarczy otworzyć osłonę od apteczki. Teraz musimy wyjąć cały panel razem z żarówkami. W tym celu ściskamy dwa zatrzaski mocujące i wyjmujemy go z oprawki. Na samej górze znajduje się kierunkowskaz, na dole po zewnętrznej stronie – światło stopu i pozycji, na dole pośrodku – światło pozycyjne.

Jeżeli potrzebujemy wymienić żarówki, które są zamontowane w klapie bagażnika to należy ścisnąć dwa zatrzaski mocujące osłonę. Na samej górze znajduje się światło cofania a na dole, światło przeciwmgielne.

Zobacz też: Dlaczego reflektory słabiej świecą?

Przechodzimy do wymiany żarówki. Wciskamy ją lekko w oprawkę i obracamy w lewo. W jej miejsce montujemy nową, dociskamy i przekręcamy zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Montujemy panel do oprawki i zatrzaskujemy go. Na samym końcu montujemy osłonę lampy i wkładamy koło zapasowe jeśli było wyjęte.

Tylna lampa – kombi

Wymiana żarówek w kombi jest równie łatwa jak w przypadku sedana. Najpierw obracamy zacisk tylnej osłony po czym otwieramy ją. Następnie wciskamy do dołu zatrzask na oprawce i wyjmujemy panel z żarówkami z oprawki. Patrząc od góry rozkład żarówek jest następujący: światło stopu, kierunkowskaz, światło cofania, światło postojowe, światło przeciwmgielne. Lokalizujemy spaloną żarówkę i wymieniamy ją.

Wciskamy żarówkę w oprawkę i obracamy ją w lewo. W jej miejsce montujemy nową, dociskamy i przekręcamy zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Montujemy panel do oprawki i zatrzaskujemy go. Na samym końcu montujemy osłonę lampy i wkładamy koło zapasowe jeśli było wyjęte.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu

Oświetlenie tablicy rejestracyjnej

Tutaj również jest podział na nadwozia. W sedanie wyjmujemy lampkę ze zderzaka za pomocą małego śrubokręta.  Następnie ściskamy boczne zatrzaski i wyjmujemy klosz lampy z obudowy. Wciskamy żarówkę w oprawkę i obracamy ją w lewo. Montujemy nową w odwrotnej kolejności. Lampkę wciskamy w zderzak, nie będzie nam do tego potrzebny śrubokręt.

W kombi wymiana przebiega trochę inaczej. Najpierw otwieramy klapę bagażnika. Teraz odkręcamy lampkę oświetlenia tablicy rejestracyjnej od uchwytu tylnej klapy bagażnika. Przepaloną żarówkę wciskamy w kierunku sprężystego styku i wyjmujemy ją. Nową żarówkę instalujemy w odwrotnej kolejności.

Zestawienie żarówek

  • Światła mijania: H1 lub ksenon D2s
  • Światła drogowe: H1 lub H7
  • Świtała pozycyjne: W5W
  • Kierunkowskazy przednie: PY21W
  • Światła przeciwmgielne: HB4 lub H1
  • Kierunkowskazy boczne: W5W
  • Światła stopu/pozycyjne: P21/5W
  • Światła przeciwmgielne tylne, cofania: P21W
  • Kierunkowskazy tylne: P21W
  • Oświetlenie tablicy rejestracyjnej: R10W
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    16 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.

    Audi Q5 Sportback. Sportowa sylwetka i sprawdzony SUV.

    Audi Q5 Sportback trafił do naszej redakcji. Tak, SUV coupe ma dach przypominający... Garbusa. We wnętrzu to jednak cały czas sprawdzona Q-piątka.

    Pieszy sprawca wypadku, odszkodowanie - co warto wiedzieć?

    Pieszy sprawca wypadku, odszkodowanie, czyli dziś opowiemy o tym, co się dzieje w sytuacji, w której to pieszy ponosi winę za zdarzenie.

    Elektryfikacja aut: Hyundai kończy ze spalinowcami

    Elektryfikacja aut postępuje. Pojawiła się kolejna marka, która już dziś zapowiedziała skupienie się wyłącznie na silnikach elektrycznych. To Hyundai.

    System autonomicznego parkowania. Ford ma pomysł!

    System autonomicznego parkowania to przyszłość? Ford jest zdania, że nawet jeżeli tak, to niedaleka. Marka już dziś szerzej mówi o swoim pomyśle.

    Jazda w słuchawkach na rowerze. Czy to wykroczenie?

    Jazda w słuchawkach na rowerze: czy jest zgodna z prawem, czy grozi za nią mandat i czy jest tak właściwie bezpieczna? Sprawdzimy to.