Kategorie

Top 10: Objawy usterek. Co oznaczają dźwięki występujące podczas jazdy?

Kuba Brzeziński
mechanik naprawa auta awaria Fot. Fotolia
mechanik naprawa auta awaria Fot. Fotolia
Dbanie o auto to nie tylko mycie nadwozia i tankowanie. To też wsłuchiwanie się w dźwięki jego pracy. Objawy usterek często są bowiem… akustyczne! Jak rozpoznać najpopularniejsze awarie?

Pisk dochodzący spod maski

Jeżeli zaraz po rozruchu silnika, ewentualnie w czasie jazdy spod maski dochodzi głośne piszczenie, może to oznaczać zużycie paska wielorowkowego. Pasek piszczy, bo ślizga się na elementach prowadzących. Usterka nie jest poważna. Paski zużywają się bowiem okresowo, kosztują nawet kilkanaście złotych i powinny być wymieniane np. razem z olejem. Czemu awaria paska klinowego może być brzemienna w skutkach? Jego zadaniem jest napędzanie osprzętu. Po zerwaniu lub ześlizgnięciu paska jednostka straci ładowania, a auto wspomaganie układu kierowniczego czy klimatyzację.

Metaliczny stukot

Metaliczny stukot dochodzący spod maski jest jednym z najgorszych objawów, jakie kierowca może usłyszeć podczas jazdy. Najczęściej wiąże się bowiem z tym, że wewnątrz jednostki napędowej ustało właśnie smarowanie. Powód? Jest zbyt mało oleju, uszkodził się napęd pompy olejowej lub po prostu zużyły się ruchome elementy silnika. Taka usterka jest o tyle tragiczna, że oznacza naprawdę duże koszty. Czasami bowiem zniszczenia są na tyle duże, że silnika nie opłaca się naprawiać. Dużo tańsza okazuje się wymiana np. na używany motor przełożony z innego auta.

Pisk na zewnątrz

Hamulce piszczą w czasie jazdy? To wiąże się na ogół z dwoma powodami. Po pierwsze może być tak, że kierowca zamontował w aucie słabej klasy klocki. Te często mają wysoką zawartość opiłków. Po drugie piszczenie pojawia się też wtedy, gdy granicznie zużyte są tarcze hamulcowe. Wyeksploatowanie można poznać m.in. po głębokich rowkach występujących na powierzchni tarczy i oznacza konieczność wymiany elementów na nowe. Piszemy elementów, bo w zestawie z tarczami wymienia się klocki hamulcowe.

Zobacz również: Awaria silnika wycieraczek. I co wtedy?

Wyraźnie słyszalne tarcie podczas hamowania

Hamulce w samochodzie powinny pracować bezdźwięcznie. Jeżeli w trakcie zwalniania do uszu kierowcy dobiega wyraźnie słyszalne tarcie, to może oznaczać graniczne zużycie klocków hamulcowych, ewentualnie korozję tarcz. Obydwa problemy wymagają ingerencji mechanika. Na zużytych klockach nie można kontynuować jazdy, bo osłabia się siła hamowania. Korozja z kolei powoduje, że hamulce mogą „stanąć” - np. po zaciągnięciu ręcznego na postoju.

Głośne uderzenia występujące w czasie pracy zawieszenia

Jeżeli podczas pokonywania nierówności z okolicy przedniego lub tylnego zawieszenia dochodzą hałasy, w ten sposób zwiastowane jest zużycie jednego z elementów resorowania. W tej chwili ciężko wskazać konkretną część - może to być bowiem łącznik stabilizatora, tuleja wahacza lub np. tuleja belki. Rozstrzygnięcie w kwestii elementów wymagających wymiany, może przynieść opinia mechanika lub diagnosty. Jeżeli chodzi o koszty, cena ewentualnej naprawy może sięgnąć od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy złotych. Wszystko zależy od klasy pojazdu i stopnia zaawansowania konstrukcji resorowania.

Bezwładne uderzenia w czasie pokonywania nierówności

W sytuacji, w której po pokonaniu nierówności któreś z kół zaczyna bezwładnie podskakiwać, spokojnie można mówić o granicznym zużyciu amortyzatorów. Konieczna jest ich wymiana, bowiem auto w takim stanie nie gwarantuje właściwej trakcji ani w czasie pokonywania zakrętu, ani w czasie hamowania. Nowe amortyzatory maja zróżnicowane ceny. Element dedykowany Fiatowi Seicento kosztuje już 50 złotych. W przypadku kompaktów segmentu C standardem jest raczej kwota na poziomie 100 - 150 złotych za sztukę.

Zobacz również: Top 10: Usterki samochodów z LPG. Jakie awarie mogą się zdarzyć?

Hałas pochodzący z okolicy opon

Może zdarzyć się tak, że podczas jazdy w aucie zaczynają buczeć opony. Hałas generowany przez ogumienie staje się głośniejszy wraz ze wzrostem prędkości. Co to może oznaczać? Zazwyczaj jest to objawem usterki nazywanej ząbkowaniem opon. Polega to na tym, że kolejne klocki na kole są ścierane w nierównomierny sposób. W ten sposób na bieżniku tworzą się zęby, które są wyraźnie wyczuwalne np. po przejechaniu dłonią po bieżniku. Wyząbkowanych opon nie da się naprawić. Można w zamian usunąć usterkę powodującą ząbkowanie przed wymianą ogumienia na nowe. Co to może oznaczać? Chociażby naprawdę niesprawnych elementów zawieszenia czy prawidłowe ustawienie geometrii kół.

Mocne buczenie dochodzące z okolicy kół

Objawy usterki łożyska koła są podobne do tych, które występują przy wyząbkowanych oponach. Pojawia się wyraźne buczenie, które intensywność rośnie wraz ze wzrostem prędkości. Jak zatem rozpoznać zużycie łożyska? Wystarczy skręcić kierownicą na boki. Wtedy hałas powinien na chwilę ustać. Łożyska zużywają się w sposób naturalny. Ich uszkodzenie zazwyczaj nie jest wynikiem działania kierowcy. Ceny nowych części są zróżnicowane - wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Najdroższe są te łożyska, które zostały zintegrowane np. z tarczą hamulcową.

Głośna praca silnika

Zauważyliście może, że od kilku dni samochód bardzo głośno pracuje zaraz po rozruchu? To może być usterka układu wydechowego. W takim przypadku dźwięki generowane wewnątrz silnika nie są właściwie wyciszane w tłumiku. Podwyższona głośność to jednak dopiero pierwszy z problemów. Układ wydechowy w wyniku korozji nie gwarantuje też właściwego odprowadzania spalin. A to oznacza, że może powodować np. podwyższone zużycie paliwa, osłabione osiągi czy przedostawanie się gazów wydechowych do kabiny pasażerskiej. Poza tym pojazd nie spełnia warunków technicznych i staje się bardziej toksyczny dla środowiska.

Zobacz również: Top 10: Dlaczego diesel kopci? Powodów może być kilka!

"Dieslowski" rozruch w benzyniaku

"Dieslowski" rozruch polega na tym, że na kilka sekund po odpaleniu silnika, motor zaczyna terkotać. Z jaką usterką może to być związane? W przypadku jednostek wyposażonych w układ zmiennych faz rozrządu może to oznaczać uszkodzenie wariatora przełączającego fazy. Problem jest o tyle duży, że nowa część może kosztować nawet 1000 złotych. Skąd biorą się tego typu uszkodzenia? Jednym z powodów może być długotrwała jazda ze zbyt niskim poziomem oleju w silniku.

Jak uniknąć poważnych usterek?

Kierowca powinien przede wszystkim cały czas dbać o stan techniczny pojazdu. Co to oznacza? Nie tylko konieczność wykonywania corocznego badania technicznego, ale też regularnie wymieniać olej i filtry oraz na bieżąco usuwać występujące usterki. Czemu to takie kluczowe? W samochodzie niestety jest tak, że prowodyrem do powstania dużego uszkodzenia często jest mała i ignorowana przez prowadzącego usterka. Dobrym przykładem są chociażby nieszczelności w układzie chłodzenia. Te oznaczają wymianę wartego często kilka złotych wężyka i płynu. Gdy jednak właściciel auta zignoruje problem, może dojść do przegrzania sinika. W takim przypadku remont kosztuje około 3 tysięcy złotych.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    18 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.