Kategorie

Ekspert radzi: Części oryginalne czy zamienniki?

Ekspert radzi: Części oryginalne czy zamienniki? Fot. Fotolia
Oferta samochodowych części zamiennych na rynku jest bardzo duża i poza elementami oryginalnymi przeznaczonymi na tzw. pierwszy montaż fabryczny dostępnych jest szereg zamienników. Przed podjęciem decyzji, które z nich wybrać, powinniśmy się dowiedzieć jakie są faktyczne pomiędzy nimi różnice i jak wpływają na eksploatację pojazdu.

Części oryginalne czy zamienniki?

Reklama

Oryginalne części przeznaczone na pierwszy montaż fabryczny dostępne są w autoryzowanych stacjach obsługi i zarówno opakowania tych produktów jak i one same sygnowane są konkretną marką samochodu. Takie elementy wyróżnia niestety wysoka cena, co w obecnych czasach dla wielu kierowców jest nie lada problemem. Rozwiązaniem tej sytuacji jest szeroki wybór zamienników. Dość powszechne jest jednak przekonanie, że są to elementy gorszej jakości o skróconym czasie eksploatacji, co nie koniecznie jednak musi być prawdą. Zamienniki sklasyfikowane są wedle kategorii i pierwszą z nich jest grupa części Premium. Są to te same części co tzw. oryginały, produkowane są najczęściej na tych samych liniach montażowych a zasadniczą różnicą pomiędzy nimi jest to, że nie są „obrandowane” konkretną marką samochodową. Kolejną, bodaj najważniejszą z punktu widzenia kierowcy jest cena, niejednokrotnie niższa nawet o 60%. Następną grupą części są zamienniki określano jako te „tańszej jakości”. Produkowane są one przez wyspecjalizowane firmy mające swą mocną pozycję na rynku wtórnym od wielu lat, jednak nieaspirujących do grona dostawców na fabryczne wyposażenie. Oferowane przez nich elementy wykonywane są z dobrych materiałów i najczęściej posiadają odpowiednie certyfikaty w pełni dopuszczające je do eksploatacji. Oferta tych części jest szeroka i w efekcie klient może wybrać produkt o relatywnie dobrej jakości i niskiej cenie.

„Sprzedawanie części tanich, niskiej jakości z naszego punktu widzenia zupełnie się nie opłaca. Przede wszystkim tracimy zaufanie klientów a koszta reklamacji czy też odszkodowań za awarie spowodowane stosowaniem złych jakościowo podzespołów, najczęściej przewyższają zyski. Dlatego dystrybutorzy powinni wiedzieć o swojej ofercie wszystko i mieć przez to pewność, że oferują produkty gwarantujące poprawną i bezpieczną eksploatację” – mówi Artur Szydłowski, ekspert Motointegrator.pl

Zobacz też: Znaki drogowe o zmiennej treści

Tanie podróbki

Reklama

Niewiele jest rzeczy, których obecnie nie dałoby się podrobić. Podróbki często do złudzenia przypominają oryginały, jednak ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Dotyczy to także części samochodowych. Na rynku oferta kuszących niską ceną podróbek jest ogromna,
a niektórzy kierowcy ciągle, zupełnie niesłusznie mylą je z pełnowartościowymi, legalnymi zamiennikami. Podróbki nie posiadają żadnych certyfikatów jakości a używanie ich często doprowadza do poważnych awarii silnika których usunięcie bywa bardzo kosztowne. Tak może dziać się w przypadku na przykład pasków rozrządu, których wytrzymałość jest kilkakrotnie niższa niż produktów oryginalnych i przedwczesne, nieoczekiwane zerwanie najczęściej kończy się zniszczeniem wielu podzespołów silnika. Bardzo niska jakość części podrabianych przekłada się także na radykalne obniżenie bezpieczeństwa jazdy szczególnie, gdy chodzi o elementy układu hamulcowego czy też jezdnego.

Aby uniknąć kupna podrabianych części pierwszym sygnałem ostrzegawczym powinna być nienaturalnie niska cena. Najpewniejszym jednak źródłem informacji są certyfikaty jakości udostępniane przez dystrybutorów. Jednymi z nich są te wydawane przez PIMOT (Przemysłowy Instytut Motoryzacyjny); certyfikaty „B” na bezpieczeństwo i dopuszczenie do ruchu drogowego. Najwięksi dystrybutorzy części zamiennych sami dodatkowo weryfikują ich jakość. Często dysponują własnym laboratorium, w którym testowany jest każdy nowy asortyment podzespołów. W połączeniu
z odpowiednimi certyfikatami daje to gwarancję oferowania towaru wyłącznie wysokiej jakości.

Zobacz też: Czy autobusy komunikacji miejskiej zawsze mają pierwszeństwo?

Części regenerowane

Wiele elementów i podzespołów samochodowych poddawanych jest regeneracji pozwalającej na ponowne ich używanie. Jednak nie zawsze jest to opłacalne czy wręcz możliwe. Są zakłady specjalizujące się w regeneracji części choć ich usługi nie zawsze idą
w parze z odpowiednią jakością. Części regenerowane, choć tańsze niż nowe, niejednokrotnie mają o wiele mniejszą trwałość, przez co ich stosowanie w ostatecznym rachunku ekonomicznym jest bardziej kosztowne niż tych nowych.

Jest także grupa części fabrycznych poddawanych regeneracji np. osprzęt elektryczny, alternatory, rozruszniki czy sprzęgła. Zabieg ten dokonywany jest jednak przy zastosowaniu zaawansowanych technologii i w efekcie stają się one pełnowartościowymi podzespołami.

„W Grupie Inter Cars posiadamy markę LAUBER, która oprócz produkcji nowych elementów specjalizuje się także w regeneracji tych zużytych. Aby spełniały one normy produktu nowego poddawane są wieloetapowemu procesowi kontroli jakości po przejściu którego udzielamy na nie dwuletniej gwarancji” – mówi Artur Szydłowski.

Części regenerowane to także znaczne oszczędności dla portfela. Zwracając przy zakupie wymontowany element z auta tzw. rdzeń, można zaoszczędzić nawet do 80% ceny. Należy również wiedzieć, że części fabrycznie regenerowane muszą być specjalnie oznakowane, aby klient miał pełną świadomość tego, co kupuje. Regeneracja części, to ponadto ukłon producentów w kierunku ekologii. Nie ma sensu bowiem wyrzucać tych elementów, które w procesie eksploatacji nie ulegają zużyciu lub podlegają jemu w bardzo niewielkim stopniu.  

Zobacz też: Czy dodanie współwłaściciela pojazdu należy zgłosić w urzędzie skarbowym?

Jak poprawnie wybrać część zamienną?

Dokonanie wyboru tej najodpowiedniejszej części zamiennej do naszego samochodu nie zawsze jest proste i oczywiste. Zdarza się, że nawet w obrębie jednego modelu samochodu stosowane są różne elementy i wówczas nie wystarczy wiedza o roczniku, pojemności czy też rodzaju nadwozia. Z pomocą przyjść może numer identyfikacyjny pojazdu VIN. To siedemnastoznakowy system znakowania zawierający wszelkie niezbędne informacje o producencie, cechach i roku produkcji pojazdu. Podczas zakupu części podanie tego kodu powinno skutkować dokładnym określeniem oryginalnego, fabrycznego numeru konkretnego elementu. Proces ten trwać może jednak nawet do jednego dnia.

„Jeśli klient posiada już symbol oryginalnej części zdecydowanie łatwiej może odnaleźć odpowiedni zamiennik, na przykład wpisując go w wyszukiwarce na naszej platformie Motointegrator.pl. Otrzyma wówczas ofertę wszystkich, zróżnicowanych cenowo podzespołów” – mówi Artur Szydłowski.

Zobacz też: Ile kosztuje zarejestrowanie auta sprowadzonego z USA?

Zamienniki a gwarancja pojazdu

W ramach przepisów wychodzących naprzeciw oczekiwaniom konsumentów w Polsce od
1 listopada 2004 roku na mocy rozporządzenia Unii Europejskiej obowiązują przepisy GVO. Pozwalają one na to, aby kierowcy sami mogli decydować o tym, jakie części mają być wymienione w ich pojeździe będącym na gwarancji bez jej utraty czy ograniczenia. Mogą być to elementy oryginalne dostarczone przez klienta lub części o tzw. standardzie „porównywalnej jakości”. Nie mogą być to jednak elementy wadliwe i nieznanego pochodzenia.

Źródło: Motointegrator

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    16 cze 2021
    Zakres dat:

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...