Kategorie

Czy biopaliwa są bezpieczne dla silników? Czy tankowanie biopaliw pozwala oszczędzić pieniądze?

Max Trela
Czy biopaliwa są bezpieczne dla silników? Czy tankowanie biopaliw pozwala oszczędzić? Fot. Fotolia
Coraz więcej mówi się nie tylko w Polsce o biopaliwach. Benzyna E10 i biodiesel pojawiają się na coraz większej ilości stacji i kuszą niższa ceną. Tylko czy biopaliwa są bezpieczne, czy nie zniszczą silnika naszego auta i czy tankowanie biopaliw pozwala odciążyć nasz portfel?

Biopaliwo E10 czy co to właściwie jest?

Biopaliwo E10 to benzyna bezołowiowa z 10-procentową domieszką bioetanolu, czyli spirytusu wyprodukowanego z surowców roślinnych. To paliwo już od blisko 20 lat jest dostępne na stacjach we Włoszech i Skandynawii, a teraz powoli trafia tez do pozostałych krajów europejskich w tym do Polski.

Jakie ma zalety biopaliwo E10?

Pierwsza sprawa: Takie biopaliwo jest rzeczywiście tańsze o mniej więcej o 3 do 5 procent od zwykłego PB95. Do tego trzeba też dodać możliwą poprawę osiągów, ale tylko w silnikach przystosowanych do alkoholu jako paliwa. Jeśli biopaliwo czyste i nie zawodnione ma ono większą liczbę oktanową ze względu na zawartość czystego spirytusu. W dodatku wspieramy ekologie i... to tyle – tylko i aż tyle.

Wady benzyny E10

Podstawowa wada biopaliwa E10 to fakt, że nie nadaje się ono do każdego silnika. Niestety alkohol jest bardziej "suchy" niż ekstrakty ropy naftowej i spala się w dużo wyższej temperaturze. Do tego spirytus jest higroskopijny, czyli pochłania wodę i może wprowadzać ją do układu paliwowego.

Zobacz też: Jak LPG wpływa na zużycie silnika, jak powinna być wyregulowana instalacja gazowa?

O tankowaniu biopaliw E10 zapomnieć powinni na pewno WSZYSCY właściciele pojazdów z zasilaniem gaźnikowym oraz z układami mechanicznego wtrysku (Bosch K-Jetronic). Na uszkodzenia narażone są również silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa pierwszej generacji. Mowa tu o jednostkach GDI Mitsubishi, pierwszych konstrukcjach FSI, montowanych w Audi i silnikach 200 CGI Mercedesa.

W silnikach niedostosowanych do mieszanki alkoholowej uszkodzeniu może ulec aparatura wtryskowa, ale także szybciej wypalają się gniazda i uszczelki zaworowe.

Biodiesel, czyli jazda na rzepaku

Co to jest biobiesel? To biopaliwo o właściwościach zbliżonych do oleju napędowego, ale wytwarzane z przetworzonych chemicznie olei roślinnych. W przypadku Polski biodiesel jest mieszanką roślinno - naftową, a źródłem estrów roślinnych jest rzepak (polski biodiesej oznaczany jest jako RME, od niemieckiej nazwy Rapsölmethylester)

Jakie zalety ma biodiesel?

Różnica w cenie biodiesla i „normalnego” oleju napędowego sięga nawet kilkanaście groszy na litrze i to jest bardzo nocny argument za stosowaniem biopaliw. Niestety też jeden z ostatnich, jeśli wyłączyć z dyskusji argumenty ekologów. Trzeba bowiem od razu powiedzieć, że biodiesel niestety nie jest dokładną „kopią” oleju napędowego...

Wady biodiesla

Paliwo z oleju roślinnego różni się od tego z ropy naftowej w co najmniej dwóch zasadniczych punktach. Po pierwsze biodiesel - nawet w mieszance - jest mniej wydajny niż zwykły. Po drugie estry roślinne mają słabsze właściwości smarne i wyższe penetrujące, co znacząco wpływa na żywotność i parametry pracy układu paliwowego diesla, a także na zużycie i zabrudzenie głowicy.

Zobacz też: Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?

Reklama

O biodieslu zapomnieć powinni wszyscy posiadacze aut z wtryskiem bezpośrednim, układami wysokiego ciśnienia wtrysku i pompo-wtryskiwaczami piezoelektrycznymi. Chodzi o silniki TDI, HDI, a także DCI, TDCI, czy CDI, a także wszystkie współczesne konstrukcje japońskie.

To niestety bardzo zawęża użyteczność biodiesla, który bez obaw o znaczne skrócenie żywotności można stosować tylko w autach z silnikami starego typu (z szeregowa pompą wtryskową i wtryskiem do komory przedwstępnej).

Suma zalet i wad, a prawda... jak zwykle pośrodku

Dyskusja na temat biopaliw toczy się pomiędzy ekologami i koncernami paliwowymi, a zatem nie ma w niej zupełnie środka. Paliwa E10 i biodiesel (bioester) są tylko „białe albo czarne”. Tymczasem prawda jak zwykle leży dokładnie pośrodku. Co to oznacza?

Reklama

Mniej więcej tyle, że w silnikach od razu zaprojektowanych i dostosowanych do zasilania biopaliwami obydwu typów są one użyteczne i opłaca się je tankować (ze względu na niższą cenę). W jednostkach starego typu – niedostosowanych do biododatków – sprawa jest o tyle dyskusyjna, że podwyższone zużycie i konieczność przeprowadzania drogich napraw mogą zniwelować zyski przy tankowaniu.

Problem rodzi się jednak głównie w miejscu w którym ktoś próbuje przymusić kierowców do tankowania ekopaliw nie dając wyboru – a tak postępują politycy, którzy lobbują za biopaliwami. Tymczasem kierowcy mają swój rozum. Dajmy im informacje o wadach zaletach, zagrożeniach i zyskach i pozwólmy liczyć... To da na pewno lepsze efekty niż perswazja w którąkolwiek stronę.

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    23 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Peugeot 2008 [TEST]: mały, miejski lew dorósł!

    Peugeot 2008 jest miejskim crossoverem. Niech jednak ten tytuł Was nie zmyli. Bo auto jest bardziej dojrzałe, niż mogłoby się wydawać!

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie. No i jest problem...

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie? Kierowcę czeka wizyta w wydziale komunikacji, stacji kontroli pojazdów i znowu wydziale komunikacji.

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić auto?

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić czy używane auto nie jest obciążone prawami osób trzecich? Są na to tak naprawdę trzy sposoby.

    Zgubiłem numer PKK. Co zrobić w takiej sytuacji?

    Zgubiłem numer PKK. Jak go odzyskać? No i tu pojawia się spory problem, bo kandydata na kierowcę czeka... No właśnie co?

    Sprzedaż części używanych na oku fiskusa. Ruszają kontrole.

    Sprzedaż części używanych na celowniku skarbówki. Powód? Wielu sprzedawców albo nie zarejestrowało nawet firmy, albo zaniża dochody ze sprzedaży.

    Ile elektryk przejedzie na rezerwie?

    Firma Edmunds sprawdziła, jaki dystans może pokonać samochód elektryczny, gdy komputer pokładowy pokazuje, że mają 0 km zasięgu.

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.