REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opony asymetryczne czy kierunkowe?

Robert Kuśpiel
Szukając opon mamy często ten sam problem, jaki rodzaj bieżnika wybrać - asymetryczny, czy kierunkowy? Fot. Fotolia
Szukając opon mamy często ten sam problem, jaki rodzaj bieżnika wybrać - asymetryczny, czy kierunkowy? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Szukając opon mamy zawsze ten sam problem, jaki rodzaj bieżnika wybrać? Czy wybrać opony asymetryczne, czy może kierunkowe? Pamiętajmy, że poza ładnym i efektownym wyglądem opona musi dobrze jeździć. Postaramy się przybliżyć poszczególne wzory bieżnika.

Poza bieżnikiem asymetrycznym i kierunkowym jest jeszcze bieżnik symetryczny. Jednak, kierowcy coraz częściej rezygnują z niego na rzecz ogumienia z bieżnikiem asymetrycznym lub kierunkowym. Opona z bieżnikiem symetrycznym ma stosunkowo prostą budowę, którą możemy montować dowolnie. Niezależnie od montażu, opony te zachowują te same parametry. Pod względem ceny są najbardziej przystępne. Montowane są zazwyczaj w małych autach osobowych, dostawczych oraz ciężarowych.

REKLAMA

Bieżnik kierunkowy charakteryzuje się zwiększoną efektywnością odprowadzania wody spod kół. Dużą zaletą jest również wysoki współczynnik ochrony przed aquaplaningiem.
Ze względu na dobre właściwości trakcyjne i hamowanie, opony z bieżnikiem kierunkowym są montowane do aut sportowych.

Zobacz również: Kiedy opona jest stara?

Opony kierunkowe montujemy zgodnie ze strzałką, oznaczającą kierunek toczenia.

Bieżnik asymetryczny jest najbardziej zaawansowany technologicznie. Rzeźba bieżnika różni się po obu stronach. Opony charakteryzują się dobrą przyczepnością przy pokonywaniu zakrętów z wysokimi prędkościami. Co więcej nie ustępują oponom kierunkowym przy efektywności w odprowadzaniu wody. Opony najczęściej montowane są do aut klasy wyższej, również coraz częściej w autach sportowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opony asymetryczne montujemy tak, aby na zewnątrz widniał jeden z napisów: SIDE FACING OUTWARDS, MOUNT THIS OUTSIDE lub OUTSIDE.

Zobacz również: Jak rozpoznać przyczyny nadmiernego zużycia opon?

To, które opony wybierzemy zależy od nas, od tego, jaki styl jazdy preferujemy. W każdym razie, nie powinniśmy się kierować tylko i wyłącznie wyglądem opony. Dla nas najważniejsze są właściwości jezdne.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Nowe stawki opłat za badanie kontrolne pojazdów są już przesądzone. Ministerstwo Infrastruktury kończy prace nad nowym aktem prawnym. Nieoficjalnie wiadomo, że kierowcy zamiast 98 zł - opłaty nie zmienianej od 2004 roku, za badania kontrolne pojazdu będą uiszczać kwotę rzędu 26-280 złotych. Ponadto teraz nie będzie ona stała, ale zmieniać się będzie wraz z inflacją.

Polskie drogi toną w znakach drogowych! Chaos zamiast bezpieczeństwa

Każde skrzyżowanie, każdy przejazd dla pieszych i każda strefa ograniczenia prędkości oznaczone są tablicami informacyjnymi, które mają ułatwiać kierowcom poruszanie się po drogach. Czy nadmiar znaków rzeczywiście zwiększa bezpieczeństwo, czy raczej prowadzi do informacyjnego chaosu i dekoncentracji kierujących? Jakie są koszty takiej polityki drogowej i czy inne kraje radzą sobie lepiej?

KRD: Łączne zadłużenie osób, które nie uiściły kar za jazdę bez biletu wynosi prawie 370 mln zł

Wysokość kary za jazdę bez biletu wielokrotnie przewyższa cenę samego biletu, a mimo to pasażerowie ryzykują przejazd bez opłaty. Z danych opublikowanych przez Krajowy Rejestr Długów wynika, że łączne zadłużenie osób, które nie uiściły kar za jazdę bez biletu wynosi prawie 370 mln zł.

KGP: 100 923 interwencji, 268 wypadków drogowych, 19 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 923 interwencji. Byli wzywani do 268 wypadków drogowych.

REKLAMA

Dopłata do elektryka 2025 dla osób fizycznych i JDG [WARUNKI]

Dopłata do elektryka w 2025 roku odbywa się w ramach programu NaszEauto. Zastąpił on program "Mój elektryk". W tym roku o dopłaty do elektryka mogą starać się osoby fizyczne i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Jakie warunki trzeba spełnić? Ile dofinansowania można otrzymać?

Gdzie najtaniej zatankujesz auto na gaz, a gdzie diesla. Jadąc w Polskę, w których regionach tankowania unikać, by za paliwo nie przepłacić [RAPORT]

Gdzie paliwo kosztuje najwięcej i co najczęściej kupujemy na stacjach paliw? Eksperci Yanosik i PanParagon ujawniają raport! Jak wiedzę o najtańszych i najdroższych paliwach oraz o ich jakości aktualizować na bieżąco?

Utrzymanie samochodu coraz droższe. Dwucyfrowy wzrost kosztów w rok. Potaniały tylko wymiana oleju

Naprawy usterek, wymiana opon, wymiana oleju, serwis klimatyzacji i ubezpieczenie OC – to elementy, które składają się na roczne utrzymanie samochodu. Z wyliczeń Rankomat.pl wynika, że w 2024 r. te koszty wyniosły przeciętnie 2811 zł. To o niemal 200 zł więcej niż rok wcześniej i o niemal 300 zł więcej niż w 2022 r.

Teraz Polacy będą jeździć głównie chińskimi samochodami, bo mają one wiele atutów, którymi biją wszelką konkurencję

Chińskich samochodów na polskich drogach przybywa w szybkim tempie. Przekonują one nabywców przede wszystkim atrakcyjną ceną. Sytuacja ta doprowadziła do prawdziwej walki cenowej także wśród europejskich, koreańskich oraz japońskich producentów samochodów.

REKLAMA

Elektryki jeździły po Warszawie już pół wieku temu

Samochody elektryczne to wcale nie nowość. Już w latach 70. można było zwiedzać Warszawę takim autem. Do celów obsługi ruchu turystycznego wykorzystywano krajowe melexy. Takie zwiedzanie cieszyło się dużym zainteresowaniem.

Polacy kupują coraz częściej używane auta z silnikiem elektrycznym, jakich marek najczęściej

Używane auta z takim napędem nie są zbyt chętnie kupowane, a z pewnością duży wpływ na to ma fakt, iż dopłaty do elektryków dotyczą wyłącznie nowych pojazdów. Używane samochody chętnie kupują mieszkańcy bloków, a tam nie ma warunków do ładowania. I to jest zapewne druga przyczyna.

REKLAMA