REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana płynów eksploatacyjnych przed zimą

 Castrol
Castrol jest jednym z największych na świecie producentów olejów silnikowych i środków smarnych. Produkty Castrol powstają w oparciu o analizy, zaawansowane technologie i innowacje. Castrol od zawsze kładzie nacisk na opracowywanie środków smarnych najwyższej jakości. W tym celu stworzył zaawansowane centra technologiczne, działające w Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Castrol posiada dostęp do wszystkich typów baz oraz dodatków olejowych, dzięki czemu do każdego z produkowanych przez siebie środków smarnych może dobierać najlepsze bazy i dodatki z całego świata.
Wymiana płynów eksploatacyjnych przed zimą. Fot. Fotolia
Wymiana płynów eksploatacyjnych przed zimą. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zima to najbardziej niesprzyjająca pora roku dla kierowcy i samochodu. Dobre przygotowanie samochodu do warunków zimowych jest kluczem do bezpiecznej i spokojnej jazdy. Kierowcy najczęściej pamiętają o wymianie opon na zimowe, tymczasem właściwe przygotowanie auta do zimy wymaga więcej czynności. Tym razem bierzemy pod lupę płyny eksploatacyjne.

Przede wszystkim przed nadchodzącą porą zimową powinno się skontrolować jakość i stan wszystkich płynów eksploatacyjnych. Niskie temperatury oddziałują bardzo negatywnie na płyny chłodnicze, płyny hamulcowe, oleje silnikowe, paliwa i płyny do spryskiwaczy szyb i reflektorów. Dlatego warto sprawdzić stan płynów w tych układach i w porę uzupełnić wszelkiego rodzaju niedobory. Gdy przyjdą mrozy na reakcję może być już za późno.

REKLAMA

Zobacz też: Pora roku a dobór oleju silnikowego. Czy zimą należy stosować inny olej niż latem?

Kontrola układu chłodzenia silnika

REKLAMA

Pierwszym układem, od którego należy zacząć wszystkie czynności, jest układ chłodzenia silnika. Płyn chłodniczy ulega starzeniu i podlega okresowej wymianie, średnio, co 2 - 3 lata, a maksymalnie co 5 lat. Natomiast, co 3 miesiące płyn podlega kontroli temperatury zamarzania. Płyn o zbyt wysokiej temperaturze zamarzania – wynikającej z częstych dolewek wody, zamarznie już pierwszej, mroźnej nocy.

A ponieważ zamarznięta woda zwiększa swoją objętość ryzyko awarii jest dużo większe. Jeżeli nie będziemy mieli szczęścia, i oprócz rozsadzenia broku – korka bezpieczeństwa, dojdzie także do zamarznięcia płynu w bloku silnika, wtedy wydatki na naprawę mogą znacznie wzrosnąć.

Zobacz też: Wskaźnik temperatury oleju pomoże wydłużyć żywotność Twojego silnika!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firma Castrol posiada dwa rodzaje koncentratów płynów chłodniczych – Radicool NF (płyn wykonany w technologii krzemianowej HOAT na bazie glikolu etylenowego, podlegający wymianie co 3 lata) i Radicool SF (płyn wykonany w technologii bezkrzemianowej OAT na bazie glikolu monoetylenowego, wymagający wymiany co 5 lat). Koncentraty te, przy rozcieńczeniu 50:50 posiadają temperaturę krystalizacji na poziomie -37°C. Należy mieć na uwadze, że rodzaj płynu chłodniczego należy dobierać opierając się na wytycznych producenta samochodu, ponieważ źle dobrany płyn chłodniczy może być przyczyną awarii układu chłodzenia.

Kontrola układu hamulcowego

REKLAMA

Układ hamulcowy nie jest aż tak wymagający, pod warunkiem, że pojazd nie jest wyposażony w układ ESP. Płyn w tym układzie musi być płynem o niskiej lepkości, aby układ mógł pracować bez zakłóceń w niskich temperaturach otoczenia. W ofercie Castrol płyn taki nosi nazwę React DOT 4 Low Temp. Należy pamiętać, że każdy płyn hamulcowy jest płynem higroskopijnym – pochłania wilgoć, poprzez co, jego jakość i odporność na wysoką temperaturę w układzie hamulcowym spada, a to wpływa na obniżenie skuteczności hamowania.

Już 1% zawartości wody, potrafi obniżyć temperaturę wrzenia o ok.40°C. Pamiętajmy o tym, że płyn wymienia się co 2 lata, a zawartość wody w płynie kontroluje się podczas każdego przeglądu. Kontrolę warto przeprowadzać w okolicy zacisków hamulcowych (np. luzując odpowietrznik zacisku), ponieważ wilgoć do płynu przedostaje się, najczęściej, przez gumowe przewody hamulcowe.

Kontrola układu smarowania

Kolejnym układem,  na jaki powinniśmy zwrócić uwagę, jest układ smarowania. Olej silnikowy jest podatny na zmiany temperatur. O ile wysoka temperatura nie jest zbyt dużym zagrożeniem               (100 °C), o tyle niskie temperatury zimowe mogą być niebezpieczne, szczególnie dla formulacji mineralnych. Oleje te, tracą płynność już w -25°C, dlatego lepiej korzystać  z olejów syntetycznych, które zagwarantują łatwy start silnika w warunkach bardzo niskich temperatur, a także możliwie krótkie czasy dotarcia oleju do najdalszych węzłów tarcia. Firma Castrol przygotowała ofertę olej silnikowych Castrol EDGE FST. Specjalne, nowoczesne, w pełni syntetyczne formulacje cechują się bardzo dobrą odpornością na ciężkie, zimowe warunki pracy, w przypadku Castrol EDGE 0W-40, temperatura płynięcia wynosi aż - 60°C.

Zobacz też: Castrol Magnatec -olej dla krótkodystansowców

Układ spryskiwaczy szyb i reflektorów

Bardzo często pomijanym układem, jeżeli chodzi o warunki zimowe, jest układ spryskiwacza szyb. Aby być pewnym skuteczności działania płynu w niskich temperaturach stosujmy tylko wysokiej jakości płyny zimowe -  najlepiej użyjmy do tego zimowego płynu Castrol Biofix, który występuje w dwóch wersjach: temperatura krzepnięcia -22°C i -25°C.

Układ paliwowy

Jeżeli w zbiorniku paliwa naszego samochodu znajduje się tzw. paliwo letnie, nie ma konieczności wraz z nastaniem mrozów spuszczać go z układu. Wystarczy, że zaopatrzymy się w specjalne dodatki do paliwa – np. Castrol TDA, które dzięki unikalnej formulacji obniża temperaturę blokowania zimnego filtra o ok.10°C, dzięki czemu zmniejszymy ryzyko wytrącenia się parafiny z oleju napędowego, a przez to unieruchomienia pojazdu.

Autor: Michał Izdebski (Dział Techniczny Castrol)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

REKLAMA

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

REKLAMA

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

REKLAMA