Kategorie

Wskaźnik temperatury oleju pomoże wydłużyć żywotność Twojego silnika!

Kamil Fraszkiewicz
Temperatura cieczy chodzącej silnika jest inna niż oleju silnikowego. Sugerowanie się tylko tym pierwszym może przełożyć się na szybsze zużycie silnika.  Fot. Fotolia
Temperatura cieczy chodzącej silnika jest inna niż oleju silnikowego. Sugerowanie się tylko tym pierwszym może przełożyć się na szybsze zużycie silnika. Fot. Fotolia
Osoby użytkujące sportowe samochody bardzo często zwracają uwagę na prawidłową temperaturę oleju. Większość aut nie posiada jednak tego wskaźnika. Czemu jest on potrzebny?

Wskaźnik temperatury oleju a wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej

Samochody, których silniki pracują przy dużym obciążeniu i są intensywnie eksploatowane bardzo często wyposażane są w dodatkowy wskaźnik temperatury oleju. Nie należy go mylić ze wskaźnikiem temperatury cieczy chłodzącej (płynu chłodniczego), który jest dostępny obecnie w prawie każdym aucie. Po co kolejny wskaźnik w takim razie?

Jak długo rozgrzewa się olej silnikowy?

Reklama

Musimy zdać sobie sprawę, że olej silnikowy osiąga temperaturę roboczą około dwa razy dłużej niż ciecz chłodząca. W rezultacie większość kierowców pozwala sobie mocniej wcisnąć gaz, gdy tylko silnik uzyska standardową temperaturę pracy (ok. 90 stopni Celsjusza). Sugerując się tylko wskaźnikiem temperatury cieczy chłodzącej przyspieszamy zużycie poszczególnych elementów silnika, w tym tych najkosztowniejszych – turbosprężarki, panewek, łożysk wałka rozrządu czy pierścieni. Dlaczego?

Po prostu olej silnikowy, który nie uzyskał odpowiedniej temperatury jest gęstszy przez co słabiej smaruje, penetruje oraz chłodzi poszczególne elementy jednostki napędowej. W normalnych warunkach, gdy olej jest już rozgrzany, tworzy on bardzo cienką warstwę tzw. film olejowy, który oddziela w sposób całkowity dwie poruszające się obok siebie powierzchnie podzespołów.

Zobacz też: Układ olejenia w silniku – jak to działa?

O tym jak wielką rolę odgrywa olej w silniku i z jakimi przeciążenia musi sobie radzić przekonują także liczne filmy, prezentujące nagrania z mikroskopijnych kamer umieszczonych we wnętrzu silnika. W ekstremalnych sytuacjach każdy tłok silnika pracującego z prędkością ok. 8000 obr./min. pokonuje dystans ok. 20 metrów na sekundę. Zawory silnikowe i ich popychacze pracują z jeszcze większą prędkością. Jeśli smarowanie okaże się niewystarczające podzespoły zostaną uszkodzone. W najgorszym przypadku jednostka napędowa może ulec zatarciu.

Temperatura oleju jest znacznie większa niż temperatura płynu chłodniczego!

Optymalna temperatura oleju silnikowego kształtuje się na poziomie 90-130° C. Przy dynamicznej jeździe jego temperatura może jednak dojść nawet do 150° C. I mówimy tu o temperaturze mierzonej w misce olejowej. W samym silniku, zwłaszcza w górnej części tłoka (przy wkładce kompensacyjnej tłoka) jego temperatura potrafi dojść nawet do 260° C.

Montaż wskaźnika temperatury oleju

W związku z tym, że wskaźnik temperatury oleju spotykany jest tylko w nielicznych samochodach (głównie sportowych jak np., Focus ST II czy Fabia II RS), warto rozważyć montaż takiego urządzenia wraz z czujnikiem we własnym zakresie. Koszt całej operacji nie powinien przekroczyć 300 zł(wskaźnik ok. 90zł, czujnik 40 zł, robocizna 100 zł).

Zobacz też: Jaki olej silnikowy wybrać zimą?

Dłuższa eksploatacja silnika

Auto wyposażone w czujnik temperatury oleju przy umiejętnym korzystaniu z tego udogodnienia powinno odwdzięczyć się wyższą trwałością i niezawodnością. Tego typu zabieg powinien zainteresować zwłaszcza osoby, które na co dzień poruszają się samochodami z silnikami wysokoprężnymi. Prawidłowa eksploatacja tych pojazdów w okresie zimowym jest trudna, bowiem jednostki diesla mają problem z osiągnięciem temperatury roboczej przy ujemnej temperaturze powietrza. W rezultacie szybszemu zużyciu ulegają m.in. ich turbosprężarki. Montaż wskaźnika temperatury oleju zalecany jest także w przypadku samochodów sportowych, zwłaszcza tych z wysokoobrotowymi silnikami. Zapewni to dłuższą eksploatację ich najbardziej obciążonych elementów – pierścieni, wałków rozrządu czy wału korbowego.

Potrzebujesz wiarygodnych treści i chcesz być na bieżąco - skorzystaj z naszych narzędzi >>
Kompleksowe narzędzia 4.0 dla jednostek budżetowych: INFORLEX Klasyfikacja Budżetowa, Plan Kont, Sprawozdawczość Budżetowa
Kompleksowe narzędzia 4.0 dla jednostek budżetowych: INFORLEX Klasyfikacja Budżetowa, Plan Kont, Sprawozdawczość Budżetowa
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    5 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?