REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?
Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? Najpierw hamuj!

Sprzęgło jest jednym z koszmarów – i to zarówno dla osób, które dopiero zdobywają umiejętność prowadzenia auta, jak i tych, którzy prawo jazdy już posiadają. Błędy popełnione podczas używania sprzęgła oznaczają nie tylko szarpanie i brak komfortu jazdy, ale też potencjalne usterki. O jakich konkretnie mowa? O spalonym sprzęgle, przeciążonym kole dwumasowym czy nawet uszkodzonej skrzyni biegów. I tak naprawdę każdy z tych scenariuszy wiąże się z kosztem naprawy liczonym raczej w tysiącach niż setkach złotych.

REKLAMA

Bo wciśnięcie sprzęgła wydłuża drogę hamowania

No dobrze, zatem jak używać sprzęgła przy hamowaniu? Zasada jest jedna: najpierw należy pojazd dohamować i dopiero wcisnąć sprzęgło – odcinając układ napędowy. Powodów przemawiających za takim scenariuszem jest co najmniej kilka. A pierwszy dotyczy drogi hamowania. Gdy kierowca najpierw wciska sprzęgło, a dopiero hamulec, ewentualnie obydwa pedały jednocześnie, zwiększa dystans potrzebny do wyhamowania pojazdu. Po odcięciu napędu dochodzi bowiem bezwładność, która chwilowo zwiększa prędkość pojazdu.

Najpierw hamulec, potem sprzęgło. Tak mówi ecodriving

Po drugie za tym, aby najpierw hamować i dopiero potem wcisnąć sprzęgło przemawia też... ekologia! Bo metoda ta świetnie wpisuje się w zasady ecodrivingu – mowa o hamowaniu silnikiem. To o tyle ważne, że gdy kierowca hamuje silnikiem, ten silnik nie spala wcale paliwa. Po odcięciu silnika po wciśnięciu sprzęgła paliwo zaczyna już spalać. Po trzecie wciśnięcie sprzęgła maksymalnie późno w czasie hamowania sprawia, że kierowca cały czas ma pole do reakcji. Gdyby na drodze wydarzyło się coś nagłego, układ napędowy jest cały czas podpięty do kół. W efekcie kierowca może np. awaryjnie zwiększyć prędkość w celu ominięcia przeszkody.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA