reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Dołączany napęd 4x4 i sprzęgło wielopłytkowe. Awarie są częste czy rzadkie?

Dołączany napęd 4x4 i sprzęgło wielopłytkowe. Awarie są częste czy rzadkie?

Napęd 4x4 poprawia trakcję, wpływa na bezpieczeństwo i pozwala na… przekazanie większej mocy na koła. Czy jednak proste układy ze sprzęgłem wielopłytkowym są awaryjne? To właśnie sprawdzimy dziś.

Dołączany napęd 4x4 to jedno ze współczesnych dobrodziejstw technologicznych. Układ w trudnych warunkach drogowych jest w stanie przekazać moment obrotowy na dodatkową oś napędową dla poprawy poziomu trakcji. Z drugiej strony rozwiązanie jest zdecydowanie prostsze od stałego napędu, a także w mniejszym stopniu wpływa na spalanie silnika oraz wagę pojazdu. I choć układy wyposażone w sprzęgło wielopłytkowe mimo wszystko cieszą się dobrą trwałością, z czasem w układzie mogą pojawić się pewne problemy. Jakich usterek spodziewać się w dołączanym napędzie 4x4?

Sprzęgło wielopłytkowe - co w razie przegrzania?

Głównym problemem układów wyposażonych w sprzęgło wielopłytkowe jest przegrzanie mechanizmu. Dzieje się tak chociażby wtedy, gdy kierowca wykonuje autem trudniejsze zadania terenowe. Dołączany napęd 4x4 nie jest do nich dostosowany! W efekcie temperatura w sprzęgle wielopłytkowym rośnie w sposób zdecydowany, przez co przegrzewa się nie tylko olej, ale i uszczelniacze. Uszczelki pod wpływem ciepła twardnieją, a układ rozszczelnia się - przez to sprzęgło zaczyna się uślizgiwać w czasie jazdy i potęgowany jest wzrost temperatury w jego wnętrzu.

Poważne przegrzanie sprzęgła wielopłytkowego jest awarią dość poważną. Wymaga w pierwszej kolejności rozebrania mechanizmu. Konieczne jest czyszczenie jego elementów, wymiana uszczelnień oraz zalanie układu świeżym olejem. Dołączane układy 4x4 w postaci np. Haldexa są wrażliwe jednak nie tylko na temperaturę, ale i sposób obsługi. Bardzo podobne skutki jak w przypadku przegrzania - tj. szarpanie i zrywanie napędu - można uzyskać w sytuacji, w której kierowca zbagatelizuje konieczność wymiany oleju w układzie.

Zobacz również: Sprzęgło wielopłytkowe, czyli serce dołączanego napędu 4x4

Dołączany napęd 4x4 - co ile wymieniać olej?

Co ile serwisować napęd 4x4? Zalecenia producentów samochodów są bardzo różne. Część nakazuje przeprowadzenie przeglądu olejowego co 30, a część co 150 tysięcy kilometrów. Co więcej, koszty procedury wcale nie muszą być wysokie. Tak znane są układy, w którym wymiana smarowidła potrafi kosztować nawet 900 złotych, ale znane są też takie, w których wizyta w warsztacie nie powinna być droższa niż 150 - 200 złotych. Serwis dołączanego napędu 4x4 jest ważny z jeszcze jednego powodu. To tak naprawdę jedna z podstawowych procedur diagnostycznych.

Podczas wymiany oleju w sprzęgle wielopłytkowym i napędzie 4x4 kierowca może zobaczyć barwę starego smarowidła. Jeżeli to będzie w miarę klarowne, układ przeniesienia napędu z całą pewnością jest w stu procentach sprawny. W sytuacji, w której olej z wymiany na wymianę staje się ciemniejszy, ewentualnie ma barwę całkowicie czarną, właściciel samochodu nie powinien dłużej czekać. Konieczna jest wizyta w warsztacie i przeprowadzenie dokładnego czyszczenia wnętrza sprzęgła wielopłytkowego wraz z wymianą uszczelnień.

A co gdy w sprzęgle wielopłytkowym padnie pompa?

O ile rozebranie sprzęgła i jego czyszczenie nie powinno być droższe niż kilkaset złotych, o tyle zdecydowanie drożej zakończą się awarie sterowania w dołączanym napędzie 4x4. Szczególnie mowa o sprzęgłach elektrohydraulicznych, w których do przekazywania mocy na cztery koła konieczna jest pompa. Nowy mechanizm tłoczący zazwyczaj kosztuje od 800 do 1300 złotych - to cena obowiązująca poza ASO. W przypadku autoryzowanych stacji obsługi kompletna naprawa - opierająca się często na wymianie kompletnego zestawu elementów - potrafi kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych.

reklama

Czytaj także

Data publikacji:

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Dołączany napęd 4x4 i sprzęgło wielopłytkowe. Awarie są częste czy rzadkie?
Dołączany napęd 4x4 i sprzęgło wielopłytkowe. Awarie są częste czy rzadkie?

Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców51.75 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Jerzy Piskorski

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama