Teoretycznietak. W obecnym stanie ustawa z dnia 20 czerwca 1997 Prawo o ruchudrogowym (Dz. U z roku 2005 nr 108 poz. 908 tekst uj. z późn. zm.) nie przewiduje zakazu rejestrowania pojazdów przystosowanych do ruchu lewostronnego.Takwięc– teoretycznie rejestracja „anglika” zgodnie z polskim prawem jestdopuszczalna. Pojawia się jednak problem niezwiązany ze starostwem.Otóż w celu zarejestrowania pojazdu potrzebne są pozytywne badaniatechniczne pojazdu. I tu pojawia się problem.
Samochódz kierownicą z prawej strony, który skierujemy na obowiązkowe badaniatechniczne… otrzyma opinię negatywną. Diagnostycy opierają się w tymmiejscu na rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznychpojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U.z 2003 r. nr 227 poz. 2250 z późn. zm.).
reklama
reklama
Zobacz również: Zakup samochodu na aukcji komorniczej
Załącznikdo tego rozporządzenia, w części poświęconej przesłankom do wydanianegatywnej opinii, co do stanu technicznego pojazdu, wskazuje, iż jedną zprzesłanek jest: „Kierownica umieszczona z prawej strony w pojazdach o liczbie kół większej niż trzy, których prędkość jest większa niż 40 km/h. ”Stądw praktyce, każdy pojazd („anglik”) skierowany do stacji kontrolipojazdów - dostanie opinię negatywną. Ta z kolei uniemożliwiazarejestrowanie pojazdu w Polsce.
Niedo końca – Wspólnota w szeregu dyrektyw wskazała warunki techniczne,które muszą spełniać samochody, aby mogły być dopuszczone do ruchu.Dyrektywy powinny znajdować odzwierciedlenie w ustawodawstwie państwczłonkowskich. Dyrektywy wskazują, iż po spełnieniu wskazanych w nichwarunków Państwo Członkowskie nie może odmówić rejestracji takiegopojazdu, ani nie dopuścić go do ruchu. Dyrektywy w zakresie samochodów to m.in. : DR 77/649/EWG ; DR 70/311/EWG
Wskazanewcześniej rozporządzenie stoi z nimi w sprzeczności – nie pozwala onebowiem na wydanie pozytywnej opinii diagnostycznej dla samochodu zkolumną kierownicy z prawej strony – co nie jest warunkiem dopuszczeniasamochodu do ruchu zgodnie z powyższymi dyrektywami. Powyższedyrektywy mogą być (na co zdaje się wskazywać praktyka – co jestrównież istotne) – wykorzystane w ewentualnym w sprawie opiniidiagnostycznej przed samorządowym kolegium odwoławczym. Tu jednak istnieje spore ryzyko niepowodzenia.
Zobacz również: Jak sprowadzić samochód z UE?