Kategorie

Pozew dotyczący ubezpieczenia sprzedawanego przez oddział firmy z UE

Pozew dotyczący ubezpieczenia sprzedawanego przez oddział firmy z UE
Pozew dotyczący ubezpieczenia sprzedawanego przez oddział firmy z UE
Działalność ubezpieczycieli z terenu UE, niewątpliwie wzbogaca rynek i zwiększa konkurencję. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że pozew dotyczący ubezpieczenia sprzedawanego przez oddział firmy z UE, nie może zostać skierowany do przedstawicielstwa działającego w Polsce. Taka sytuacja nieco komplikuje dochodzenie roszczeń. Na szczęście, pozew przeciwko zagranicznemu zakładowi ubezpieczeń, można złożyć w polskim sądzie.

Krajowy rynek ubezpieczeń jest dość zróżnicowany. Oprócz polskich spółek akcyjnych i towarzystw ubezpieczeń wzajemnych (również zarejestrowanych w Polsce), polisy sprzedają też oddziały zagranicznych ubezpieczycieli. Liczba takich podmiotów wyraźnie wzrosła po akcesji Polski do Unii Europejskiej. Działalność ubezpieczycieli z terenu UE, niewątpliwie wzbogaca rynek i zwiększa konkurencję. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że pozew dotyczący ubezpieczenia sprzedawanego przez oddział firmy z UE, nie może zostać skierowany do przedstawicielstwa działającego w Polsce. Taka sytuacja nieco komplikuje dochodzenie roszczeń. Na szczęście, pozew przeciwko zagranicznemu zakładowi ubezpieczeń, można złożyć w polskim sądzie.

Zobacz też: Zmiany dotyczące OC w 2017 r.

Tylko ubezpieczyciele spoza Wspólnoty tworzą główne oddziały

Pewne komplikacje dotyczące pozywania ubezpieczycieli zza granicy, są następstwem specyficznej konstrukcji krajowych przepisów. Ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej z 2015 r. (podobnie jak wcześniejsza ustawa o działalności ubezpieczeniowej) wskazuje, że tylko ubezpieczyciele spoza Unii Europejskiej, mogą w naszym kraju utworzyć tzw. oddział główny. Zgodnie z przepisami, taki oddział posiada zdolność sądową (tzn. może występować przed polskim sądem jako strona). W związku z powyższym, oddział główny reprezentuje macierzystą firmę spoza UE podczas sporów dotyczących polskich klientów. „Utworzenie oddziału głównego, wymaga jednak wcześniejszej zgody Komisji Nadzoru Finansowego” – informuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl

Firmy ubezpieczeniowe spoza UE, mogą utworzyć w Polsce oddział główny. Taki oddział reprezentuje zagranicznego ubezpieczyciela w sporach sądowych z Polakami.

Krajowe przepisy w zupełnie inny sposób traktują ubezpieczycieli zarejestrowanych na terenie Unii Europejskiej. Te unijne firmy po złożeniu zawiadomienia do KNF-u (tzw. notyfikacji), mogą sprzedawać polisy w Polsce. Podstawą działalności wspomnianych ubezpieczycieli, jest zezwolenie wydane przez odpowiedni organ nadzoru z innego kraju UE. Co ważne, oddziały tworzone przez unijnych ubezpieczycieli w Polsce, nie mają zdolności sądowej. To oznacza, że pozew dotyczący roszczeń z ubezpieczenia, trzeba kierować do zagranicznej centrali ubezpieczyciela. Krajowe sądy do niedawna akceptowały również pozwy skierowane do polskich oddziałów unijnych ubezpieczycieli. Ta prokonsumencka praktyka była jednak niezgodna z przepisami, a jej stosowanie zakończyło się po kilku jednoznacznych wyrokach sądów (zobacz na przykład wyrok Sądu Okręgowego w Łodzi z 15 kwietnia 2014 roku - sygn. akt XIII Ga 594/13). 

Zobacz też: Koszt ubezpieczenia OC dla singli jest wyższy

Polskie oddziały ubezpieczycieli z UE, nie mają zdolności sądowej. To oznacza, że w razie roszczeń pozew musi być skierowany do zagranicznej centrali ubezpieczyciela, a nie jego krajowego oddziału.

Nowe przepisy ułatwiają pozywanie firm ubezpieczeniowych z UE

Trudno ukryć, że przepisy dotyczące pozywania unijnych ubezpieczycieli nie są szczególnie korzystne dla polskich konsumentów. Na szczęście takie osoby mogą złożyć „zagraniczny” pozew przed sądem odpowiednim dla swojego miejsca zamieszkania. Takie prawo gwarantuje ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej oraz Rozporządzenie Rady WE nr 44/2001 z dnia 22 grudnia 2000 r. w sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń sądowych oraz ich wykonywania w sprawach cywilnych i handlowych.

Warto wspomnieć, że ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej wprowadziła pewną zmianę, która jest korzystna dla strony pozywającej zagranicznego ubezpieczyciela. Taki powód nie musi już poprawiać albo ponownie wnosić pozwu wcześniej skierowanego do krajowego oddziału ubezpieczyciela z UE. Wspomniany pozew zostanie automatycznie potraktowany tak, jak gdyby właściwie wskazywał centralę zagranicznego ubezpieczyciela. „Ta zmiana obowiązująca od 2015 roku jest ważna, gdyż wcześniej pomyłki w adresowaniu pozwów zdarzały się nawet kancelariom reprezentującym poszkodowanych” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Zobacz też: Czy podwyżki OC to wynik zmowy cenowej?

Powództwo dotyczące zagranicznego ubezpieczyciela, można wytoczyć przed lokalnym sądem w Polsce. Dodatkowo od 2015 r. wadliwe wskazanie pozwanego, nie powoduje już negatywnych konsekwencji dla pozywającego.

Rzecznik Finansowy może zdyscyplinować zagraniczną firmę …

W nawiązaniu do kwestii pozwów, warto wspomnieć o działalności Rzecznika Finansowego (poprzednio Rzecznika Ubezpieczonych). Przed sądowym sporem z zagranicznym zakładem ubezpieczeń, warto skierować prośbę o interwencję właśnie do Rzecznika Finansowego. Ta instytucja realizuje swoje uprawnienia również stosunku do oddziałów zagranicznych ubezpieczycieli (tzn. oddziałów głównych i oddziałów ubezpieczycieli z UE).

Przed wysłaniem prośby o pomoc do Rzecznika Finansowego, trzeba jednak wykorzystać przysługujące możliwości reklamacyjne w oddziale zagranicznego ubezpieczyciela. Warto wiedzieć, że wszystkie podmioty reprezentujące zagranicznych ubezpieczycieli w Polsce, muszą uwzględniać nowe zasady reklamowania produktów i usług finansowych. Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 2015 roku, reklamacja dotycząca ubezpieczenia, musi zostać rozpatrzona przed upływem 30 dni lub 60 dni (dłuższy termin obowiązuje w przypadku skomplikowanych spraw). „Jeżeli ubezpieczyciel lub jego oddział przekroczy ustawowy termin reklamacji, to sprawa zostaje automatycznie załatwiona na korzyść poszkodowanego” – wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.   

Zobacz też: Z jakim wyprzedzeniem można kupić ubezpieczenie OC?

Rzecznik Finansowy zajmuje się również sprawami dotyczącymi oddziałów zagranicznych ubezpieczycieli. Takie podmioty sprzedające polisy, muszą przestrzegać ustawowych terminów odpowiedzi na reklamację (30 dni/60 dni).

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    22 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.