Kategorie

Zmiany dotyczące OC w 2017 r.

Zmiany dotyczące OC w 2017 r.
Zmiany dotyczące OC w 2017 r.
W 2017 r. właściciele pojazdów mogą się spodziewać dalszych wzrost cen obowiązkowego ubezpieczenia OC. Ale to nie koniec zmian. Co jeszcze czeka właścicieli aut w 2017 r.?

Polscy kierowcy raczej nie będą miło wspominać kończącego się roku. Trudno się temu dziwić, gdyż obowiązkowe ubezpieczenie OC samochodu osobowego drożało w zastraszającym tempie. Zmotoryzowani po wyliczeniu kosztu nowej polisy OC, nierzadko dowiadywali się, że to ubezpieczenie będzie droższe o 40% - 60%. Wzrost składek odczuli również posiadacze Autocasco. Wszystko wskazuje na to, że przyszły rok też przebiegnie pod znakiem ubezpieczeniowych podwyżek. Kierowcy mogą się również spodziewać zmian prawnych (związanych np. ze wzrostem sum gwarancyjnych w OC). Jeżeli chodzi o kwestie bezpośrednio niezwiązane z rynkiem ubezpieczeniowym, to przyczyną narzekań z pewnością będzie drożejące paliwo i akcyza na samochody obliczana według nowych zasad.

Już niebawem zwiększy się graniczny zakres ochrony z OC …

Przegląd  zmian szykowanych w 2017 r. warto rozpocząć od podwyższenia maksymalnej sumy gwarancyjnej w polisach OC. O takiej zmianie zadecydowała niedawno Komisja Europejska (KE). Wspomniana instytucja raz na pięć lat sprawdza, czy aktualny poziom ochrony w ramach OC jest adekwatny do potrzeb kierowców. Niedawno KE zadecydowała, że nowe limity ochrony w ramach obowiązkowego OC będą następujące:

  • dla szkód osobowych – 1,22 mln euro na jednego poszkodowanego i 6,07 mln euro na jedno zdarzenie drogowe (obecnie 5,00 mln euro na jedno zdarzenie drogowe bez względu na liczbę poszkodowanych)
  • w przypadku szkód majątkowych – 1,22 mln euro niezależnie od liczby poszkodowanych (obecnie 1,00 mln euro na jedno zdarzenie drogowe bez względu na liczbę poszkodowanych)

Zobacz też: Z jakim wyprzedzeniem można kupić ubezpieczenie OC?

Rząd jeszcze nie rozpoczął prac nad wprowadzeniem odpowiednich zmian do ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Taka inicjatywa ustawodawcza będzie jednak wymagana przez Unię Europejską. Można spodziewać się, że odpowiednie zmiany krajowych przepisów zostaną wprowadzone jeszcze w 2017 r. „Ta modyfikacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, nie powinna znacząco wpłynąć na składki OC, bo dla ubezpieczycieli decydująca jest średnia wartość szkód, a nie ich maksymalny poziom. Poza tym szkody o wartości zbliżonej do limitów (nawet osobowe) nadal są stosunkowo rzadkim zjawiskiem” - zauważa Paweł Kuczyński, prezes porównywarki OC Ubea.pl .  

Podwyższone limity odpowiedzialności ubezpieczycieli w ramach OC, będą obowiązywały na terenie całej Unii Europejskiej.

Straty z OC zwiastują dalszy wzrost składek w 2017 r.

Wyniki finansowe ubezpieczycieli z pewnością będą miały większy wpływ na wysokość składek w OC, niż podwyżki sumy gwarancyjnej. W 2017 roku możemy oczekiwać dalszych podwyżek, bo po trzech kwartałach 2016 roku, sprzedaż obowiązkowych polis OC zakończyła się kolejną stratą. Wzrost składek za obowiązkowe ubezpieczenia, będzie taki sam albo jeszcze większy niż zmiana z ostatnich 12 miesięcy.

Zobacz też: Nowe pozycje w taryfikatorze punktów karnych od 2017 r.

Pozytywnym sygnałem dla kierowców jest fakt, że wypłacone odszkodowania wzrosły o 14,8% (w relacji do pierwszych trzech kwartałów 2015 r.), a porównywalny wzrost składki wyniósł 32,4%. Te dane Polskiej Izby Ubezpieczeń wskazują, że rynek powoli zaczyna się równoważyć. Przywrócenie równowagi pomiędzy wartością składek i odszkodowań oraz zakończenie podwyżek będzie szybsze, jeżeli wejdą w życie regulacje ujednolicające wysokość świadczeń za szkody osobowe. „Takie wytyczne dla ubezpieczycieli oraz sądów są o wiele bardziej potrzebne i racjonalne, niż proponowane przez niektórych polityków limity składek OC. Urzędowa regulacja cen polis prawdopodobnie skutkowałaby jeszcze większym wzrostem kosztów ponoszonych przez bardziej ostrożnych i doświadczonych kierowców” - zwraca uwagę Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Komisja Nadzoru Finansowego zapowiedziała ujednolicenie świadczeń wypłacanych za szkody osobowe. Nie wiadomo jednak, czy taka zmiana zostanie wprowadzona już w 2017 r.

Zobacz też: Bez zimowych opon nie dostaniemy odszkodowania z AC?

Wzrost kosztów nie będzie związany tylko ze składkami na OC

Warto wspomnieć o tym, że wzrost kosztów posiadania samochodu będzie związany nie tylko z rosnącymi składkami ubezpieczeń. Osoby kupujące starsze auta zza granicy, powinny przygotować się na wzrost akcyzy, który będzie dotyczył samochodów niespełniających nowszych norm emisji spalin (Euro 4, Euro 5 lub Euro 6). Akcyza za przykładowe Audi A4 1.6 (1997 rok, wartość: 1000 euro) może wzrosnąć ze 138 zł do 1000 zł. Nowe zasady naliczania akcyzy spowodują spadek podatku naliczanego od sprzedaży nowych samochodów. Te zmiany odczują głównie nabywcy bardzo drogich samochodów. Powody do zadowolenia będą mieli natomiast nabywcy nieco nowszych aut zza granicy. Podatek akcyzowy za przykładowego Volkswagena Passata 2.5 TDI (2004 rok, wartość: 4000 euro) spadnie o 419 zł (do 2898 zł).

Wzrost cen benzyny w 2017 r. będzie dotyczył znacznie większej liczby osób, niż zmiana zasad obliczania akcyzy za sprowadzane i nowe auta. Już w trakcie ostatnich trzech miesięcy, jeden litr benzyny Pb95 podrożał średnio o 20 groszy. Analogiczna zmiana cen oleju napędowego (w sprzedaży detalicznej) wyniosła 30 groszy/litr. Te podwyżki nie kompensują jeszcze zmian związanych z dwukrotnym wzrostem notowań ropy brent w 2016 roku i wyraźnym osłabieniem złotego wobec dolara z listopada br. Konsekwencje deprecjacji krajowej waluty, odczują również posiadacze aut z instalacją gazową. „W przypadku gazu LPG, na wzrost cen dodatkowo wpłyną przepisy znowelizowanej ustawy prawo energetyczne. Wspomniana ustawa zmusza dystrybutorów gazu skroplonego do wpłacenia 10 mln zł od koncesji na poczet potencjalnie niezapłaconych podatków” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.  

Wzrost cen paliw w 2017 r. odczują również właściciele samochodów z instalacją gazową.

Źródło: Ubea.pl

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    4 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?