Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara za brak OC. Przedawnienie jest możliwe?

Kara za brak OC. Przedawnienie jest możliwe?
Kara za brak OC. Przedawnienie jest możliwe?
Kara za brak OC. Przedawnienie jest możliwe?
Shutterstock

Kara za brak OC. Przedawnienie jest terminem, który może pojawić się w kontekście kary wlepionej przez UFG za brak obowiązkowej polisy dla auta?

rozwiń >

Obowiązkowa polisa OC dla auta. Podstawa prawna

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych mówi wyraźnie, każdy samochód eksploatowany na polskich drogach publicznych, musi posiadać obowiązkową polisę OC. Ta chroni właściciela przed ewentualną odpowiedzialności cywilną w razie kolizji i daje poszkodowanym pewność wypłacenia odszkodowania pokrywającego wartość szkody. Polisa jest obowiązkowa. Brak OC musi się zatem wiązać z karą. Termin ten również został zatem usankcjonowany ustawowo.

Ważne

Obowiązek dotyczy nie tylko samochodów zarejestrowanych w Polsce. Również tych na zagranicznych numerach rejestracyjnych czy paradoksalnie nawet tych bez tablic. Obecność na drodze publicznej w przypadku auta zawsze oznacza konieczność wykupienia OC.

Ile wynosi kara za brak OC?

Pełna kara za brak OC w Polsce wynosi dwukrotność najniższego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym roku. Choć nie zawsze kierowca musi wnieść pełną opłatę karną. Czasami może być ona niższa. Wszystko zależy od tego, ile dni wynosiła luka ubezpieczeniowa. I tak właściciel samochodu, który pozostawał bez OC przez okres:

  • do 3 dni zapłaci 20 proc. opłaty karnej,
  • od 4 do 14 dni zapłaci 50 proc. opłaty karnej,
  • powyżej 14 dni zapłaci 100 proc. opłaty karnej.

W okresie do końca czerwca roku 2023 pełna opłata karna za brak OC wynosi 6980 zł. Od 1 lipca wraz z najniższą krajową wzrośnie do 7200 zł. Czas na opłacenie kary za brak OC, to 30 dni od momentu odebrania pisma z informacją od UFG.

 

Kiedy kierowca może dostać karę za brak OC?

Karę za brak OC zapłaci właściciel samochodu, który nie wykupi dla swojego auta obowiązkowej polisy od odpowiedzialności cywilnej. Chociaż słowo nie wykupi jest mało miarodajne. Bo czasami to nie kwestia świadomego zaniedbania. Obecnie posiadana polisa może się również nie przedłużyć automatycznie. Stanie się tak w kilku przypadkach. Chociażby wtedy, gdy poprzednie OC jest miesięczne, tzw. komisowe, kierowca nie opłacił jednej z rat poprzedniego OC lub poprzednie OC było przepisywane z poprzedniego właściciela pojazdu. Takie polisy nie przedłużają się automatycznie.

W jaki sposób zostanie ujawniony brak OC? Dzieje się tak na kilka sposobów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • w wyniku kontroli UFG. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny sprawdza rekordy dotyczące OC w bazie CEPiK. Tam wyłapuje luki i wszczyna postępowania wyjaśniające, wzywając właścicieli aut do wyjaśnień.
  • w wyniku kontroli policyjnej. Gdy funkcjonariusze ujawnią brak OC, mają obowiązek poinformowania o tym fakcie UFG.
  • po kolizji drogowej, gdy właściciele zaczynają wymieniać się danymi koniecznymi do likwidacji szkód.

Kara za brak OC i przedawnienie

Kara za brak OC przedawnia się po okresie 3 lat. Tyle że jest on liczony nie od momentu wlepienia opłaty karnej, a od ostatniego dnia roku kalendarzowego, w którym wykryto brak OC. To raz. Dwa pozostaje też kwestia przerwania biegu przedawnienia. To może się stać w wyniku postępowania właściciela pojazdu (np. nawiązania kontaktu z UFG i uznania długu) lub wszczęcia egzekucji. W przypadku przekazania sprawy komornikowi, ten może dochodzić zaległości do momentu ich spłacenia w całości. Przepisy nie określają ram czasowych, a dług się nie przedawnia w takim przypadku.

Kto płaci karę za brak OC?

Karę za brak OC co do zasady płaci właściciel pojazdu lub właściciele solidarnie (jeżeli jest ich więcej). Jest jednak opcja, że lista odpowiedzialnych zostanie rozszerzona. Stanie się tak w przypadku, w którym brak OC ujawnili policjanci w czasie kontroli drogowej lub po kolizji, a dodatkowo pojazd prowadziła osoba, która nie jest jego właścicielem. Również ona podlega odpowiedzialności z tytułu kary za brak OC.

Co oznacza odpowiedzialność solidarna? Kara za brak OC zawsze jest jedna. UFG nie interesuje czy w pełni zapłaci ją właściciel lub kierujący, czy osoby te podzielą się płatnością. Odpowiedzialność solidarna ma także znaczenie w przypadku postępowania komorniczego. Poborca ściągnie większą kwotę z tej osoby, która będzie dysponowała większym majątkiem.

Kara za brak OC to jedno. Regres drugie

W przypadku spowodowania kolizji kara za brak OC oznacza dopiero początek kosztów. Bo pozostaje jeszcze kwestia odpowiedzialności cywilnej za ewentualne szkody. Roszczenia poszkodowanych pokryje UFG za pośrednictwem jednej z firm ubezpieczeniowych. Kwotę w całości i wraz z odsetkami będzie musiał jednak zwrócić właściciel pojazdu, ewentualnie właściciel i kierujący na spółkę. Tu również obowiązuje zasada odpowiedzialności solidarnej.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przewoźniku - dopilnuj nowego obowiązku, jeśli nie chcesz stracić zezwolenia

    Pakiet mobilności ponownie o sobie przypomina. Zgodnie ze zmianami w ustawie o transporcie drogowym, przewoźnicy są zobowiązani do spełnienia kolejnego obowiązku. Chodzi o przepis, wprowadzający konieczność zgłoszenia ilości zatrudnionych kierowców. W tym roku oświadczenie należy zgłosić już do 31 marca, a brak wypełnienia formalności może wiązać się poważnymi konsekwencjami dla przewoźników.

    SCT Warszawa. Warszawscy rodzice chcą ostrzejszych restrykcji

    SCT w Warszawie powstanie. Siedem postulatów wobec władz Warszawy wystosowała wspólna inicjatywa rodziców i ruchów społecznych. O co wnoszą?

    Mercedes GLB 2023. Lifting mocno delikatny. Zmian zbyt wiele nie ma

    Mercedes GLB 2023, czyli SUV niemieckiej marki przeszedł właśnie lifting. Co zmieniło się w modelu? Zmian prawie nie widać. To dobrze czy źle?

    Samochód do strefy czystego transportu. O czym pamiętać kupując auto używane?

    Samochód do strefy czystego transportu to pojęcie, którym Polacy interesują się coraz mocniej. O czym powinien pamiętać podczas zakupu mieszkaniec SCT?

    Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa...

    Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa? To zdanie idealnie opisuje zeszłoroczną sytuację na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.

    Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart. PHEV z rajdowym sznytem. Tylko sznytem

    Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart to nowa wersja japońskiego coupe SUV-a napędzanego hybrydą plug-in. Zmiany? Te dotyczą tylko stylizacji. Szkoda...

    Mercedes GLA 2023. Mały SUV z Niemiec przeszedł drobny zabieg

    Mercedes GLA 2023, czyli mniejszy z niemieckich SUV-ów przeszedł lifting. W jego ramach nieznacznie zmienił się design, ale i paleta silników.

    Toyota Hilux powstała w 1968 roku. Kończy właśnie 55 lat!

    Toyota Hilux zadebiutowała na rynku w roku 1968. A więc jak nietrudno policzyć, powoli zbliża się do wieku emerytalnego. Tyle że pick-up ani myśli się zatrzymywać!

    Abarth 695 Tributo 131 Rally. Pięćsetka z duszą Ferrari

    Abarth 695 Tributo 131 Rally waży nieco ponad 1,1 tony, a ma 180 koni. Jest sportowy, agresywny i oferuje rasowy dźwięk wydechu. To nie samochód, to spełnienie marzeń kierowcy.

    Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally. Ta miłość jest toksyczna. I dobrze mi z tym!

    Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally jest cudowny, ale nie idealny. Wad mu nie brakuje. Tak samo jak charakteru zresztą. Tym mógłby obdzielić auta w połowie dzielnicy.

    Land Rover Classic Defender 90 z Lego. Tańszy, ale nie tani sposób na marzenia

    Land Rover Classic Defender 90 z Lego trafi do sprzedaży 1 kwietnia 2023 roku. Auto po złożeniu wygląda po prostu cudownie! Niestety model będzie kosztować 1149,99 zł.

    Polskie drogi są dziurawe. Nawet 40 proc. wymaga remontu!

    Polskie drogi są dziurawe. Jak duża jest skala zjawiska? Potężna! Nawet 9000 km jezdni w naszym kraju pilnie wymaga remontu.

    BMW serii 5 G60. Wersja M5 będzie... elektryczna! Piekło zamarzło?

    BMW serii 5 G60 szykuje się do rynkowego debiutu. Marka przekazuje zatem pierwsze informacje o modelu. A te brzmią dość rewolucyjnie.

    Elektryczne ciężarówki w Polsce? DHL kupiło właśnie pięć Volvo FM Electric

    Elektryczne ciężarówki w Polsce? Powoli stają się elementem drogowego krajobrazu. A zakupy DHL nie ograniczają się do pięciu Volvo FM Electric.

    Kręci nas recykling. Oponeo i druga odsłona jego akcji

    Kręci nas recykling? Oponeo ma zamiar dokładnie dziś odpalić drugą edycję swojej akcji. W jej ramach będzie sprzątać odpady i sadzić drzewa.

    Pechowy kolor samochodu, czyli kolory o największej szkodowości

    Pechowy kolor samochodu? Dziś mamy listę kolorów aut z największym ryzykiem szkody. Zestawienie jest naprawdę ciekawe.

    Continental PremiumContact 7. Nowość letnia z Niemiec

    Continental PremiumContact 7 dopracowuje kwestią trakcji na mokrej nawierzchni. Ale nie tylko! Nowy model ogumienia można zamawiać już dziś.

    Goodyear Urbanmax Commuter, czyli opona dla autobusów

    Goodyear Urbanmax Commuter to opona przeznaczona do autobusów z napędem konwencjonalnym, hybrydowym, jak i elektrycznym.

    Zakup samochodu przez internet? Trochę tak. Od sieci zaczynają się poszukiwania

    Zakup samochodu przez internet? 80 proc. nabywców nowych aut i prawie 100 proc nabywców używanych poszukiwania zaczyna w internecie.

    Zdał egzamin na prawo jazdy za brata. Obydwaj mają problem

    Zdał egzamin na prawo jazdy za brata. Teraz konsekwencje poniosą obydwaj. Grozić im może kara nawet do 3 lat pozbawienia wolności.

    Postęp na rynku opon. Przed jakimi wyzwaniami stoją producenci?

    Postęp na rynku opon. Bo na przestrzeni ostatnich dwóch trzech dekad zmieniły się nie tylko oczekiwania kierowców, ale i samochody.

    Polacy znowu kupują nowe auta. Rośnie ruch w salonach

    Polacy znowu kupują nowe auta. W styczniu i lutym br. odnotowano o ponad 3% więcej wizyt w salonach niż w analogicznym okresie ub.r.

    Nissan elektryczny? Japończycy mają nowy pomysł

    Nissan elektryczny? Marka będzie rozwijać e-napędy i ma na to całkowicie nowy pomysł. Chodzi o komponenty modułowe.

    Kradzież na walizkę. Jak się zabezpieczyć auto? Range Rover ma pomysł

    Kradzież na walizkę. Jak się zabezpieczyć auto? Odpowiedź może stanowić nowy Range Rover Velar i zastosowany w tym aucie system multimedialny.

    Wynajem auta w firmie to nowy kierunek rozwojowy

    Wynajem auta w firmie? Aż 42 proc. firm handlowych planuje wynajmować pojazd. A takie dane oznaczają spore przetasowanie na rynku finansowania.