Kategorie

Kurorty narciarskie: Norwegia

Izabela Miernikiewicz
Wyjazd na narty do Norwegii jest nietypową, a zarazem wartą przemyślenia propozycją.
Wyjazd na narty do Norwegii jest nietypową, a zarazem wartą przemyślenia propozycją.
Fotolia
Zimowy, aktywny wypoczynek w Norwegii- czemu nie? Tym bardziej, że na narciarzy czeka ok. 200 ośrodków w całym kraju, więc jest w czym wybierać. Śnieg i warunki narciarskie nawet do czerwca oraz bardzo dobrze przygotowane trasy czekają na spragnionych wrażeń turystów.

Zobacz też: Wyjazd samochodem na narty za granicę

Trysil

Jest największym i najpopularniejszym kurortem oferującym szeroką ofertę aktywności na stoku i poza nim. Sezon narciarski rozpoczyna się tu wraz z końcem października i trwa do początku maja. W tym okresie dostatek białego puchu zapewnia klimat i w razie problemów, sprzęt do sztucznego naśnieżania. Ośrodek gwarantuje śnieg, a jeżeli go nie będzie, zobowiązuje się do zwrotu wszystkich kosztów rezerwacji. Dla turystów przygotowano 65 tras zjazdowych o różnym stopniu trudności, dlatego i laik i profesjonalista znajdzie teren dla siebie. Trzy zbocza góry połączone są w jeden system tras zjazdowych i wyciągów, których ogółem przygotowano 31. Siedem stoków jest oświetlonych. Baza noclegowa obejmuje wiele pozycji: poczynając od schronisk, przez kwatery, kończąc na apartamentach i hotelach. Pomiędzy miejscami zakwaterowania a wyciągami kursuje bezpłatny autobus. Na terenie ośrodka przygotowano trzy specjalnie wydzielone miejsca do jazdy i zabawy dla dzieci, bezpieczne trasy zjazdowe. Nie brakuje szkółek narciarskich oraz usług opieki nad najmłodszymi. W szczycie sezonu mogą oni spotkać na stoku postacie-maskotki, animujące dla nich czas. Na wszystkie trasy i wyciągi można wykupić jeden karnet, w zależności od potrzeb, na 1dzień (cena dla dorosłego w sezonie 2010/11 wynosiła 355 NOK; dzieci 7-15 lat- 290 NOK). Dzieci do lat 6, jeżdżące w kaskach korzystają z usług bezpłatnie. Do dyspozycji narciarzy są instruktorzy ze szkółki narciarskiej i snowboardowej, prowadzący kursy dla dzieci, młodzieży i dorosłych, o różnym doświadczeniu na stoku oraz dwie wypożyczalnie sprzętu narciarskiego i snowboardowego. Z kolei na amatorów narciarstwa biegowego czeka ok. 100 km zadbanych tras. Istnieje tu również możliwość zjazdów poza trasami w białym puchu.

Hemsedal

Kurort położony pomiędzy Oslo i Bergen o stabilnym klimacie i sezonem trwającym od listopada do maja. Początkujący i doświadczeni turyści mogą korzystać z 51 stoków, o różnym stopniu trudności i 24 wyciągów. Na narciarzy i miłośników snowboardu czekają parki z torami do narciarskich akrobacji. Istnieje możliwość korzystania ze stoków wczesnym rankiem, późnym wieczorem i nocą (w zależności od daty i stoku), dzięki oświetleniu tras zjazdowych. Wykupiony karnet jest ważny oprócz Hemsedal w pobliskim ośrodku Solheisen Skicenter (kameralnym miejscu, posiadającym 3 wyciągi i 6 stoków). Cennik obowiązujący w sezonie 2010/11: 1 dzień (16-61 lat-355 NOK; 7-15 lat-295 NOK). Bezpłatne zjazdy dla dzieci do lat 6, które poruszają się w kaskach. Wypożyczalnia w Hemsedal oferuje narciarzom różne rodzaje niezbędnego sprzętu: deski snowboardowe, narty zjazdowe, biegowe i telemarkowe. W ośrodku znajduje się największy, wydzielony teren przeznaczony dla dzieci, rozpoczynających swoją przygodę z nartami oraz park rozrywki. Poza tym można skorzystać z oferty całodziennej opieki nad dziećmi powyżej 6 miesięcy. Dla narciarzy biegowych przygotowano 120 km tras. Poza tym ośrodek jest znany z możliwości uprawiania narciarstwa freeride'owego. Po nartach można skorzystać z charakterystycznych dla tego regionu atrakcji: zimowa wspinaczka tzw. „żelazną” drogą, wyprawa w rakietach śnieżnych, czy wspinaczki po lodowcu oraz jazda psim zaprzęgiem. Zaplecze restauracyjne na terenie kurortu jest dobrze przygotowane.

Zobacz też: Wyjazd samochodem na narty za granicę

Geilo

40 nartostrad dla całej rodziny, 20 wyciągów bez stania w kolejce i 3 parki do narciarskich akrobacji to szybki zarys kurortu. Dzięki różnorodności, narciarze, snowboardziści a także uprawiający kite-skiing i jibbing przybywają do Geilo podczas sezonu od listopada do końca kwietnia. Nie bez znaczenia pozostaje długość tras dla narciarzy biegowych, która wynosi łącznie ok. 220 km. Dzieci są tutaj bardzo mile widziane i oferuje się im poza bezpłatnym ski passem i szkółką narciarską, plac narciarski: stoki, trasy do jazdy na sankach i do jazdy na orientację. Rodzice mogą też zostawić swoje pociechy w przedszkolu przeznaczonym dla dzieci od 1 roku do 6 lat, które prowadzi swoją działalność od grudnia do kwietnia. Szkoły narciarskie pomagają narciarzom, będącym na różnym poziomie zaawansowania, a wypożyczalnie dbają aby nie zabrakło im nowoczesnego, różnorodnego sprzętu. A co poza nartami? Kurort oferuje m.in. przejażdżki saniami po polach i lasach, także psim zaprzęgiem, wycieczki w rakietach śnieżnych, przyrodnicze safari, pozwalające zapoznać się ze specyfiką norweskiej fauny, a także wspinaczki po zamarzniętych lodowcach górskich. Kawiarnie, restauracje i puby tętnią życiem wieczorami.

Oppdal

Ośrodek leżący w Norwegii Środkowej, dysponujący 39 stokami i 18 wyciągami. Leży 400 km od Oslo i 120 km od Trondheim. W jego obrębie znajdują się cztery góry (wszystkie nasłonecznione), a na wszystkie wyciągi obowiązuje jeden karnet. Ośrodek dysponuje specjalnymi terenami dla rozpoczynających swoją narciarską przygodę. Narciarze biegowi odnajdą się na ponad 100 km tras wśród malowniczych krajobrazów, w dolinach, na stokach, blisko i z dala od centrum. Dla dzieci przygotowano dwa obiekty w nasłonecznionych miejscach z terenem do zjeżdżania. W każdy weekend odbywają się tutaj zawody dla najmłodszych. Na terenie kurortu są także dwa parki z torami przeznaczonymi do akrobacji narciarskich. W sezonie 2010/11 cena karnetu jednodniowego dla dzieci w wieku 7-15 lat wynosiła 285 NOK, a dla starszych 355 NOK. Wypożyczalnie dysponują różnego rodzaju sprzętem dla swoich gości. Wypożyczenie kompletu sprzętu karvingowego dla dorosłego, to dzienny koszt około 300 koron. Atrakcje po nartach zapewnia centrum rekreacyjne i przewodnicy oferujący wycieczki po okolicy oraz jazdę poza wyznaczonymi trasami zjazdowymi w dziewiczym puchu. Nocleg zapewniają liczne domki prywatne, apartamenty i hotele, lecz nie wszystkie usytuowane są blisko stoków.

Zobacz też: Samochodem na narty: Niemcy

Beitostølen

Niewielka, górska miejscowość położona na granicy Parku Narodowego Jotunheimen. Ośrodek narciarski leży po południowej stronie wioski i dlatego stoki (których jest tu 12, a 2 dysponują oświetleniem) są silnie nasłonecznione. Sezon narciarski trwa w wiosce od listopada do maja. Przyjazna i spokojna atmosfera panująca w ośrodku jest doceniana przez całe rodziny, jak i indywidualne osoby oraz zadowala początkujących i bardziej zaawansowanych użytkowników stoku. W pobliżu, po drugiej stronie doliny Valdres znajduje się ośrodek narciarstwa alpejskiego w Raudalen z trudniejszymi, bardziej stromymi stokami oraz możliwością uprawiania narciarstwa biegowego i pozatrasowego. Między ośrodkami kursuje specjalny autobus dla narciarzy. Osobny stok narciarski i wyciąg został przygotowany dla najmłodszych, aby zapewnić im maksymalny poziom bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu. Szkółka narciarska oferuje z kolei naukę jazdy na nartach dla dzieci, połączoną z zabawą. Karnet na wyciągi, który można zakupić w wiosce, obowiązuje także w Raudalen, co pozwala na swobodne przemieszczanie się i korzystanie z większej ilości stoków. Ośrodek przygotował szeroką ofertę 320 km tras biegowych, w dużej części na terenie parku narodowego, począwszy od krótkich, prostych odcinków, a na wymagających górskich i leśnych szlakach kończąc. Beitostølen posiada także obiekt biatlonowy z 30 tarczami, do których zawodnicy strzelają z odległości 50 metrów i jest on stale powiększany. Oprócz standardowych zajęć po szaleństwach na stoku, miejscowi proponują łowienie ryb pod lodem lub wieczór w namiocie Samów. Wszyscy, którzy chcą dobrze zjeść, zatańczyć lub posłuchać muzyki, powinni odwiedzić bary na terenie ośrodka, zapewniające dobrą zabawę. Samodzielnie można wybrać pomiędzy wieczorem spędzonym przy kominku z kieliszkiem wina lub przejażdżką kuligiem.

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Austria

Kvitfjell

Nowoczesny ośrodek narciarski o wysokim standardzie, który posiada imponujące zaplecze dla narciarstwa alpejskiego. Zaprasza amatorów i zawodowców. Może poszczycić się najdłuższym sezonem narciarskim w Norwegii, trwającym od połowy października do końca kwietnia. Gdyby pogoda nie obfitowała w opady śniegu to 85 % stoków może być sztucznie dośnieżonych. 10 wyciągów przewozi miłośników nart na stoki - począwszy od trudnych, olimpijskich tras zjazdowych po tereny dla początkujących i dzieci. Park do akrobacji narciarskich z torem przeszkód zapewnia teren do długogodzinnych szaleństw miłośnikom snowboardu, narciarstwa alpejskiego czy twin-tip skis oraz freeridingu. Wykupiony tu karnet obowiązuje w całej okolicy Lillehamer. Kurort posiada też jedyną w kraju trasę do skicrossu o długości 650 m, wraz z bramką startową dla czterech osób. Trasy biegowe liczą 130 km, ale łączą się z tymi w Skei i Gålå, tworząc w sumie 600 kilometrów tras. Standardowo w ośrodku działają szkółki narciarskie oraz wypożyczalnie sprzętu narciarskiego, a bary i restauracje tętniące życiem dbają o to, by narciarze byli zadowoleni i pełni sił do uprawiania sportu.

Zobacz też: Co należy sprawdzić przed wyjazdem na narty?

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    5 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Niebieska kontrolka temperatury. Co oznacza?

    Niebieska kontrolka temperatury pojawia się na tablicy zegarów części samochodów. Jaką informację przekazuje kierowcy?

    Migająca kontrolka płynu chłodniczego. Co oznacza?

    Migająca kontrolka płynu chłodniczego nie stanowi najlepszego sygnału. Może bowiem oznaczać, że silnik w aucie przegrzewa się.

    Rynek motoryzacyjny w Polsce. 5 razy więcej aut przez 30 lat

    Rynek motoryzacyjny w Polsce rozwija się. Ostatnie 30 lat minęło pod znakiem 5-krotnego wzrostu ilości samochodów i wzrostu długości dróg.

    Letnie rekordy wypadków drogowych. Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

    Wypadki. Połowa wakacji za nami. W ubiegłym roku to właśnie sierpień był miesiącem z niechlubnym rekordem największej liczby wypadków. W tym roku w pierwszej połowie letniego sezonu urlopowego liczba zgłoszonych w ramach assistance spraw była wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Czy w 2021 r. idziemy na kolejny rekord? Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

    Check engine: LPG winne pojawienia się kontrolki?

    Check engine: LPG może powodować świecenie się błędu? W niektórych przypadkach tak. To jednak nie wina instalacji, a na ogół gazownika lub usterki.

    Cennik Lexusa NX startuje od 200 tys. zł

    Cennik Lexusa NX został przygotowany dla polskiego rynku. Za bazową wersję hybrydową trzeba zapłacić co najmniej 200 tys. zł.

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.