Restrukturyzacja zatrudnienia w firmie jako przyczyna wypowiedzenia

Kancelaria Wierzbowski Eversheds
Usługi prawne dla biznesu
rozwiń więcej
Restrukturyzacja zatrudnienia w firmie jako przyczyna wypowiedzenia / fot. Fotolia
Pracodawcy, często podają jako przyczynę wypowiedzenia umowy o pracę "restrukturyzację zatrudnienia w firmie". Jednakże takie sformułowanie może przysporzyć pracodawcom wiele problemów. Decydując się na rozstanie z pracownikiem, warto starannie przeanalizować przyczyny tej decyzji i odpowiednio je udokumentować.

Zgodnie z art. 30 § 4 kp w oświadczeniu pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony powinna być wskazana przyczyna uzasadniająca wypowiedzenie umowy. Często prawidłowe sfomułowanie przyczyny wypowiedzenia nastręcza w praktyce wielu trudności. Chcąc rozstać się z pracownikiem, wielu pracodawców decyduje się na podanie „restrukturyzacji zatrudnienia” albo konkretniej „likwidacji stanowiska pracy” jako przyczyny zakończenia współpracy. Panuje dość powszechne przekonanie, że są to najłatwiejsze do zastosowania przyczyny wypowiedzenia, które jednocześnie są neutralne dla pracownika, ponieważ nie stawiają go w niekorzystnym świetle.

Zobacz: Firma w kryzysie – restrukturyzacja zobowiązań

Rzeczywiście, często redukcję zatrudnienia spowodowaną restrukturyzacją jest łatwiej opisać w wypowiedzeniu, niż na przykład zwolnienie z powodu braku „kompetencji miękkich” u pracownika. Ponadto, w toku ewentualnego sporu z pracownikiem, sąd pracy nie jest uprawniony do analizowania, czy restrukturyzacja będąca przyczyną redukcji etatów miała biznesowe uzasadnienie czy nie (tak między innymi Sąd Najwyższy w wyroku z 25 stycznia 2013 r., sygn. akt I PK 172/12).

Jednak w wielu przypadkach przeświadczenie o tym, że restrukturyzacja czy likwidacja stanowiska pracy jest najprostszym powodem jaki można podać w wypowiedzeniu, prowadzi do błędów i powierzchownego przygotowania do rozwiązania umowy o pracę, które mogą skutkować niekorzystnym dla pracodawcy rozstrzygnięciem w sądzie pracy.

Zobacz: Jak pracownik może wypowiedzieć umowę o pracę?

Przyczyna wypowiedzenia musi być prawdziwa i konkretna

Przyczyna wypowiedzenia umowy o pracę musi być, między innymi, prawdziwa i konkretna. Zatem jeśli pracodawca wypowiada umowę o pracę z powodu likwidacji stanowiska, a w rzeczywistości powodem rozstania są inne okoliczności, to istnieje poważne ryzyko, że pracownikowi uda się zakwestionować w sądzie tę przyczynę jako fikcyjną i na przykład uzyskać przywrócenie do pracy. Jeśli natomiast pracodawca wypowiada umowę z powodu bliżej nieokreślonej „restrukturyzacji zatrudnienia”  i nie precyzuje tego powodu w wypowiedzeniu, to naraża się na zarzut braku konkretności przyczyny wypowiedzenia i konieczność wypłaty odszkodowania na rzecz zwolnionego pracownika.

Przygotowanie procesu zwolnień to, między innymi, właściwe udokumentowanie zmian organizacyjnych powodujących konieczność redukcji zatrudnienia. Oznacza to w szczególności przygotowanie dokumentacji potwierdzającej ramy i przebieg restrukturyzacji. Pominięcie tego kroku znacząco utrudni obronę przed zarzutem, że restrukturyzacja zatrudnienia była fikcyjna.

Zobacz również: Czy można wręczyć pracownikowi wypowiedzenie drogą pocztową?

Orzecznictwo

Likwidacja stanowiska pracy albo restrukturyzacja zatrudnienia to grupa przyczyn wypowiedzenia określanych łącznie jako przyczyny niedotycząca pracownika. W praktyce oznaczają one na ogół zmiany organizacyjne powodujące konieczność wyeliminowania określonych stanowisk w ogóle albo zredukowania liczby osób zajmujących dane stanowisko lub stanowiska. W tym ostatnim przypadku pracodawca powinien ustalić kryteria, według których wybierze pracownika albo pracowników objętych zwolnieniami. Sąd Najwyższy wielokrotnie wypowiadał się na temat prawidłowego formułowania kryteriów wyboru. W szczególności, w wyroku z dnia 25 stycznia 2013 r. (sygn. akt I PK 172/12)  Sąd ten orzekł, że wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony powinno co do zasady określać przyczynę wyboru pracownika do zwolnienia (chyba że jest ona oczywista albo znana pracownikowi). Kolejne orzeczenia utrwaliły ten pogląd, np. wyrok z dnia 1 kwietnia 2014 r. (sygn. akt I PK 244/13).

Jak przygotować się do zwolnienia

Zatem przygotowując zwolnienia, pracodawca powinien pamiętać o tym, aby w wypowiedzeniu nie tylko określić zasadniczą przyczynę, np. likwidację jednego z trzech takich samych stanowisk pracy, ale również wskazać kryteria, którymi kierował się wybierając konkretnego pracownika.

Zobacz: Jak zwolnić pracownika? – poradnik krok po kroku

Pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników

Warto również pamiętać, że pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników objęty jest przepisami ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. Nr 90, poz. 844 ze zm.). Oznacza, to że decydując się na rozwiązanie umowy o pracę z powodu restrukturyzacji zatrudnienia albo likwidacji stanowiska pracy, należy sprawdzić, czy w okresie poprzedzających 30 dni były już przeprowadzane zwolnienia z przyczyn niedotyczących pracowników, a jeśli tak, to jaką liczbę osób objęły. Pracodawca, który pomija tę kwestię, może nieświadomie naruszyć przepisy o zwolnieniach grupowych. Tym samym pracodawca naraża się na zarzut naruszenia przepisów o wypowiadaniu umów o pracę oraz niekorzystne rozstrzygnięcie w sądzie pracy.

Odprawa pieniężna

Pracodawcy, o których mowa w poprzednimi akapicie, muszą także pamiętać o konieczności wypłacenia zwalnianemu pracownikowi odprawy pieniężnej. Jej wysokość wynosi od jednokrotności do trzykrotności wynagrodzenia pracownika, obliczonego jak ekwiwalent za urlop wypoczynkowy. Maksymalna obowiązkowa wysokość odprawy ustalona jest jako piętnastokrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę. Obecnie wynosi ona 26,250 zł.

Zobacz: Czy dopuszczalne jest kilka wypowiedzeń zmieniających?

Niestety, wypłata odprawy nie jest remedium na wadliwie przeprowadzone zwolnienie i nie daje gwarancji, że pracownik nie będzie kwestionował wypowiedzenia przed sądem pracy. Jeśli pracownik skutecznie udowodniłby, że restrukturyzacja była fikcyjna, będzie to oznaczać, że odprawa została wypłacona nienależnie. Chcąc odzyskać wypłaconą kwotę, pracodawca będzie musiał co do zasady dochodzić jej zwrotu od pracownika na drodze sądowej.

Zwolnienie - krok po kroku

Zatem decydując się na rozstanie z pracownikiem, warto starannie przeanalizować przyczyny tej decyzji i odpowiednio je udokumentować. Jeśli zwolnienie dotyczy jednej z kilku osób na takim samym stanowisku, to należy ustalić kryteria, na podstawie których wybrany zostanie pracownik do zwolnienia. Następnym krokiem powinno być sporządzenie wypowiedzenia i opisanie przyczyny w taki sposób, by spełniała kryterium konkretności i (w razie konieczności) zawierała kryterium wyboru pracownika.

Autor: Adam Nierzwicki

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...