| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Franchising, czyli jak zarobić na cudzej marce prowadząc działalność gospodarczą

Franchising, czyli jak zarobić na cudzej marce prowadząc działalność gospodarczą

Prowadząc firmę na zasadzie franchisingu i „podpinając” się do światowej sieci określonej marki, korzystamy z tzw. efektów skali uzyskiwanych dzięki prowadzonym kampaniom reklamowym w różnych częściach świata.

Światowe rozpoznawanie

Franchising jest na świecie bardzo znany i popularny. Najpełniej rozwinął się w Stanach Zjednoczonych i krajach Europy Zachodniej. Przykładami przedsiębiorstw działających na zasadzie franchisingu są: biura nieruchomości, biura podróży, kawiarnie, restauracje, sklepy firmowe, stacje benzynowe, salony usługowe (np. serwis pojazdów mechanicznych), salony fryzjerskie, punkty handlowo-usługowe (np. sklepy fotograficzne oferujące kompleksowe usługi fotograficzne), punkty obsługi medycznej, salony stomatologiczne, kancelarie adwokackie, apteki czy też szkoły językowe.
Niektóre marki franchisingowe (obecne także w naszym kraju) mają renomę światową, czyli rozpoznawane są przez klientów z całego świata. Do takich marek należy sieć restauracji typu fast-food jak McDonald''s (por. tabela nr 1) czy Kentucky Fried Chicken; produkcja, dystrybucja i sprzedaż napojów, jak np. Coca-Cola, biuro podróży Holiday Inn, sieć popularnych pizzerii Pizza Hut, usługi świadczone przez zakłady fotograficzne KODAK czy też stacje benzynowe SHELL czy STATOIL.
Każdy młody rodzic, chcąc wysłać swą małą kilkuletnią pociechę na naukę języka obcego, pragnie, by nauka odbywała się w Helen Doron Early English, a dla starszego dziecka w British School. Dobre, markowe dżinsy chcemy kupować w sklepach Levi''s czy też Big Star.
Zwracam uwagę, że przedstawione wyżej wymienione marki są rozpoznawane na całym świecie, a klient wie doskonale, że korzystając z usług takiej firmy może oczekiwać standardów jakości i obsługi na identycznym poziomie jak klienci w USA czy Wielkiej Brytanii. Prowadząc firmę na zasadzie franchisingu i „podpinając” się do światowej sieci określonej marki korzystamy z tzw. efektów skali uzyskiwanych dzięki prowadzonym kampaniom reklamowym w różnych częściach świata (por. przykład 3).
Przykład
3.
W roku 2004 rozpoczęła się ogólnoświatowa kampania reklamowa restauracji McDonald''s pod hasłem anglojęzycznym „I''m lovin it”. Z korzyści globalnej reklamy korzystały wszystkie restauracje świata firmy McDonald''s w ramach sieci franchisingowej. Slogan reklamowy wraz z filmem reklamowym przedstawiał nowoczesny, aktywny i zdrowy „lifestyle” i skierowany był szczególnie do docelowej grupy odbiorców produktów sieci restauracji Mc Donald''s, tj. do dzieci, młodzieży i młodych matek. Dzięki globalnej kampanii reklamowej uzyskano efekt emocjonalnego związania dzieci z marką McDonald''s. Kampanię połączono z poszerzoną ofertą asortymentową wzbogaconą o upominki dla dzieci.
Z kolei w październiku 2007 roku franchisobiorcy sieci McDonald''s mogą profitować z kolejnej kampanii reklamowej sieci McDonald''s, w ramach której klienci restauracji zapraszani są do obejrzenia jej zaplecza, poznania procesu przygotowywania fast-foodów. Takie działania doskonale wpływają na ciekawskie dzieci chcące wszystko zobaczyć i wszystkiego dotknąć. Uzyskano dzięki temu efekt otwartości na klienta. Z drugiej strony jest to zupełnie nowatorski sposób na zaprezentowanie swojej marki, ponieważ jak dotąd żadna inna restauracji nie prowadziła tego typu akcji.

Polskie marki

Polacy też potrafili wykreować silne polskie marki, może jeszcze nie rozpoznawalne poza granicami naszego kraju, ale na pewno znane większości konsumentów z Polski. Jedną z pierwszych sieci franchisingowych rdzennie polskich była sieć kawiarenek „Pożegnanie z Afryką”. Jednolity wystrój kawiarni, serwowane odmiany kawy, niespotykane w żadnych innych lokalach tego typu, okazały się absolutnym strzałem w dziesiątkę.
Któż z nas szukając mieszkania, lokalu na działalność gospodarczą, działki pod budowę czy też gotowego domu nie korzystał z usług doskonałego biura pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości WGN Nieruchomości (nazwa jest skrótem od „Wrocławska Giełda Nieruchomości”). Firma jest rewelacyjna, z olbrzymią bazą danych wspieraną przez spółki przynależące do sieci WGN.
Rozpoznawalna jest marka polskich Ekologicznych Pralni Chemicznych Panda, restauracji Chata Polska czy też barów szybkiej obsługi Restauracje Conieco. W Polsce bogaty dorobek w działalności na zasadzie franchisingu posiadają dla przykładu sieć pizzerii TelePizza czy salony fryzjerskie TRENDY Hair Fashion.
Gdyby obecnie przedsiębiorca z naszego kraju zastanawiał się nad otwarciem działalności gospodarczej na zasadzie franchisingu, ma do wyboru możliwość współpracy z około 160 franchisodawcami (por. tabela 2). Zwracam jednak uwagę, że podstawą sukcesu prowadzonej działalności na zasadzie franchisingu jest właściwy moment rozpoczęcia działalności, gdy na określonym rynku lokalnym nie ma jeszcze na tyle silnej konkurencji, która mogłaby zagrozić powodzeniu przedsiębiorstwa prowadzonego na zasadzie franchisingu. Jeśli bowiem na danej ulicy handlowej jest już pięć szkół językowych to prawdopodobnie marka Helen Doron nie zagwarantuje nam takiej siły przebicia, jak byśmy oczekiwali. Podobnie jeśli w danej części miasta jest już siedem czy osiem zakładów fryzjerskich, to otwieranie salonu fryzjerskiego Trendy Hair Fashion również nie gwarantuje sukcesu, część klientów już pozyskała bowiem owa konkurencja (kilka innych zakładów, które działały już znacznie dłużej).
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy sp.k.

Ekspert w dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »