REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekologiczny transport może przynieść spadek cen ropy?

paliwo
paliwo
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem niektórych ekspertów, cena ropy może spaść na skutek wdrożenia alternatywnych źródeł napędu pojazdów. Mniejsze zapotrzebowanie na ten surowiec spowodowałoby zwiększenie jego podaży na rynku, a tym samym koszt jego zakupu uległyby obniżeniu.

Działania w zakresie polityki klimatycznej mogące spowodować spadek cen ropy

Dziś została opublikowana analiza zawarta w raporcie Oil Market Futures1 - autorzy twierdzą, że polityka promowania niskoemisyjnego transportu może zmniejszyć światowe ceny ropy i tym samym obniżyć wydatki związane z zakupem ropy do 330 miliardów USD rocznie w okresie 2020-2030.

REKLAMA

Postawienie na technologie takie jak napęd hybrydowy i pojazdy elektryczne pozwoli utrzymać ceny ropy na znacząco niższym poziomie - o 15% taniej w 2020 i 29% taniej w 2040 - uwzględniając obecną dynamikę na rynku cen paliw.

Tańsza ropa uwolni szereg państw od wydawania miliardów USD na zakup ropy i tym samym pozwoli na zainwestowanie zaoszczędzonych w ten sposób pieniędzy w inne sektory gospodarki.
Oto kluczowe wnioski przełomowej analizy dokonanej przez czołowy ośrodek badawczy Cambridge Econometrics oraz innych specjalistów.

  • Unia Europejska importuje 88% ropy naftowej, projektowania redukcja popytu obniży rachunki za ropę o 29 miliardów EUR. Gdyby to przejście miało charakter globalny to w połączeniu ze spadkiem cen ropy pozwoliłoby to obniżyć rachunki za ropę naftową w ramach Unii Europejskiej o kolejne 12 miliardów EUR.
  • Kondycja gospodarki Unii Europejskiej w dłuższym okresie czasu ulegnie poprawie w wyniku obniżenia cen ropy, mimo spadku dochodów podatkowych płaconych przez producentów ropy.
  • W scenariuszu opartym na transporcie o niskim współczynniku emisji spalin, PKB Unii Europejskiej będzie wyższe o 0,2% do 2030 i o 0,5% wyższe do 2050r. właśnie z powodu spadku cen ropy. Dalsze korzyści ekonomiczne mogą wyniknąć ze zwiększonych wydatków inwestycyjnych w technologie niskich emisji spalin oraz w źródła energii.
  • Częściowo wynikałoby to z 0,9% wzrostu przeciętnych rzeczywistych dochodów do 2050 i przyczyni się do powstania 400 tysięcy miejsc pracy.

Zobacz też: Jak długo Polak musi pracować na litr paliwa?

REKLAMA

Analiza wskazuje, że epoka ultrataniej ropy będzie ograniczona. Bez niezbędnych działań ukierunkowanych na rozwiązanie kwestii związanych ze zmianami klimatycznymi, cena ropy może wzrosnąć do 130 USD za baryłkę do 2050r. Gdyby zaczęto wdrażać strategie ukierunkowane na inwestycje w w/w technologie to można byłoby utrzymać pułap cenowy ropy na poziomie 83-87 USD za baryłkę.
Skuteczność takich strategii została już udowodniona - wymóg stosowania wyższych standardów w zakresie sprawności silników w latach 2000-2015 obniżył zapotrzebowanie na ropę o 5 milionów baryłek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Philip Summerton, dyrektor Cambridge Econometrics główny autor raportu stwierdził: “Bez dalszych zmian, w okresie długoterminowym ceny ropy najprawdopodobniej wzrosną, będzie to spowodowane globalnym wzrostem gospodarczym i nieustannym zapotrzebowaniem na przemieszczanie się. W świecie gdzie strategie klimatyczne są wdrażane, by pobudzić inwestycje w technologie niskich emisji spalin - tak jak ustaliły rządy w Paryżu - popyt na ropę zostanie okiełznany, następnie zredukowany i przyczyni się do spadku cen paliw.”

REKLAMA

„Poprzez nasze poparcie dla strategii ukierunkowanych na innowacyjność technologiczną, możemy oczekiwać, że światowa gospodarka będzie zużywać dziennie o 11 milionów baryłek ropy mniej do 2030 roku, aniżeli w przypadku nie wdrażania znaczących zmian w technologiach transportowych. Niższa cena ropy będzie korzystna dla regionów importujących ropę, np. takich jak obszar Unii Europejskiej, przyczyni się do osłabienia czynników inflacjotwórczych na konsumentów, spowoduje realny wzrost dochodów i dokona zmian w strukturze wydatków, które zostaną przeznaczone na towary i usługi tworzące większość wartość dla Europy”.

Raport został opublikowany dosłownie na parę dni (najbliższy piątek2) przed szczytem 130 państw, które mają podpisać porozumienie COP21, jakie zawarto pod koniec 2015 r. w Paryżu. Angażując się w działania mające na celu ograniczyć wzrost temperatury do poziomu nie wyższego niż 1.5st.C niezbędną okaże się rewolucja w sektorze transportowym.
Pociągnie to za sobą szereg znaczących zmian w polityce rządów, tak by zachęcać do przejścia na bardziej wydajne i jeszcze bardziej przyjazne środowisku formy transportu.

Zobacz też: Koniec z laboratoryjnymi pomiarami paliwa

Niniejsza przełomowa analiza jest jedyną w swoim rodzaju, zawiera w sobie szczegółowe opracowanie wykonane przez szereg partnerskich i eksperckich organizacji:
Cambridge Econometrics, The International Council on Clean Transportation (ICCT) oraz Pöyry, badania zostały sfinansowane przez European Climate Foundation (ECF).

Wnioski tej analizy są oparte na dwóch scenariuszach. Jeden zakłada podjęcie działań w skali globalnej, by wdrożyć niskoemisyjne formy transportu, a drugi opiera się tradycyjnych projektach biznesowych.
Modelowanie zawiera wyniki badań opracowanych przez International Energy Agency i GCEC3.

Drew Kodjak, dyr. wykonawczy ICCT: ”Obserwujemy jak standardy w produkcji pojazdów silnikowych na całym świecie przyczyniły się do zmniejszenia popytu na ropę, przebudzająca się świadomość rządów, by zmierzyć się z wyzwaniami zmian klimatycznych daje nam podstawę zakładać, że ten trend ulegnie dalszemu wzmocnieniu.”

„Firmy takie jak Tesla pokazały do czego są zdolni innowacyjni inżynierowie, a rządy w Kalifornii i w Norwegii oraz w Holandii jak można wdrożyć szybkie zmiany poprzez zastosowanie przemyślanych regulacji. Niniejsza analiza pokazuje jak decydenci mogą zmierzyć się z wyzwaniem jakim jest emisja spalin w transporcie oraz zależność surowcowa.”

"Polska importuje około 95% zużywanej ropy naftowej. Z racji tak dużej zależności nasz kraj powinien odchodzić od importowania paliw kopalnych, na ceny których nie mamy wpływu, a ryzyko zakłóceń w dostawach jest wysokie. Oczywiście dochodzi do tego również problem szkodliwych emisji” – komentuje Piotr Skubisz z INSPRO, organizacji współpracującej z ECF.

"Uruchomienie skutecznych programów badawczo-rozwojowych daje nam szansę na niezależność od importowanych zasobów i stworzenie nowych miejsc pracy w kraju. Brak tych działań skazuje nas na import technologii w przyszłości i opłaty licencyjne."

Wnioski zawarte w raporcie uzupełniają rosnącą ilość badań naukowych udokumentowanych trendów, które pokazują, że w latach 20-tych XXI wieku nastąpi okres znaczących zakłóceń w sektorze transportowym4.

Zobacz też: Koncerny w Europie chcą pozyskiwać ropę ze źródeł, które zwiększą efekt cieplarniany? 

Przypisy:

1. http://www.camecon.com/OilMarketFutures.aspx

2. Podpisanie umowy w Nowym Jorku 22 kwietnia, ponad 130 państw potwierdziło udział, UNFCCC [link|

3. Modelowanie jest zgodne z analizami “The World Energy Outlook 2015” Międzynarodowa Agencja Energii (IEA) oraz “Oil Prices & the New Climate Economy” GCEC, Klevnas, P; Stern, N & Frejova, J (2015)

4. Przykładem innych badań pokazujących głębokie zmiany w sektorze transportowym jest analiza Bloomberg New Energy Finance pokazująca przyszły wpływ szybkiego wzrostu ilości aut elektrycznych na zapotrzebowanie na ropę

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA