| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Drogi > 100 mln pojazdów przejechało przez autostrade A4

100 mln pojazdów przejechało przez autostrade A4

Koncesjonariusz odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków, spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM) ogłosił wczoraj, że do tej pory płatną drogą przejechało 100 mln pojazdów.

Obecnie na tym odcinku trwają prace m.in. poszerzanie placów poboru opłat – o cztery stanowiska na obu placach w Brzęczkowicach i Balicach. W 2012 r. zakończy się remont wszystkich mostów i wiaduktów na koncesyjnym odcinku, a w 2013 r. zostanie wprowadzony elektroniczny system opłat – w technologii free-flow, czyli bez zatrzymywania się.

Mariusz Serwa poinformował, że spółka odnotowała od 3 kwietnia 2000 r. łącznie ok. 1,5-2 mld zł opłat od kierowców korzystających z tej drogi.

Zobacz też: Auta z LPG coraz popularniejsze

Ok. 830 mln zł z tej wartości wydawane są na prowadzone inwestycje. Czwartą część dostaje Skarb Państwa. „Część jest używana na zapewnienie finansowania drogi, bieżącego utrzymania i eksploatacji. Cała reszta w chwili obecnej jest używana na reinwestowanie” – mówił Serwa.

Według władz Stalexportu Autostrady Małopolskiej, ich przedsięwzięcie z płatnym odcinkiem A4 Katowice-Kraków jest pionierskie. W całości dostosowała istniejącą już drogę do współczesnych standardów autostradowych. Rozwój A4 Katowice-Kraków w części koncesyjnej od początku odbywa się też bez wkładu publicznych pieniędzy.

Zobacz też: Volkswagen najlepszym koncernem samochodowym

Umowa koncesyjna na ten odcinek A4 wygaśnie w 2027 r. SAM planuje jeszcze m.in. inwestycje związane z budową nowych miejsc obsługi podróżnych w Rudnie i Grojcu oraz w Giszowcu i Janowie, przebudowę węzłów Mysłowice, Byczyna i Rudno, odtworzenia nawierzchni (najwcześniej za 7-8 lat), budowę nowych przejść dla zwierząt i modernizacje urządzeń infrastruktury autostradowej. Planowane prace mają być prowadzone z zachowaniem przejezdności autostrady.

Spółka chce skorzystać z systemu ViaTOLL – elektronicznego systemu poboru opłat. Jeśli resort infrastruktury nie odpowie na złożony wniosek, wtedy spółka przygotuje w ramach przyszłorocznego przetargu własny system.

„Konstruujemy specyfikację przetargową w ten sposób, by nawet w trakcie realizacji móc dołożyć do systemu pewne komponenty, które zaadaptowałyby rozwiązanie przyjęte przez stronę publiczną. Będziemy chcieli uzyskać ofertę opcjonalną – nasz własny produkt, jak i zaadoptowanie urządzeń pokładowych wykorzystywanych przez stronę publiczną” – tłumaczył wiceprezes Serwa.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Dominika Miśkiewicz

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »