REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat 500C 1.3 Multijet 16V 95KM: modna zabawka?

REKLAMA

REKLAMA

Fiat 500C to propozycja dla osób poszukujących niedużego acz szykownego kabrioletu do miasta. Czym kusi mały Włoch i jakie są jego słabe strony?

Sukcesor popularnego na przełomie lat 50 i 60-tych XX-go wieku Fiata 500 pojawił się dopiero w 2007 roku. Choć kazał czekać na siebie dokładnie pół wieku, czas ten wykorzystał doskonale. Zaledwie 3,5 metrowe nadwozie, otulone licznymi krągłościami stanowi namacalny pomost pomiędzy powojenną a obecną Europą. Wasz dziadek rozpozna w nim protoplastę „kaszlaka”, a wasza prawniczka modny gadżet pasujący do jej skórzanej torebki Gucciego.

REKLAMA

Fiat 500C: nadwozie

Model 500C stanowi rozwinięcie pomysłu na multifunkcjonalny samochód miejski, czerpiący wszelkie zalety małego „mieszczucha” i gwarantujący przy tym radość jaką daje kabriolet. Uczucie szabrującego we włosach wiatru dopełniają wyjątkowo silne wrażenia estetyczne jakie zapewnia materiałowy dach, chromowane elementy nadwozia (tłumik, lusterka boczne, listwy przyokienne) oraz aluminiowe felgi o wręcz ekscentrycznym wzorze. Projekt nadwozia jest tak spójny, że ciężko wydać jednoznaczną opinię czy Fiata 500C lepiej prezentuje się z otartym czy zamkniętym dachem. Jedno jest jednak pewne, każdy kto zajmie miejsce w jego kabinie, zechce od razu ściągnąć otulające auto płótno.

Zobacz też: Test Suzuki Splash 1.0 – jestem z miasta

Fiat 500C: wnętrze

REKLAMA

Warto na wstępie zwrócić uwagę na pewne mankamenty jakie trapią model 500C. Trzeba to zrobić od razu, bowiem już po kilkunastu minutach obcowania z tym autem na pewno nie będziecie w stanie ich dostrzec. Plastiki są przeciętnej jakości, a częściowo lakierowany kokpit jest łatwy do uszkodzenia. Pozycja za kierownicą jest przeciętna – brakuje wzdłużnej regulacji położenia kierownicy. Do tego dochodzi brak pokręteł do sterowania radiem oraz haczyki na wieszaki zupełnie nie spełniające swojego zadania. Krótkie „słoneczniki” nie pozwalają zasłonić słońca wpadającego przez boczne szyby. Spasowanie elementów dachu także trąci myszką – szybki przejazd po kostce brukowej lub większych nierównościach pozwala usłyszeć „włoską robotę”.

Wydawać by się mogło, że słów krytyki jest aż nadto, ale wszystkie one bledną, gdy tylko ruszymy 500-tką w drogę. Nagle dostrzegamy, że miejsca w kabinie jest zaskakująco dużo, bagażnik jest całkiem pakowny, a jasne wykończenie deski rozdzielczej rozświetla wnętrze pojazdu i napawa pozytywną energią. Wiatr przyjemnie gładzi włosy podróżnych, a nadmiar jego pieszczot można skorygować poprzez podwójny Wind Stop umieszczony z przodu dachu oraz za tylnymi zagłówkami pasażerów. Nisko umieszczona linia bocznych szyb umożliwia swobodne oparcie ręki w trakcie jazdy w miejskich korkach. Już kilkuminutowa jazda fikuśnym Fiatem pozwala się niebywale odprężyć, a im więcej czasu mu poświęcimy, tym mocniej zaznacza się w naszej krwi zawartość endorfiny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fiat 500C: silnik i zawieszenie

Rzadko, wręcz incydentalnie, zdarza się, aby silnik grał drugie czy nawet trzecie skrzypce przy ocenie samochodu. W przypadku Fiata 500C pytanie o to ile mamy mocy pod maską jest nie tyle bez sensu, co raczej nie na miejscu. Jak mało które auto 500C zachęca do spokojnej, beztroskiej, by wręcz nie powiedzieć, flegmatycznej jazdy. Ciężko jednak powiedzieć, jaki jest tego powód. Na pewno winić nie można za ten stan rzeczy wysokoprężnej jednostki napędowej 1.3 Multijet o mocy 95KM. Wystarczy zmusić wskazówkę obrotomierza by zapędziła się w obszar powyżej 2,2 tys. obr. / min., a wigor i żywiołowość silnika pozwoli na wręcz  wariacką jazdę. Tym bardziej, że wtóruje mu w tym zawieszenie, kapitalnie utrzymujące pojazd w szybkich zakrętach! Zapewnia niezbędną zwinność nawet w trakcie gwałtownej zmiany pasa ruchu oraz przyzwoity (jak na krótki rozstaw osi) komfort resorowania. W chwilach odprężenia, które za kierownicą 500C mają miejsce przez większość czasu podróży, spokój ducha gwarantują także świetne wyciszenie silnika i wysoka jego ekonomiczność.

Zobacz też: Test Fiat Punto 0.9 TwinAir 85KM : turbodoładowane dwa cylindry

Warkot diesla jest praktycznie niesłyszalny w kabinie nawet przy otwartym dachu, a spalanie w mieście nie przekracza 6 l/100km nawet przy bardzo dynamicznej jeździe. Przy spokojnej eksploracji miejskich obszarów zużycie paliwa spada do ok. 5,0 litrów, natomiast poza aglomeracją można spokojnie zmieścić się w 4 litrach oleju napędowego.

Fiat 500C: skrzynia biegów

Pierwszy kontakt ze manualną skrzynią biegów może się wydawać trochę rozczarowujący. Próba wycofania pojazdu ukazuje brak pierścienia zabezpieczającego kierowcę przed wyborem niewłaściwego przełożenia. Zbyt szybkie wrzucenie wstecznego może się zatem zakończyć  „zapięciem 4-ki”. Ale późniejsza współpraca idzie „jak po maśle”. Przy ruszania komputer podnosi na moment obroty silnika, aby auto nie zgasło, poszczególne przełożenia wskakują z niebywałą łatwością, a co najważniejsze nie trzeba wielkiej wprawy, aby zmieniać biegi niezauważalnie dla pasażerów. Układ kierowniczy jest precyzyjny, ale średnica zawracania jest zaskakująca duża jak na tak krótkie auto.

Fiat 500C: wyposażenie i cena

Szybki rzut oka na cennik pozwala stwierdzić jedno - Fiat 500C to auto dla nielicznych. Podstawowa wersja z silnikiem diesla, po rabacie w wysokości 5000 zł to koszt 69 000 zł…W teście brała udział odmiana wyposażona dodatkowo w automatyczną klimatyzację, system ESP wraz z ASR + MSR + HBA + Hill Holder, 16’calowe felgi ze stopów lekkich, reflektory bi-ksenonowe, skórzane wykończenie kierownicy i dźwigni skrzyni biegów, Wind Stop, system muzyczny Interscope Sound System...Wszystkie te opcje wywindowały cenę 500-tki cabrio o dodatkowe 13 tys. zł. Prawie 85 tys. zł za auto klasy A to o wiele za dużo. Ale kto bogatemu zabroni.

Zobacz też: Fiat 500C: Jaką wersję wybrać? Poradnik kupującego

Podsumowanie

Czy zatem decyzja o zakupie Fiata 500C ma uzasadnienie racjonalne? Jeśli oczekujemy, że za konkretną pulę gotówki powinniśmy otrzymać odpowiednio dużą przestrzeń, poziom rozwiązań technologicznych i jakość wykonania to raczej powinniśmy skierować nasze kroki ku innym modelom, z zupełnie odmiennych segmentów. Jeśli jednak pieniądze nie są dla nas barierą, a od auta oczekujemy przyjemności zarówno z jazdy jak i posiadania ciekawego pojazdu, to Fiat 500C jest świetną propozycją. Tylko za nim podpiszemy fakturę w salonie finalizującą zakup 500C, wsiądźmy do niego i zapytajmy przyjaciela czy dobrze w nim wyglądamy. Nie każdy bowiem pasuje do tego auta, tak jak nie każdemu dobrze w spodniach "rurkach..."

Dane techniczne Fiat 500C 1.3 Multijet 16V 95KM S&S

Fiat 500C 1.3 Multijet 16V 95KM S&S

Typ silnika

diesel

Pojemność

1248 cm3

Układ cylindrów/zawory

R4/16

Maksymalna moc

95 KM/4000 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

200 Nm/1500 obr./min.

Napęd

przedni

Skrzynia biegów

5+1

Wymiary (dł./szer./wys.)

354,6/162,7/148,8 cm

Rozstaw osi

230 cm

Masa własna

1047 kg

Maksymalna ładowność

388 kg

Średnica zawracania

11,7 m

V-max

180 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

10,7 s

Zużycie paliwa*

5,0/3,3/3,9 l

Pojemność bagażnika (rozł. fotel.)

182 /520 l

Cena od

69 000 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany

Fiat 500C tył
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C bok
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C tylne reflektory
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C logo
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C z tyłu
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C wnętrze
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C fotel
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C kokpit
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C panel radia
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C głośniki
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C panel klimatyzacji
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C wind stop
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C próg
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C bez dachu
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C listwa ozdobna
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA