REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Toyota RAV4: weteran klasy SUV

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Toyota RAV4 przez prawie 20 lat obecności na polskim rynku zyskała sympatię szerokiej rzeszy kierowców. W teście trzecia generacja modelu napędzana dieslem o mocy 150 KM.

Obecna na rynku od 1994 roku Toyota RAV4 to jeden z pionierów popularnego segmentu SUV. To także jeden z najlepiej sprzedających się modeli w tej klasie. Japoński SUV zyskał sympatię kierowców głównie ze względu na atrakcyjne nadwozie i dobre właściwości jezdne. Sprawdziliśmy, czy najnowsza generacja po liftingu nie straciła swoich najmocniejszych atutów.

REKLAMA

Zobacz też:  Opinie kierowców o Toyota RAV4

Nadwozie

Przy okazji niedawnego liftingu najbardziej zmieniono przednią cześć Toyoty RAV4. Projektanci upodobnili przedni pas do tych znanych z Corolli oraz niedostępnej na polskim rynku Camry. Zmienione światła oraz chromowany grill nadały japońskiemu SUV-owi nieco egzotyczny, azjatycki wygląd.
Bryła nadwozia japońskiego SUV-a jest zwarta i proporcjonalna, może się podobać. Ładnym akcentem stylizacyjnym jest polakierowana osłona koła zapasowego umieszczona na tylnych drzwiach.
Kontrowersje budzi za to  dostęp do przedziału bagażowego. Zamysł jest dobry, bo uchylane na bok drzwi ułatwiają pakowanie auta. Niestety producent nie przewidział dostosowania tego elementu do potrzeb ruchu prawostronnego. W efekcie drzwi uchylają się na prawą stronę, co mocno utrudnia załadunek w przypadku, gdy auto zaparkowane jest równolegle do chodnika, przy prawej krawędzi jezdni.

Wnętrze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mimo zwiększonego prześwitu (18 cm) do japońskiego SUV-a wsiada się wygodnie, a przedział pasażerski opisywanej Toyoty jest przestronny. Standardowym wyposażeniem prezentowanej na zdjęciach odmiany Premium jest tapicerka częściowo skórzana, a częściowo wykończona alcantarą oraz elektrycznie regulowany fotel kierowcy. Generalnie fotele i tylna kanapa RAV4 sprzyjają dłuższym podróżom. Nawet po kilku godzinach jazdy siedzi się na nich wygodnie. Komfortowej podróży sprzyja również  mechanizm ustawiania kąta oparcia tylnej kanapy.

Zobacz też: Test Honda CR-V: uniwersalność jest w cenie

Paradoksalnie nie najlepiej Toyota wypada pod kątem przestrzeni na bagaże. Bagażnik w zależności od pochylenia oparć kanapy ma objętość od 410 do 586 l. Dla porównania Volkswagen Passat sedan ma bagażnik o objętości 603 l.

Tablica przyrządów RAV4 została wykonana z tworzyw przeciętnej jakości. Sytuację trochę ratuje koło kierownicy obszyte skorą. Także stylizacja kokpitu już nieco trąci myszką (i to mimo dużego, kolorowego wyświetlacza umieszczonego na konsoli centralnej). Okrągłe formy konsoli niegdyś wyglądały świeżo, dziś są zwyczajnie niemodne. Ale nie można odmówić tablicy przyrządów intuicyjności obsługi.

Napęd

Największym atutem opisywanej RAV4 jest napęd. Zgoda, wysokoprężny silnik o mocy 150 KM jest głośny zanim się rozgrzeje (po rozgrzaniu odgłos pracy diesla jest o wiele cichszy) ale doskonale wypada pod względem niskiego zużycia paliwa oraz elastyczności. W ruchu miejskim ważąca około 1600 kg RAV4 z napędem na obie osie zużywała około 8 l oleju napędowego na 100 km. W trasie spalanie spada o około 1,5 l/100 km.
Bardzo dobrze współgra z jednostką napędową manualna sześciobiegowa przekładania. Dzięki dużej elastyczności silnika, nie trzeba często zmieniać biegów.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Nowy Volkswagen Tiguan

Układ kierowniczy Toyoty daje kierowcy poczucie kontroli nad autem, a zawieszenie tłumi nierówności  nawierzchni stosunkowo miękko. Za to gorzej RAV4 radzi sobie podczas jazdy po łukach. Wysoko umieszczony środek ciężkości skutkuje lekką podsterownością. Nadwozie jest wrażliwe na boczne podmuchy wiatru.

Podsumowanie

Toyota RAV4 to prawdziwy weteran segmentu SUV.  Ale ostatnio konkurencja w segmencie urosła w siłę na tyle, że poczciwa „Ravka” zaczęła odstawać. Zachowała swoje atuty, ale dziś wydaje się już nieco trącać myszką. Tym większym cieniem rzuca się na model jego cena. Opisywana RAV4 2.2 D-4D, 4x4 w wersji Premium kosztuje… 143 900 zł. Można dostać zawrotu głowy i to mimo stosunkowo bogatego wyposażenia nie wymagającego dopłaty. Podstawowa wersja RAV4 z silnikiem benzynowym o mocy 158 KM i napędem na jedna oś kosztuje ok. 96 tys. zł.

Zobacz też: Test Ford Kuga: ukłon w stronę Europejczyków

Dane techniczne:

Toyota RAV4 2.2 D4-D Premium

Typ silnika

turbodiesel

Pojemność

2 231 cm3

Układ cylindrów/zawory

R4/16

Maksymalna moc

150 KM/3600 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

340 Nm/2800 obr./min.

Napęd

przedni

Skrzynia biegów

man.  6-bieg

Pojemność bagażnika

586 l

Wymiary (dł./szer./wys.)

439,5/181,5/172 cm

Rozstaw osi

256 cm

V-max

190 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

10,2 s.

Zużycie paliwa*

7,5/5,2/6 l/100km

Cena

Od  126 300 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany

W wygodnym załadunku mogą przeszkadzać otwierane na prawą stronę drzwi bagażnika Toyoty Rav4. Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Rav4 ma prześwit wysokości 18 cm i napęd na obie osie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tablica przyrządów została wykonana z tworzyw mocno przeciętnej jakości. Nie można za to narzekać na czytelność. Toyota Rav4 Fot. Moto.wieszjak.pl
Wnętrze Toyoty Rav4 zostało wyposażone w wiele praktycznych schowków. Fot. Moto.wieszjak.pl
"Zegary" Toyoty Rav4 wyglądają trochę jak z poprzedniej epoki. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wysokoprężny silnik o mocy 150 KM jest sprawnym źródłem napędu dla Toyoty Rav4. Fot. Moto.wieszjak.pl
Fotel kierowcy Toyoty Rav4 ma elektryczną regulację. To wyposażenie standardowe wersji Premium. Fot. Moto.wieszjak.pl
W Toyocie Rav4 można regulować kąt pochylenia tylnego oparcia. Fot. Moto.wieszjak.pl
Przestrzeń bagażowa ma objętość od 410 l. Toyota Rav4 Fot. Moto.wieszjak.pl
Jazda Toyotą Rav4 jest komfortowa, zawieszenie zostało zestrojone dość miękko. Fot. Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

REKLAMA

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

REKLAMA

Ceny paliw na stacjach w maju 2024: po promocji gwałtowne podwyżki, kiedy benzyna po 7 zł za litr

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

REKLAMA