Kategorie

Test Ford Kuga: ukłon w stronę Europejczyków

Tomasz Korniejew
Na nierównych szutrowych drogach Ford Kuga radzi soe bardzo dzielnie.Fot. Moto.wieszjak.pl
Na nierównych szutrowych drogach Ford Kuga radzi soe bardzo dzielnie.Fot. Moto.wieszjak.pl

Zanim Ford wprowadził na europejski rynek nowego SUV-a odrobił lekcje. Dlatego Ford Kuga to samochód, który bardzo dobrze wpisuje się w gusta Europejczyków.

Producent podszedł do sprawy ostrożnie. Z jednej strony kilka lat temu sprzedaż aut segmentu SUV na Starym Kontynencie dynamicznie rosła, z drugiej złe doświadczenia ze sprzedażą pochodzącego z amerykańskiego rynku Forda Maverick sprawiły, że szefowie Forda podeszli do sprawy wprowadzenia do oferty w Europie nowego SUV-a z dystansem. Zaczęli od obserwacji poczynań konkurencji i bogatsi o nowe doświadczenia zaoferowali Europejczykom Kugę.

Nadwozie

Reklama

Sylwetka Forda Kuga jest proporcjonalna i dynamiczna. Zaprojektowana w typowym dla Forda stylu Kinetic Design. Na pierwszy rzut oka SUV Forda wydaje się autem stosunkowo niewielkim, ale okazuje się, że jest większy niż mocni konkurenci w klasie – RAV4 , czy Tiguan.

Do redakcyjnej oceny dostaliśmy egzemplarz w modnym białym kolorze (Ice white) z czarnym panoramicznym dachem (dopłata 3000 zł). Takie zestawienie kolorów ładnie współgra z dynamiczną linią nadwozia Forda Kugi. W przedniej części nadwozia szlachetności dodają sylwetce ksenonowe reflektory (dopłata 3000 zł) ukryte za przezroczystymi kloszami reflektorów oraz przetłoczenia na masce. W tylnej części nadwozia zadziorności Kudze dodają dwie końcówki wydechów wyprowadzone po bokach pod zderzakiem. Wsiadanie oraz wysiadanie z auta ułatwiają szeroko otwierane drzwi. Co więcej drzwi są lekkie, co podnosi komfort użytkowania auta.

Wnętrze/wyposażenie

Reklama

Do konstrukcji Forda Kugi wykorzystano płytę podłogową z Forda Focusa. Dlatego ilość przestrzeni w przedziale pasażerskim jest podobna do ilości przestrzeni w przeciętnym aucie kompaktowym. „Zegary” Kugi są niemal identyczne do tych znanych z Forda Focusa, ale tablica przyrządów wygląd już inaczej. Jakość materiałów wykończeniowych jest przeciętna dla tej klasy pojazdów, nie można nic zarzucić dokładności montażu. Obszyta skórą kierownica jest przyjemna w dotyku. Konstruktorzy obszyli też materiałem górną część boczków drzwi – w miejscu, w którym kierowcy często opierają łokieć. Dzięki temu podparcie jest wygodne.

Obsługa tablicy przyrządów nie sprawia problemów. W widocznym na zdjęciu egzemplarzu Kugi zainstalowano system nawigacji satelitarnej CD/SD PLUS z kamerą ułatwiającą parkowanie tyłem z 7” kolorowym ekranem dotykowym, radioodtwarzaczem płyt CD/MP3, dodatkowym gniazdem AUX, ośmioma głośnikami, joystickiem przy kierownicy. System kosztuje ok. 7000 zł, a wspomniany wyświetlacz umieszczono na górze środkowej konsoli, a informacje które są na nim wyświetlane są czytelne.

Zobacz też: Opinie kierowców o Ford Kuga

Dobrze, że w Kudze Ford nadal stosuje sprawdzone urządzenie którym jest – z wyglądu nieco toporny – ale sprawdzający się świetnie w praktyce, joystick do sterowania m.in. zestawem audio.

Niezbyt wygodnym rozwiązaniem we wnętrzu Kugi jest umieszczenie przycisku (wyposażenie standardowe) służącego do uruchomiania i wyłączania jednostki napędowej na górze środkowej konsoli. Używanie guzika znajdującego się w tak odległym miejscu jest zwyczajnie nie wygodne.
Wyżsi kierowcy narzekają też na krótkie siedzisko fotela, natomiast gdy zamienią się miejscami z pasażerami tylnej kanapy doskwiera im również zbyt mała ilość przestrzeni nad głową.
Rozczarowaniem jest przestrzeń bagażowa przy normalnym położeniu siedzeń. Bagażnik o pojemności 360 l to w tej klasie stanowczo za mało. I mało pocieszający jest fakt, że po rozłożeniu siedzeń przestrzeń bagażowa powiększa się do 1405 l.


Napęd

Fordem Kugą jeździ się przyjemnie. Dużo w tym zasługi precyzyjnego układu kierowniczego oraz dość sztywnego zawieszenia. Kuga to SUV, który w prowadzeniu przypomina zbierającego pochwały za świetne właściwości jezdne Focusa. I mamy tu na myśli zarówno czułość układu kierowniczego, jak i wyczucie gabarytów pojazdu podczas manewrów.

Kierowca Forda Kugi czuje się pewnie także podczas dynamicznej jazdy po krętych drogach.
Pod maską prezentowanego na zdjęciach Forda Kugi pracował wysokoprężny silnik o pojemności 2 l, rozwijający moc maksymalną 163 KM. Silnik wyposażono w układ Common Rail. Jak na dzisiejsze standardy jednostka pracuje o drobinę zbyt głośno, ale wykazuje wysoką kulturą pracy i dobrą elastyczność. Według danych producenta ważąca 1597 kg Kuga rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,9 s. W testowanym egzemplarzu zainstalowano bardzo sprawną sześciobiegową, zautomatyzowaną przekładnię PowerShift, co na dłuższą metę jest rozwiązaniem bardzo wygodnym.

Niestety maksymalny moment obrotowy (340 Nm) dostępny jest w silniku Kugi od 2000 obr./min., co przekłada się na ospałość auta podczas ruszania. Jest to szczególnie irytujące w przypadku, gdy chcemy szybko zjechać ze skrzyżowania. Wtedy po zdecydowanym wciśnięciu pedału gazu do końca następuje chwila, w której auto się jakby „zastanawia”, czy ruszyć, czy nie. Po przekroczeniu 2000 obr./min samochód ochoczo wyrywa do przodu. Nie sprawia za to żadnych problemów Kudze przyspieszanie od wyższych prędkości, na przykład podczas wyprzedzania.

Zobacz też: Nowy Volkswagen Tiguan

Testowana Kuga została wyposażona w napęd na obie osie oparty na mechanizmie Haldex trzeciej generacji. Działa to w ten sposób, że w zależności od uślizgu kół komputer sterujący rozdziela przekazywanie napędu pomiędzy przednią i tylną osią do maksymalnego stosunku 50/50. W normalnych warunkach komputer kieruje napęd na oś przednią tylko w razie potrzeby dołączając napęd tylnej osi. 

Nie trudno się więc domyśleć, że Kuga nie jest konstrukcją stworzona do eksploatowania w ciężkim terenie ale świetnie sprawdzi się na ośnieżonych drogach, zaśnieżonych miejscach parkingowych lub na grząskiej polnej drodze. To co ucieszy większość kierowców to umiarkowane spalanie. Podczas spokojnej, płynnej jazy w ruchu miejskim Kuga spalała ok. 9,2 l oleju napędowego na 100 km. Jeżdżąc nieco dynamicznej zużycie paliwa wzrastało do ok. 10 l/100 km.

Podsumowanie

Ford Kuga to jeden z najładniejszych SUV-ów dostępnych w sprzedaży na polskim rynku. Najtańsza dostępna wersja z napędem na jedną oś i silnikiem wysokoprężnym o mocy 140 KM kosztuje 106 900 zł. Opisywana odmiana (najbogatsza wersja Titanium) z mocniejszym dieslem i napędem na obie osie dostępna jest od 126 100 zł. Wraz z dodatkowym wyposażeniem testowana Kuga kosztuje aż 148 450 zł. Ale SUV Forda oprócz tego, że bardzo dobrze wygląda, jest bogato wyposażony to na dodatek nieźle jeździ. I co z tego, że za podobną kwotę można kupić przestronniejsze, pakowniejsze i szybsze Mondeo. Nie dla wszystkich kierowców prędkość i duży bagażnik są najważniejsze.

Dane techniczne:

Długość: 4 443 mm

Szerokość: 1 842 mm

Wysokość: 1 710 mm

Rozstaw osi: 2 690 mm

Masa: 1 597 kg

Pojemność bagażnika: 360 litrów

Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 1 405 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna

Napęd: 4x4

Typ silnika: turbodiesel common rail

Liczba cylindrów: 4

Pojemność silnika: 1 997 ccm

Moc silnika: 163 KM/3750 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 340 Nm/2000/min

Prędkość maksymalna: 192 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 sekundy

Zużycie paliwa: 8,5/5,8/6,8 (miasto/trasa/średnia) (według danych producenta)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Kolorowy wyświetlacz z zestawem nawigacjisażenie opcjonalne Forda Kuga. Fot. Moto.wieszjak.pl
Aluminiowe obręcze kół to standardowe wyposażnie odmiany Titanium Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Sportowego sznytu w tylnej części nadwozia Forda Kuga dodają dwie końcówki wydechu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Forda Kuga prowadzi się zaskakująco dobrze, jak auto osobowe. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tablica przyrządów Forda Kuga jest czytelna. Przeszkadza tylko niewygodnie umieszczony przycisk uruchamiania silnika (na górze środkowej konsoli). Fot. Moto.wieszjak.pl
"Zegary" Forda Kugi są podobne do tych z Focusa. Fot. Moto.wieszjak.pl
Przycisk uruchamiania i wyłączania silnika w Fordzie Kuga umieszczono dość daleko od kierowcy - pomiędzy nawiewami na środkowej konsoli. Fot. Moto.wieszjak.pl
Przekładnia PowerShift pracuje bez zarzutu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Fotele przednie Forda Kuga ją zbyt krótkie siedziska. Fot. Moto.wieszjak.pl
Na tylnej kanapie Forda Kuga siedzi się wygodnie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Bagażnik Forda Kuga ma objętość 360 l. Fot. Moto.wieszjak.pl
Reflektory ksenonowe w Fordzie Kuga wymagają dopłat 3 tys. zł. Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    28 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?

    Toyota Yaris Cross: start produkcji crossovera we Francji

    Toyota Yaris Cross to nowy crossover japońskiej marki. Auto powstało z myślą o Europie i w Europie będzie produkowane. Co wiadomo o modelu?