| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Zima > Technika jazdy po lodzie - jak hamować na lodzie?

Technika jazdy po lodzie - jak hamować na lodzie?

Oblodzona jezdnia to jedna z najgorszych nawierzchni jaka może sobie wyobrazić kierowca. Na tak śliskiej nawierzchni w poślizg może wywołać nawet ukształtowanie terenu. Radzimy, jak hamować i jak wykonywać inne manewry na jezdni pokrytej lodem.

Kluczową kwestią dla bezpieczeństwa jazdy w warunkach zimowych jest rozpoznanie nawierzchni. Konkretnie, musimy odpowiednio wcześnie się zorientować, że poruszamy się po lodzie.

Jak poznać czy jadę po lodzie?

Auto poruszające się po lodzie sprawia wrażenie jakby bezwładnie pływało, układ kierowniczy jest znacząco luźniejszy. Sprawdzonym sposobem jest delikatne naciśnięcie hamulca. W tym momencie w aucie z ABS-em pedał hamulca zacznie charakterystycznie pulsować. A w przypadku samochodu nie wyposażonego w ABS koła najprawdopodobniej się zablokują.

Zobacz też: Technika jazdy zimą - jak poruszać się po śnieżnych drogach w górach?

Jak zareagować na lód?

Najważniejsze to nie wpadać w panikę. Postępuj z samochodem delikatnie, tzn. nie zmieniaj gwałtownie kierunku jazdy, nie przyspieszaj i nie hamuj nagle, bo to doprowadzi do poślizgu. Przy małym poślizgu „mikro” kontra uratuje sytuację (obracanie kierownicy w tę stronę, w którą wyrzucany jest tył samochodu). Pokonując oblodzony zakręt trzeba pamiętać o wcześniejszym wyhamowaniu samochodu i wrzuceniu właściwego biegu (delikatnie operujmy tu sprzęgłem, aby uniknąć zablokowania się osi napędowej). Dopiero po wyprostowaniu kół dodaj gazu.

Na lodzie szczególnie niebezpieczne jest jechanie na luzie (oznacza to zupełną utratę kontroli nad autem).

Zobacz też: Uruchamianie i nagrzewanie silnika

Triki, które powinien znać kierowca prowadzący samochód po oblodzonej drodze:

Poślizg w aucie z przednim napędem. Odejmij gaz, a potem mocniej skręć kierownicą w stronę zakrętu.

Poślizg w aucie z tylnym napędem. W tej sytuacji powinno pomóc bardzo delikatne ujęcie gazu i kontra kierownicą.

Poślizg w aucie z napędem 4x4. Takim samochodem dużo trudniej wpaść w poślizg, ale jeśli już to nastąpi to powinna pomóc poprawnie wykonana kontra w połączeniu z lekkim ujęciem lub dodaniem gazu (w zależności od tego jak wyważony jest pojazd i jaki jest rozkład siły napędowej przód-tył).

Zobacz też: Jakich rękawiczek nie powinien używać kierowca

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Poślizg na lodzie jest bardzo trudny do opanowania. Dlatego jazda zimą musi opierać się na ciągłym unikaniu poślizgu. Zasada „lepiej zapobiegać niż leczyć” jest w tym wypadku bardzo trafiona. Duży wpływ na Twoje bezpieczeństwo zimą ma prawidłowy poziom ciśnienia w oponach zimowych. Ważne jest, by był zgodny z zaleceniami producenta – tłumaczy Michał Opolski (Oponeo.pl) – Różnice w ciśnieniu kół między prawą i lewą stroną samochodu mogą być niedostrzegalne w dobrych warunkach, ale przy niskiej przyczepności mogą szybko doprowadzić do poślizgu kół podczas hamowania. Lepiej więc regularnie sprawdzać ogólny stan zimówek i ciśnienie – dodaje.

Źródło: Materiały prasowe Oponeo.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Profika Broker

Broker ubezpieczeniowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »