| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Miasto > 5 zasad jazdy miejskiej

5 zasad jazdy miejskiej

Kiedy nasz samochód najbardziej się zużywa? Odpowiedź wiele osób może zdziwić, ale prawda jest taka, że większość podzespołów doznaje największych obciążeń podczas jazdy w... mieście! Dlatego warto znać kilka podstawowych zasad jak jeździć, żeby oszczędzić samochód, a przy okazji nerwy i pieniądze na częstsze naprawy:

1. Obroty pod kontrolą

Ruszaj zawsze z najniższych możliwych obrotów silnika. Unikaj gwałtownego puszczania pedału sprzęgła, ruszania z piskiem opon, jazdy na pół sprzęgle. Wszystko to powoduje ogromne obciążenie sprzęgła, skrzyni biegów, mechanizmu różnicowego i dalej – półosi i przekładni planetarnych.

2. Noga na pedale, ręka na lewarku – zły pomysł!

Nigdy bez potrzeby nie trzymaj nogi sprzęgle i hamulcu – noga powinna wędrować do pedału wtedy gdy mamy zamiar go użyć.

Zobacz też: Parkowanie dla opornych: jak zaparkować samochód w mieście?

Podobnie z lewarkiem skrzyni biegów... Wielu kierowców trzyma na nim rękę a to BŁAD! Lewarek to nie podłokietnik! Choć może my tego nie czuć, trzymając za gałkę cały czas wywieramy nacisk i pewne naprężenia w  układzie zmiany przełożeń. Efekty mogą być opłakane, a poważne kłopoty z wybraniem odpowiedniego przełożenia mogą się pojawić po 30 – 40 tysiącach kilometrów.

3. Stoisz w korku? Puść kierownicę, zdejmij nogi z pedałów

Nic tak nie oszczędza auta jak pozwolenie mu na „odpoczynek”. Chodzi głównie o momenty gdy STOIMY (PODKREŚLAM STOIMY - nie jedziemy!) w korku. Zamiast kurczowo trzymać kierownicę co chwila kręcąc nią centymetr w prawo -  centymetr w lewo, lepiej puścić koło wolno... W ten sposób oszczędzimy pracy maglownicy, drążkom skrętnym i wspomaganiu.

Zobacz też: Jak postępować na skrzyżowaniach z ruchem kierowanym przez policjanta?

W końcu – ABSOLUTNA PODSTAWA – noga precz ze sprzęgła! Zamiast stać z włączonym biegiem trzymają cały czas wciśnięty pedał, lepiej wyrzucić na luz i puścić pedał. To oszczędza praktycznie wszystkie elementy sprzęgła, zaczynając od tarczy i docisku, na łożysku i pompie sprzęgłowej kończąc. W ten sposób „życie” sprzęgła w autach eksploatowanych jedynie w mieście można przedłużyć nawet o 1/3.

4. Napęd na cztery koła – dodatkowe obciążenie

Jeśli jeździmy autem napędem na cztery koła warto korzystać z funkcji rozłączania osi. Odłączanie przekładni rozdzielczej, czy po prostu wału napędowego, może zmniejszyć obciążenia działające na skrzynię rozdzielczą, sprzęgło i sam silnik nawet o 25 – 30 procent.

5. Nowoczesne diesle to nie auta miejskie? I TAK i NIE...

Nowoczesne diesle rzeczywiście nie lubią miejskiego pełzania – pożerają sprzęgło, przepalają układ wydechowy. Jeśli dodatkowo jest gorąco, może dramatycznie wzrosnąć zużycie oleju silnikowego, przy jednoczesnym odczuwalnym spadku mocy. Jak sobie z tym radzić?

Tu kierowca ma właściwie niewiele do powiedzenia. To już „specyfika” diesla z którą po prostu musimy się liczyć. Żeby maksymalnie wydłużyć życie silnika polecamy częstsze przeglądy,  wymiany oleju i filtrów – w skrajnych warunkach pogodowych nawet co 6 – 7 tysięcy kilometrów.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Monika Wolska-Bryńska

Radca prawny w Departamencie Kontroli Podatkowych w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »