REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ubiegać się o odszkodowanie w przypadku kolizji podczas wakacyjnej podróży?

Jak ubiegać się o odszkodowanie w przypadku kolizji podczas wakacyjnej podróży?
Jak ubiegać się o odszkodowanie w przypadku kolizji podczas wakacyjnej podróży?

REKLAMA

REKLAMA

Stłuczka, kolizja lub nawet wypadek mogą się przydarzyć każdemu podróżującemu na wakacje. Jak ubiegać się o należne odszkodowanie w przypadku, gdy do zdarzenia doszło w kraju, a jak gdy za granicą?

Według danych Komendy Głównej Policji w ubiegłe wakacje na polskich drogach doszło do 9 885 wypadków i 98 190 kolizji. Równie nieciekawie przedstawiają się statystyki dotyczące zdarzeń na zagranicznych drogach. Jak informuje Komisja Europejska, w zeszłym roku poważne obrażenia poniosło aż 25,5 tys. osób podróżujących po terenie Unii Europejskiej. Podpowiadamy, jak w takich sytuacjach ubiegać się o odszkodowanie.

REKLAMA

Zobacz też: Sprawca kolizji uciekł. Co robić?

Jak postępować podczas stłuczki w Polsce?

Wypadek czy kolizja może przytrafić się każdemu z nas. Warto przygotować się na taką okoliczność i dowiedzieć się, jak dochodzić swoich praw, jeśli przydarzy nam się taka sytuacja. W przypadku, gdy nie ma osób rannych, należy przede wszystkim zabezpieczyć teren zdarzenia, aby nie stwarzać zagrożenia dla innych uczestników ruchu. Następnie warto zrobić zdjęcia, które przedstawiać będą uszkodzenia auta oraz spisać ze sprawcą zdarzenia odpowiednie oświadczenie. – Takie oświadczenie powinno zawierać: dane sprawcy kolizji, kategorię i numer prawa jazdy, dane ubezpieczyciela, numer polisy OC oraz opis okoliczności, w jakich doszło do kolizji. W przypadku, gdy sprawca zdarzenia nie chce udzielić nam potrzebnych informacji, na miejsce powinniśmy wezwać policję, która sporządzi notatkę urzędową ze zdarzenia drogowego – wyjaśnia Edyta Szymkowiak, p.o. Dyrektora Departamentu Dochodzenia Roszczeń, firmy specjalizującej się w pomocy osobom poszkodowanym w uzyskaniu stosownego odszkodowania. Sprawca kolizji ma obowiązek pokryć wszelkie koszty związane z naprawą uszkodzonego auta.

Zobacz też: Kolizja za granicą. Jak postępować?

W momencie, gdy zostaliśmy ranni, przede wszystkim należy nam się wypłata zadośćuczynienia za doznane obrażenia ciała oraz odszkodowanie za poniesione w związku z tym koszty. Starając się o wypłatę takiego świadczenia powinniśmy przedstawić następujące dokumenty: pełną dokumentację medyczną, w skład której wchodzą wyniki wszystkich wykonanych badań i konsultacji medycznych, rachunki za wykupione leki, dojazd do placówek medycznych czy rehabilitację. Możemy się starać również o odszkodowanie za utracony dochód związany z niezdolnością do pracy. – O takie świadczenie mogą się starać nie tylko osoby zatrudnione na umowę o pracę, ale również te zatrudnione na umowę o dzieło czy zlecenie. Wystarczy, że wraz z pracodawcą oszacują, ile mogłyby zarobić w czasie niezdolności do pracy – dodaje Edyta Szymkowiak z DRB.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Stłuczka lub wypadek za granicą, jakie poniesiemy koszty?

Jak postępować podczas zdarzenia drogowego za granicą?

Dochodząc swoich praw do odszkodowania za stłuczkę lub wypadek, który miał miejsce poza granicami Polski, szczególnie ważne jest, aby zadbać o odpowiednio przygotowaną dokumentację. Jest to bardzo pomocne i znacząco przyspiesza cały proces odszkodowawczy. Dokumentacja, którą powinniśmy zebrać nie różni się od tej, którą należy przedstawić w przypadku zdarzenia w Polsce. Warto pamiętać, że cały proces odszkodowawczy możemy przeprowadzić w naszym kraju, co umożliwia nam bieżącą kontrolę wydawanych decyzji i likwidację szkody w krótkim czasie. – W przypadku, gdy szkoda powstanie w kraju należącym do Unii Europejskiej możemy zażądać wypłaty przysługujących nam świadczeń od zagranicznego ubezpieczyciela, w którym sprawca wypadku ma wykupione OC. Swoje roszczenia powinniśmy kierować do polskiego zakładu ubezpieczeń, który jest korespondentem zagranicznego ubezpieczyciela w Polsce. Informacje na temat korespondentów uzyskamy kontaktując się z Polskim Biurem Ubezpieczycieli Komunikacyjnych – tłumaczy ekspert DRB.

Gdy dane towarzystwo nie będzie miało korespondenta na terenie Polski, szkody będą rozpatrywane przez Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, pełniące funkcję organu odszkodowawczego. Jeśli natomiast wypadek miał miejsce w kraju, nie należącym do Unii Europejskiej, a należącym do Systemu Zielonej Karty, wówczas za likwidację szkód w ramach tego systemu odpowiada Biuro Narodowe tego właśnie kraju. Nie mniej istotnym niż kraj, na terenie którego doszło do wypadku jest również to, kto był sprawcą wypadku. Inne bowiem kroki będziemy musieli podjąć w przypadku, gdy sprawcą będzie kierujący pojazdem na lokalnych tablicach rejestracyjnych, a inne kiedy sprawcą będzie kierujący pojazdem zarejestrowanym w jednym z państw Unii Europejskiej.

Źródło: DRB Centrum Odszkodowań

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

REKLAMA

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

REKLAMA

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

REKLAMA