REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana przewodów hamulcowych

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana przewodów hamulcowych
Opel Astra F wymiana przewodów hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzone przewody hamulcowe wymagają jak najszybszej wymiany. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić przewody hamulcowe w Oplu Astra F.

Zaczynamy od lokalizacji usterki na przewodzie hamulcowym. Jeśli jest duży wyciek, to nie będzie problemów z lokalizacją. Wokół miejsca wycieku będzie widoczna plama. W przypadku, kiedy nie widać śladów płynu, czeka nas przeprowadzenie dokładnych oględzin przewodów hamulcowych.

REKLAMA

Pamiętajmy, że poziom płynu powinien mieścić się pomiędzy oznaczeniem „MIN” a „MAX”. Jeżeli widzimy niewielki ubytek, to należy brać pod uwagę również zużycie klocków hamulcowych. Objawia się to minimalnie niższym poziomem płynu w zbiorniczku. Nie ma potrzeby dolewki. Jeżeli ubytki są duże i występują w krótkich odcinkach czasu, może to świadczyć o wyciekach płynu.

Zobacz też: Opel Astra F: obsługa korektora siły hamowania

REKLAMA

Zaczynamy od umycia ich. Pokryte są warstwą tworzywa sztucznego, które chroni przed korozją. Właśnie dlatego nie zaleca się używania szczotki drucianej lub papieru ściernego. Za pomocą lampy sprawdzamy przewody od pompy hamulcowej do cylinderków poszczególnych kół.

Jeżeli zlokalizujemy uszkodzenie, należy wymienić ten odcinek aż do miejsca najbliższego łączenia. Przewody elastyczne łączą cylinderki z przewodami sztywnymi. One również są podatne na uszkodzenia. Łapiemy je oburącz i przeginamy w poszukiwaniu pęknięć. W zależności od tego, w którym miejscu jest nieszczelność, będziemy wymieniać sztywny lub elastyczny przewód hamulcowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiana sztywnego przewodu hamulcowego

Sztywny przewód hamulcowy to rurka powleczona tworzywem sztucznym, które chroni przewody przed uszkodzeniami. W sprzedaży są dostępne przewody hamulcowe razem z nakrętkami kołpakowymi. Przewody są dopasowane do danego auta. Możemy również kupić odpowiedni odcinek przewodu, jaki jest nam potrzebny. W przypadku Opla Astry F, przewody mają średnicę 4.75mm.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych szczęk i bębnów hamulcowych

REKLAMA

Decydując się na zakup takiego przewodu, należy dokonać obróbki końcówek rurki. Należy robić to bardzo ostrożnie, żeby nie uszkodzić powłoki z tworzywa sztucznego. W przeciwnym razie będziemy musieli wymienić taki odcinek. Przystępujemy do wymiany. Taką operację najwygodniej wykonać z pozycji platformy warsztatowej lub kanału najazdowego. Skorzystanie z tradycyjnego podnośnika i „kobyłek” jest również dopuszczalne, jednak należy być bardzo ostrożnym. Dla zwiększenia bezpieczeństwa zalecamy podłożyć dodatkowo drewniane klocki (obok podstawek).

Odkręcamy nakrętki kołpakowe sztywnego przewodu hamulcowego i zdejmujemy przewód. Jeśli nie wyczyściliśmy wcześniej miejsca uszkodzenia (podczas oględzin), to należy to wykonać to przed odkręceniem nakrętki. Teraz zaślepiamy odpowiednim kołkiem przewód od strony pompy hamulcowej. Dobrą alternatywą jest usunięcie całego płynu ze zbiorniczka wyrównawczego. W tym przypadku zalecamy skorzystać ze strzykawki.

Zobacz też: Jak samodzielnie sprawdzać hamulce?

Nowy przewód hamulcowy prowadzimy w miarę możliwości w tym samym miejscu, gdzie był zamontowany stary. Pamiętajmy, żeby nie umieszczać przewodów hamulcowych między przewodami elektrycznymi. Może to doprowadzić do przetarcia obydwu przewodów. W takim przypadku może to doprowadzić do awarii układu hamulcowego lub instalacji elektrycznej. Zalecamy zachować odległość około 30mm od sąsiadującego przewodu. Pozostaje nam uzupełnić stan w zbiorniczku wyrównawczym i upewnić się, czy nie ma wycieku w naprawianym miejscu.

Wymiana przewodu elastycznego

Pierwszy krok to uzupełnienie stanu w zbiorniczku wyrównawczym. Poziom płynu powinien sięgać do krawędzi otworu wlewowego. Następnie zakręcamy korek na zbiorniczku i zaklejamy otwór odpowietrzający za pomocą plastra. Jest to konieczne, chcąc uniknąć wycieku płynu hamulcowego z układu. Podnosimy przód samochodu za pomocą lewarka i skręcamy przednimi kołami tak, żeby zacisk hamulcowy był skierowany do zewnątrz.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych

Odkręcamy sztywny przewód hamulcowy od elastycznego i wyjmujemy blaszkę zabezpieczającą razem z przewodem elastycznym. Następnie odkręcamy elastyczny przewód hamulcowy od zacisku i zdejmujemy podkładki pod śrubą mocującą.

Nowy przewód przykręcamy do zacisku hamulcowego za pomocą śruby drążonej. Pamiętajmy o użyciu nowych podkładek. Moment dokręcania wynosi 40Nm. Warto wiedzieć, że od 1994 roku przewody elastyczne są wykonywane z innego materiału. Nowe przewody mają zmniejszony sześciokąt nakrętki kołpakowej z 19mm na 17mm. Wkładamy blaszkę zabezpieczającą w uchwyt we wnęce koła i dokręcamy sztywny przewód hamulcowy do elastycznego momentem 16Nm.

Zobacz też: Dlaczego warto dbać o płyn hamulcowy?

Opuszczamy samochód i odlepiamy taśmę z odpowietrznika. Uruchamiamy silnik i sprawdzamy czy przewód elastyczny nie ociera o inne elementy podczas skręcania kołami. Na koniec odpowietrzamy układ hamulcowy (opis w oddzielnym poradniku).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA