REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra G/Zafira A: wymiana rozrusznika

Robert Kuśpiel
Wymiana rozrusznika w Oplu Astra nie jest skomplikowaną czynnością. Fot. Fotolia
Wymiana rozrusznika w Oplu Astra nie jest skomplikowaną czynnością. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić rozrusznik w Astrze G i Zafirze A. Wbrew pozorom nie jest to trudne.

Na samym początku przybliżymy budowę samego rozrusznika oraz pomożemy wybrać alternatywę dla naprawy lub wymiany naszego starego rozrusznika. Rozrusznik składa się z obudowy komutatora, uzwojeń oraz zespołu sprzęgła zębnika. W samym korpusie i obudowie jest wirnik i komutator razem ze szczotko-trzymaczem. To właśnie w nim znajdują się szczotki węglowe, które ulegają zużyciu. Rozrusznik przestaje poprawnie funkcjonować kiedy szczotki są zbyt mocno zużyte.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: demontaż wentylatora i chłodnicy

REKLAMA

Po wymontowaniu starego rozrusznika musimy podjąć decyzję co do jego dalszego losu. Możemy kupić nowy. Jednak tutaj słowo „nowy” nie oddaje w pełni autentycznego stanu rozrusznika. Zazwyczaj są to chińskie zamienniki, które jakościowo odstają od oryginału. Należy o tym pamiętać decydując się na taki zakup. Nie powinniśmy być mocno zdziwieni, jeżeli nie wytrzyma on do końca okresu gwarancyjnego.

Można przemyśleć zakup używanego. Jednak tutaj musimy być pewni co do źródła. W innym przypadku taki zakup to duże ryzyko. Może się okazać, że ten używane będzie w znacznie gorszym stanie niż ten, który wyjęliśmy z naszego auta. Jednak kiedy trafimy na dobry egzemplarz warto zastanowić się nad kupnem. Jakby nie było to nadal pozostajemy przy oryginale.

Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest regeneracja starego rozrusznika. Cenowo wychodzi prawie tak samo lub taniej jak zakup chińskiej podróbki. Jeżeli wykonujemy taką usługę w dobrym warsztacie to możemy być pewni, że posłuży nam dłuższy czas. Ceniące się zakłady dają na taką regenerację pisemną gwarancję. Zazwyczaj mają rozruszniki na wymianę lub można poczekać na regenerację naszego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Astra G/ Zafira A: wymiana tylnych klocków i tarcz

REKLAMA

Kiedy zdecydowaliśmy o losie naszego starego rozrusznika to nadszedł czas, żeby go wymontować. Znajduje się on z tyłu na kadłubie silnika. Wyjmuje się go do dołu. Na początku musimy odpiąć ujemną klemę akumulatora. Teraz podnosimy samochód, najlepiej zrobić to za pomocą platformy warsztatowej, wówczas zapewnimy sobie dobre dojście do wykonywania tej pracy.

Zaczynamy od silników X14XE, Z14XE, X16XEL, Z16XE, X18XE. Na samym początku musimy wymontować podporę kolektora dolotowego. Następnie odkręcamy przewody od rozrusznika a następnie znajdujący się w jego górnej części przewód masowy. Teraz odkręcamy nakrętkę mocującą razem ze śrubą i możemy swobodnie wyjąć rozrusznik.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy, żeby przykręcić dokładnie wszystkie mocowania i przewody. Kolejnym silnikiem jest wysokoprężny 2.0. Tutaj również jest potrzebne uniesienie auta. Po tej czynności musimy wymontować dolną osłonę silnika. Następnie odkręcamy śruby mocujące od osłony termicznej oraz osłony rozrusznika. Kolejnym krokiem jest odkręcenie śrub mocujących osłony przewodów oraz przewodu masowego, który jest w tylnej części.

Teraz wykręcamy śrubę mocującą wspornik rozrusznika. Razem z nią wyjmujemy podporę kolektora wylotowego. Kolejnym krokiem jest odkręceni od rozrusznika nakrętki mocującej przewody. Pozostaje nam wyjąć osłonę od turbosprężarki oraz rozłączyć przewody znajdujące się nad rozrusznikiem. Po tym zabiegu wykręcamy śruby mocujące i wyjmujemy rozrusznik. W tym przypadku wychodzi do góry.

Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Jak widać mieliśmy tutaj kilka dodatkowych elementów do zdemontowania. Należy je bardzo dobrze przykręcić. Przechodzimy do silnika benzynowego 2.0. Standardowo przed rozpoczęciem pracy musimy podnieść cały samochód do góry. Następnie demontujemy podporę kolektora dolotowego od kolektora oraz kadłuba silnika. Następnie odłączyć przewód elektryczny od rozrusznika.

Następnie odkręcamy górną śrubę mocującą od skrzyni biegów. Na końcu wykręcamy dolną śrubę od rozrusznika i wyjmujemy go do dołu. Podobnie jak w poprzednich przypadkach montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Kolejnym silnikiem będzie X16SZR i Z16SE. Tutaj również warto mieć samochód w górze co znacznie ułatwi nam pracę. Na początku odpinamy przewody elektryczne od rozrusznika.

Kolejnym krokiem jest wypięcie przewodu masowego od rozrusznika. Po tym kroku możemy odkręcić nakrętkę mocującą razem ze śrubą, która go trzyma. Teraz możemy swobodnie wyjąć cały rozrusznik. Wychodzi on bez problemu od dołu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Na końcu pozostały nam silnik 1.7. Pierwszą niezbędną czynnością będzie wymontowanie kolektora wylotowego. Nie jest to trudne zadanie. Należy jednak pamiętać, że przy montażu stosujemy nowe uszczelki na wszystkich powierzchniach łączących.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: demontaż kolumny zawieszenia

Następnie demontujemy obudowę filtru powietrza razem z przewodem dolotowym i przepływomierzem. Jeżeli mamy klimatyzację, musimy dodatkowo wymontować pasek klinowy. W tym celu należy poluzować rolkę napinającą. Na końcu odkręcamy przewód elektryczny od rozrusznika oraz dolną śrubę mocującą do silnika. Pozostaje nam tylko górne mocowanie. Odkręcamy górną śrubę i wyjmujemy rozrusznik do dołu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA