| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Usługi kurierskie > Czym różni się "paczka" od "przesyłki" w usługach kurierskich

Czym różni się "paczka" od "przesyłki" w usługach kurierskich

Aby sprawnie rozliczyć usługę kurierską niezbędne jest rozgraniczenie pojęcia „paczki” oraz „przesyłki”, którą nadawca przygotowuje do wysłania. Terminy te w mowie potocznej są często stosowane zamiennie, choć ich znaczenie jest zupełnie inne.

Jeśli jednak charakterystyka wysyłkowa wskazuje na większy udział przesyłek korzystniejsze dla przedsiębiorcy jest ustalenie cennika wagowego. Ten sposób rozliczania uniezależnia cenę usługi kurierskiej od liczby wysyłanych paczek. Podstawową jednostką rozliczenia jest w takim układzie całkowita waga towaru, jaki jest wysyłany na podstawie jednego listu przewozowego do jednego odbiorcy. W celu dokładniejszego zrozumienia różnicy posłużę się dwoma przykładami:

Przykład 1 – przewaga paczek w strukturze wysyłkowej Przedsiębiorcy „A”

Przedsiębiorca „A” prowadzi księgarnię internetową. Wśród sprzedawanych książek nie ma dużych atlasów geograficznych lub innych gabarytowo wielkich pozycji. Każde zamówienie (nawet jeśli liczy kilka książek) pakowane jest do jednego kartonu i wysyłane za pomocą firmy kurierskiej do odbiorcy.

Przedsiębiorca „A”, podpisując umowę z firmą kurierską na realizację dostaw zaznacza, iż podstawą do określenia ceny za usługę jest jedna paczka w określonym przedziale wagowym. Przedziały wagowe do rozliczeń ustala się na podstawie danych statystycznych z ostatniego okresu (ostatnie 6 lub 12 miesięcy) biorąc pod uwagę najczęściej powtarzające się wagi wysyłanych zamówień.

Przykład 2 – przewaga przesyłek w strukturze wysyłkowej Przedsiębiorcy „B”

Przedsiębiorca „B” prowadzi sklep internetowy z akcesoriami do domu. Asortyment i ceny w tym sklepie są na tyle atrakcyjne, że klienci w zdecydowanej większości w jednym zamówieniu kumulują kilka produktów, chcąc, aby zamówiony w sklepie internetowym towar przyjechał do nich w jednej partii.

Gabaryty zamówionych towarów są czasem tak różne, ze właścicielowi sklepu ciężko jest przygotować do wysyłki jedną paczkę, a klient kumuluje zamówienie, aby nie płacić podwójnie czy potrójnie za każdą paczkę w dostawie. W takiej sytuacji przedsiębiorca „B” podpisując umowę z firmą kurierską zaznacza, że cena zrealizowanej usługi nie może zależeć od liczby paczek, a jedynie od wysyłanej wagi do jednego odbiorcy, na podstawie jednego listu przewozowego.

Jeśli na przykład 1 zamówienie stanowią 3 paczki, każda waży 4 kg, to klient nie płaci trzy razy za każdą paczkę osobno, tylko raz za przesyłkę o wadze 12 kg.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego Marta Jeleń

Kancelaria Radcy Prawnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »