REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

DB Schenker: Jak korzystać z transportu intermodalnego

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są zalety transportu intermodalnego? Dlaczego firmy decydują się na te rozwiązania? Jak kształtuje się rynek logistyki kolejowej i przewozów intermodalnych w Polsce oraz w innych krajach europejskich?

Od lat w publicznej dyskusji mówi się o korzyściach wynikających z transportu intermodalnego. W Europie zdecydowanym liderem w zakresie wykorzystania tych rozwiązań są Włochy, gdzie ten rodzaj transportu stanowi 35,8% wszystkich przewozów. W czołówce są również Holandia (33,7%), Hiszpania (33,5%) i Belgia (32,2%) .

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce rynek ten dopiera zaczyna się rozwijać. Wśród zainteresowanych firm są przedsiębiorstwa patrzące w przyszłość, o dużej świadomości społecznej, dla których istotne są cele takie jak wzrost bezpieczeństwa łańcuchów dostaw oraz inwestycje w ochronę środowiska.

„Zrównoważony rozwój, którego jednym z filarów jest ekologia, stanowi integralną część naszej strategii” – mówi Janusz Górski, Prezes Schenker Sp. z o.o. „Nasza wizja to: Dostarczamy przyszłość. Zgodnie z nią staramy się wspierać klientów, umożliwiając im redukcję emisji CO2. Rozwijamy ofertę „zielonej logistyki”, miedzy innymi przez regularne połączenia kolejowe i intermodalne.

Warto dodać również, że z roku na rok coraz więcej energii w logistyce kolejowej pozyskiwane jest ze źródeł odnawialnych – w Grupie DB, do której należymy, uruchamiane są pociągi z gwarancją, że użyta energia pochodzi w 100% z takich źródeł” – dodaje Janusz Górski.

Z analiz wynika, że w 2020 roku ogólny udział transportu intermodalnego we wszystkich przewozach w Polsce wzrośnie z poziomu niecałych 4 do 10%, a wg masy przewiezionego towaru będzie to około 6%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Transport intermodalny jest wspierany przez wiele inicjatyw. Kluczowe w ramach UE są: Program Infrastruktura i Środowisko – Działanie 7.4 „Rozwój transportu intermodalnego”, Program Marco Polo II, w Polsce – Strategia Rozwoju Transportu do roku 2020. Istotnym czynnikiem rozwoju potencjału intermodalnego w Polsce są m.in. inwestycje w infrastrukturę, w tym w terminale intermodalne. Szacuje się, że aby osiągnąć średni poziom europejski, czyli 17,3% dostaw intermodalnych w przewozach ogółem, liczba terminali intermodalnych powinna wzrosnąć z obecnych 26 do minimum 40.

„Ze strony DB Schenker robimy wiele, aby rozwijać rynek logistyki kolejowej i intermodalnej. Zapewniamy polskim klientom ofertę wspierającą ekologię – globalne know-how w tym zakresie oraz konkretne rozwiązania, m.in. regularne połączenia kolejowe między najważniejszymi ośrodkami gospodarczymi w Europie i na świecie” – mówi Tomasz Cegielski, Dyrektor Biznesu Lądowego w Schenker Sp. o.o. „Chcemy wspierać firmy, z którymi współpracujemy, i zainteresować potencjalnych partnerów – eksporterów i importerów, rozwiązaniami intermodalnymi i kolejowymi” – dodaje Tomasz Cegielski.

Kolej na intermodal z DB Schenker

Jakie są powody, dla których firmy decydują się na rozwiązania intermodalne? Czynników jest kilka. „Za wyborem przemawiają stabilne koszty transportu kolejowego w porównaniu z często zmieniającymi się stawkami drogowymi, np.: cenami paliw, opłatami drogowymi, promowymi itp.” – wyjaśnia Krzysztof Szarkowski, Dyrektor Logistyki Kolejowej
Schenker Sp. z o.o. Przedsiębiorcy decydujący się na rozwiązania intermodalne mogą liczyć na stałe roczne rozkłady jazdy. Znikają też typowe ograniczenia, jak święta, czas pracy kierowcy, korki, czy postoje na granicach.


„Część firm, która korzysta z rozwiązań intermodalnych ma wpisaną w swoją strategię cele związane z ekologią. Poza tym decydują także potrzeby związane z regularnością dostaw, dużymi wolumenami, dostawami na odległe, międzynarodowe rynki czy wrażliwością towaru na temperaturę” – mówi Krzysztof Szarkowski.

DB Schenker jest liderem na europejskim rynku kolejowym. Rocznie w Europie uruchamia około 2 500 pociągów intermodalnych, w tym Polsce obecnie około 380 pociągów. Klienci z polskiego rynku korzystają z regularnych połączeń intermodalnych – między Ostrawą i Veroną, Poznaniem i Duisburgiem oraz Wrocławiem i Londynem. W przypadku pociągu do Londynu na uwagę zasługuje fakt, że cały odcinek między Polską a Wielką Brytanią jest pokonywany pociągiem, bez konieczności korzystania z promu, za to z wykorzystaniem tunelu pod Kanałem La Manche. Nasi klienci, którzy korzystają z rozwiązań intermodalnych to głównie firmy z branży spożywczej, hi-tech, AGD, elektronicznej, meblarskiej, chemicznej.

„W ramach grupy DB mamy możliwość współpracy z naszą siostrzaną firmą działającą w Polsce – DB Schenker Rail Polska. Tym samym zapewniamy naszym klientom dostęp do szerokich możliwości towarowego transportu kolejowego i korzystanie z kompleksowego parku lokomotyw i wagonów. Organizujemy dla naszych klientów dostawy towarów na międzynarodowe rynki, uwzględniając ich ekologiczne cele” – dodaje Krzysztof Szarkowski.

Rozwiązania intermodalne wspierają środowisko. Trzeba zauważyć, że mniej ładunków na drogach to wyższe bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego i mniej zanieczyszczeń oraz hałasu. Poziom emisji CO2 różni się w zależności od stosowanej formy transportu i pokonanej trasy. Przykładowo pociąg na trasie Wrocław – Londyn to 75% oszczędności w emisji CO2 oraz 90% oszczędności w emisji tlenku azotu i 80% oszczędności w emisji pyłu. 500 transportów na tej trasie to mniej o około 900 ton CO2 rocznie.
Wartość tę można obliczyć korzystając z kalkulatora dostępnego na stronie ecotransit.org.


Intermodal. Nowy wymiar logistyki

25 września w Czeladzi na Śląsku odbyła się organizowana przez DB Schenker Logistics konferencja dla klientów firmy dedykowana tematowi rozwiązań intermodalnych. Spotkanie pt. Intermodal. Nowy wymiar logistyki zainaugurowało wystąpienie Janusza Górskiego, Prezesa Schenker Sp. z o.o., który w swojej prelekcji podkreślił strategiczne podejście firmy do ekologii, a co za tym idzie – nacisk na rozwiązania logistyczne wspierające klientów w ochronie środowiska. Przykłady zastosowania takich rozwiązań w DB Schenker Logistics zostały przedstawione wspólnie z klientami z branży spożywczej i górniczej.

Niestandardowe połączenie logistyczne zaprezentował także Piotr Kozłowski, Dyrektor Frachtu Lotniczego i Oceanicznego w Schenker Sp. z o.o. Przedstawił rozwiązanie DB SCHENKERskybridge czyli połączenie transportu oceanicznego i lotniczego. Ta forma transportu redukuje koszty przewozu w porównaniu do tradycyjnego frachtu lotniczego i skraca czas dostawy w porównaniu do tradycyjnego frachtu oceanicznego. To także inwestycja w ochronę środowiska.

Wartość dodaną dla gości DB Schenker Logistics stanowił specjalny pokaz rozwiązań intermodalnych w praktyce, podczas którego goście mogli zobaczyć, jak przeładowywane są naczepy samochodowe i kontenery z towarami klientów z jednych środków transportu na drugie.

fot. DB Schenker
fot. DB Schenker
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

REKLAMA

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

Ceny paliw na stacjach w maju 2024: po promocji gwałtowne podwyżki, kiedy benzyna po 7 zł za litr

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

REKLAMA

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

REKLAMA