REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozpoznać usterkę lub awarię zawieszenia?

Robert Kuśpiel
Stuki zawieszenia nie tylko obniżają komfort jazdy, ale przede wszystkim pogarszają bezpieczeństwo. fot. VW
Stuki zawieszenia nie tylko obniżają komfort jazdy, ale przede wszystkim pogarszają bezpieczeństwo. fot. VW

REKLAMA

REKLAMA

Stuki zawieszenia nie tylko obniżają komfort jazdy, ale przede wszystkim pogarszają bezpieczeństwo. Oto kilka rad, jak rozpoznać, gdy coś złego dzieje się z zawieszeniem.

Gdy z zawieszenia zaczynają dobiegać dziwne odgłosy, lepiej nie odkładać naprawy na później. Nieusunięta usterka sprawia, że psują się kolejne elementy, co zwiększa koszt naprawy i powoduje zagrożenie bezpieczeństwa jazdy. Najbardziej narażone na uszkodzenie jest przednie zawieszenie, gdyż jest ono najmocniej obciążone. Najszybciej zużywają się zawieszenia o miękkiej charakterystyce, gdzie zakres ruchu kół jest znacznie większy.

REKLAMA

Zobacz również: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Nasze drogi nie należą do najlepszych. Z tego powodu elementami, które najszybciej się psują, są amortyzatory, odpowiadające za tłumienie drgań nadwozia. Uszkodzenia amortyzatora bardzo łatwo rozpoznać. Symptomami są nadmierne kołysanie na nierównościach, wydłużona droga hamowania, głuche stuki, a przede wszystkim wycieki oleju z amortyzatora, które można zauważyć zaglądając pod auto. Jeśli chcemy sprawdzić stan amortyzatora, należy rozkołysać samochód. Jeżeli nie powróci od razu do pierwotnego położenia (będzie się bujał), możemy być pewni, że amortyzator jest uszkodzony lub zużyty.

Zobacz również: Jak wyeliminować drgania kierownicy?

Kolejnymi elementami podatnymi na uszkodzenia są te związane z wahaczami, czyli tuleje metalowo-gumowe i sworznie, umożliwiające skręt koła. Uszkodzenia objawiają się dużymi luzami. Na wybojach słychać wówczas stuki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uszkodzony silentblock zmienia geometrię kół, co prowadzi do samoczynnego skręcania auta w prawo lub w lewo i szybszego zużycia opon.

Znacznie trwalsze są elementy zawieszenia odpowiedzialne za resorowanie, czyli drążki skrętne i sprężyny. Sprężyny najlepiej sprawdzić wzrokowo lub poprzez kręcenie kierownicą w miejscu. Wtedy będzie słychać strzelanie sprężyny na kielichu od amortyzatora, poza tym wizualnie auto będzie pochylone. Drążki kierownicze najlepiej sprawdzić po uniesieniu auta. Do tego wystarczy podnośnik od producenta auta. Chwytamy koło oburącz i staramy się nim poruszać lewo-prawo. Wyczuwalny luz to właśnie luz na drążku kierowniczym.

Większość napraw zawieszenia pociąga za sobą konieczność ustawienia geometrii zawieszenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

REKLAMA

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

REKLAMA

Ceny paliw na stacjach w maju 2024: po promocji gwałtowne podwyżki, kiedy benzyna po 7 zł za litr

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

REKLAMA